Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen de T5 gp met de DsG bak?

vragen over de T5
frankosd
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2011, 10:31

Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door frankosd »

Hoi alle, ik heb een T5 gp in eerste instantie een mooie en fijne bus.
Maar naar 2000 km kwamen de problemen met de bak, niet schakelen waneer het moet en schakelen waneer het niet moet.
Zo ook met een aanhanger er achter dan zit deze veel te laag in zijn toeren.
Door de dealer is al het nodige aangepast ook oa de nieuwe software heeft niets geholpen?
Graag zou ik van jullie willen weten wie heeft er ook deze soort problemen heeft?
Graag jullie reactie
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Jay »

afhankelijk van de rij-omstandigheden en verschillende parameters zoals stand gaspedaal, motortoerental en belasting ed zal de DSG sneller of minder snel overschakelen naar een hogere of lagere versnelling.

In het instructieboekje staat beschreven dat het normale programma D erop gericht is het brandstofverbruik te reduceren, de versnellingsbak schakelt dan eerder op en later terug.

Het programma in stand S is een sportief georiënteerd schakelprogramma, dat door oa later opschakelen het reserve vermogen van de motor vol benut. Misschien dat het rijden in de S-stand beter bij jouw rijstijl (en met aanhanger) past ?
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door RKDesigns »

DSG 6 en 7 kan je ook elders naar eigen wens laten bijstellen.
http://www.dsg-dokter.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor de T5 komen er mogelijkheden aan, begin juni Ronald nog gesproken.
Gebruikersavatar
Kvdbrom
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2011, 20:55

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Kvdbrom »

Hallo allen,
Hierbij een verhaal waar menig T5 rijder niet blij van zal worden. Vanaf augustus 2010 trotse eigenaar geworden van een T5 180 pk met 7 traps DSG bak. Bewust gekozen voor deze auto in combinatie met de versnellingsbak gezien ik zeer goede rijervaringen heb opgedaan afgelopen jaren.
Toen de kou in Nederland zijn intrede deed begon de ellende. er kwam een vreemde tik uit de bak bij het schakelen van 3 naar 4. dit was alleen bij koude motor en laag toerental. Contact opgenomen met de dealer en een afspraak gemaakt. Deze konden niets vinden ( storingsvrij) alsmede dat ze het geluid niet konden horen. vervolgens een tweede afspraak gepland om met koude motor te gaan rijden. Toen was snel duidelijk dat het geluid niet normaal was. Na een derde bezoek keer kreeg ik bericht dat de versnellingsbak uitgewisseld moest worden vanuit de fabriek !! Ik vond dit nogal drastisch bij 25000 km maar dit schijnt de nieuwe reparatieprocedure te zijn van VW. De auto opgehaald en alles leek als voorheen te zijn. Na een week en toen begon de bak vreemd te schakelen en in te houden bij het overschakelen. Weer de dealer gebeld en een afspraak gemaakt. Een 'zware' software update zou alles doen verdwijnen maar helaas. Ook hier weer was het na een week weer mis en kwam het inhouden terug. Na en volgende afspraak moest de computer van de motor maar vervangen worden want hier zou het aan liggen. Hierna vertelde de technici mij dat alles nu goed moest zijn. na een korte proefrit naar het tankstation bleek het tegendeel echter waar . Direct teruggereden en samen met de specialisten gereden en alle parameter vastgelegd. En toen was het stil bij VW.......we weten het niet meer. Inmiddels met PON in contact gekomen gezien ik dit alles niet meer accepteerde. Het antwoord dat ik uiteindelijk kreeg is dat het mogelijk een product eigen kwaal zou zijn en dat ik er maar mee moest leren leven.
Dit was de druppel....VW is niet in staat dit op te lossen. Het mooiste is nog dat, nu de bus vrijwel leeg is en geen extra gewicht( 600 kg) mee hoeft te nemen , de kwaal ook nagenoeg weg is !!
Ik ben er in ieder geval geheel klaar mee en overweeg afscheid te gaan nemen van deze bus en daarbij ook van VW. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd ( voor zover ik deze nog heb) en had liever mijn oude T5 gehouden waar nu iemand met een grote smile op z'n gezicht meer rond tuft. Ik ben in ieder geval niet blij met deze bus en hoop dat VW zich zal gaan bedenken of de keuze van een downgrade van de motor met huidige configuratie wel de verstandigste is geweest. Mijn mening is dat het een software probleem is en ik hier zeer binnenkort ( na de garantieperiode) naar laat kijken door een DSG specialist. Die kan me wel helpen denk ik.
Tot zover mijn ervaringen met de T5 GP en geweldig schakelende DSG bak en inhoudende motor!!!
Ik ben zeer benieuwd wie er nog meer dergelijke ervaringen heeft.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Donald4Motion »

Dit klinkt weer als een typisch Pon verhaal.
Ze kunnen heel goed tussen de lijnen werken maar als je iets er buiten hebt....

Maar hoezo zou je niet gelijk naar bv een JDengineering gaan.
Die zou de wagen kunnen checken en je een eerlijk oordeel geven of hij er iets mee kan of niet.

Pon is absoluut niet goed in techniek die verder gaat dan hun neus langs is, ook al komt het uit eigen keuken.

Zo heb ik last van een wagen die te vaak regenereerd. Antwoord van de dealer(na software update) , nadat ik hem vroeg hoe we dit oplossen, "Niet!, we kunnen alleen de zelfde uipdate erin doen. en een heel verhaal over sensors die storing zouden geven en dat ze die niet uit krijgen.
Terwijl JBautoservice gewoon zegt. we vervangen de uitlaat, nieuwe downpipe, sensors schrijven ze 'weg' en opgelost!
en bedankt VW

en bv Mercedes heeft de zelfde service lijn dus het zal wel een sign of the times zijn
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Klusman »

Ook ik ga vrijdag weer naar de dealer, vanwege problemen met de motor.
Bij mij pakt de motor niet bij normaal versnellen, lijkt net de lichtse versie van deze 2.0 l motor, terwijl bij vertrek vanuit stilstand alle vermogen aanwezig is.
Ergste is het geregeld absoluut niet reageren van induwen gaspedaal, in de 2de versnelling, gebeurt ook in ander versnellingen als ik wat door wil rijden.
Dit gebeurt vooral bij naderen kruising, je staat nog net niet stil, dus blijft de bak in de 2 staan,je ziet een gat waar je gemakkelijk tussen kan, geeft een flinke dot gas, en dan niets.
De auto rolt nog verder, en dan ineens vertrekt hij, autos moesten remmen, ging dus net goed, het duurde voor mijn gevoel wel 3 sec voordat er wat gebeurde.
Na een eerder garage bezoek ook te horen gekregen , laatste software zit erop dus we kunnen er nog niets aan doen, we hebben het gemeld bij PON kreeg ik nog te horen.
Na bovengenoemd fenomeen, neem ik dit probleem echt wel serieus, hierover heb ikzelf pon ingelicht,of dit wat af doet moet ik nog zien na de verhalen hier.
Het is verder een heel fijne auto, maar steeds vaker, komt dit probleem terug.
Met de caravan erachter minder problemen, reageert beter op het gaspedaal, alleen bij 90 kmu , in 7 is de motor duidelijk aanwezig, boven 2000rpm is hij lekker stil.
Ook raar is als de wielen in een goot staat en de bak in R staat, en ik laat de rem los dan rijdt de auto niet aan, moet echt gas geven, want volgens mij gaat anders de koppeling eraan.
In de 1 maakt de motor meer toeren als je de rem los laat, dit werkt weer wel super.
Verder nog probleem met de CC , die versnelt geregeld terwijl ik op - druk om de snelheid te verlaggen.
Verbruik ook raar , met hemelvaart weg geweest met de caravan, gebruik bij 120kmu was stuk meer dan daarvoor,verbruik met caravan bijna 1 op 10 dus wel netjes, met pinksteren weg geweest met de caravan(duitsland dus ook 100kmu gereden gewoon super rijden)daarna verbruik weer een stuk minder dan voor hemelvaart, ligt misschien wel aan het inrijden.

180 pk DSG 4 motion
Met nu 6400km op de telller.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door mettesboy »

Hello,

Ik heb het gevoel van 'niet reageren op het gaspedaal' zelfs met de handgeschakelde 180pk.
Je rijdt ergens rond 1500-2000tpm en denkt dan 'als ik nu op z'n staart trap vliegt ie weg?..... nee hoor.
Eerst even niets en dan voel je alles gelijkmatig opkomen. Maar voor mij moet ie reageren vanaf dat ik aan de pedaal kom vind ik.
Eens ie vertrokken is.... dan is er dan weer geen houden aan. Ik mis vooral die eerste reactie maar je, alles is lineair gemaakt nu.
Maar moet toch beter kunnen.

Verbruik valt dan weer goed mee vind ik...na 20.000km
Beste tank 1 op 14 iets van een 1140km met een tank
Slechtste tank 1 op 12,5 ongeveer 1000km met een tank
Maar ben wel vrij rustig geworden op de weg.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door BigRuud »

Het lijt wel weer 2004, ook toen had de nieuwe T5 allemaal kwaaltjes :nuts , ze brengen een vernieuwd model uit en het begint volgens mij weer helemaal opnieuw :groteogen .

Leuk die nieuwe modellen, jammer alleen dat eersten vaak ellende hebben.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Kvdbrom
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2011, 20:55

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Kvdbrom »

Ga volgende week vrijdag naar de DSG dokter. Hopend dat zij mij wel kunnen helpen. Ik ben in ieder geval wel positief als na met HUN technische mensen gesproken te hebben. Misschien wordt het toch nog een fijne vakantie zonder ergernis....Eigenlijk is het gewoonweg te zot voor woorden dat Pon hetzij Volkswagen in het algemeen niet meer de kwaliteit kan leveren als voorheen. Ik ben van mening dat ze klanten kwijt raken en dat de downgrade van de huidige motoren op de langere termijn wel z'n vruchten en problemen zal gaan afwerpen. Het enige voordeel wat ze tot nu toe bereikt hebben met de nieuwere 2.0 common rail motoren is dat de veel stiller en zuiniger geworden zijn. Voor de rest zie ik geen enkele verbetering t.o.v. de 2.5 TDI motor. Deze was beresterk en uitermate geschikt voor deze toch wel zware bus.
Na mijn bezoek zal ik mijn bevindingen en die van de specialisten van de DSG mensen laten weten. Tot die tijd zal ik nog regelmatig ongewenst taalgebruik de cabine heen gillen.
de hunter
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2008, 21:41

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door de hunter »

kloote dat je zo'n ervaring hebt met de huidige bus , ik daar integen ben uiterst tevreden, mijn bus (de 140pkdsg) heeft tot op heden geen rare dingen. Mijn bus is van mei 2010 en ik ben inmiddels bijna 120000km verder zonder problemen , wel is er bij mij het vliegwiel verv ivm klaperen bij koude motor en ook uiteraard een software updat voor zowel blok als bak (inderdaad na klacht traag reageren) . Ik hoop dat pon ook voor jou er nog een plezierig rest tijd van kan maken
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door RKDesigns »

Ben benieuwd, Ronald heeft onlangs met de mijne gereden en gaf mij gelukkig te kennen dat mijn bak netjes schakelt.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door Klusman »

mettesboy schreef:Hello,

Ik heb het gevoel van 'niet reageren op het gaspedaal' zelfs met de handgeschakelde 180pk.
Je rijdt ergens rond 1500-2000tpm en denkt dan 'als ik nu op z'n staart trap vliegt ie weg?..... nee hoor.
Eerst even niets en dan voel je alles gelijkmatig opkomen. Maar voor mij moet ie reageren vanaf dat ik aan de pedaal kom vind ik.
Eens ie vertrokken is.... dan is er dan weer geen houden aan. Ik mis vooral die eerste reactie maar je, alles is lineair gemaakt nu.
Maar moet toch beter kunnen.

Verbruik valt dan weer goed mee vind ik...na 20.000km
Beste tank 1 op 14 iets van een 1140km met een tank
Slechtste tank 1 op 12,5 ongeveer 1000km met een tank
Maar ben wel vrij rustig geworden op de weg.....
Ja dat heb ik dus ook, het peugeotje 107 van mijn vrouw reageerd veel feller op het gaspedaal en heeft 57pk.
Je gebruik is wel heel netjes, red ik niet.
Nu kan ik meteen melden dat er meer gedupeerde zijn, en zelfs met een schakelbak.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door raymondo »

@ hunter": heb je echt al 120.000 gereden in 1 jaar tijd?? ik vond dat ik al een eind wasmet 58000 vanaf augustus... hoeveel uur per dag rijd je wel niet dan?? mijn baks op zich is ook nog steeds traag maar verder gen schakel problemen... vind dat die met gewicht wel stukken lekkerder rijd dan leeg.. maar ja dat had ik al met me eerste t4 102 pk...
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door rinus »

Ik ben in het bezit van een multivan 2010 180pk dsg.
En moet zeggen rijd fantastisch geen problemen alleen het trage reageren op het gas maar dat heeft iedere t5 gp.
Gisteren weg geweest voor een beurt volgens mij ook een nieuwe update erin en rijd nu nog lekkerder.
Voor mij tot nu toe geen problemen alleen met de turbo die piept de eerste meters dealer zegt dat het aan de turbo ligt en een bekend probleem.
Word in de vakantie op gelost valt onder garantie.

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
de hunter
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2008, 21:41

Re: Problemen de T5 gp met de DsG bak?

Bericht door de hunter »

raymondo schreef:@ hunter": heb je echt al 120.000 gereden in 1 jaar tijd?? ik vond dat ik al een eind wasmet 58000 vanaf augustus... hoeveel uur per dag rijd je wel niet dan?? mijn baks op zich is ook nog steeds traag maar verder gen schakel problemen... vind dat die met gewicht wel stukken lekkerder rijd dan leeg.. maar ja dat had ik al met me eerste t4 102 pk...
ja bijna staat inmiddels op de 115000 en de afspraak voor het beurtje is gemaakt . ik ben werkzaam als storings monteur en doe gemiddeld 6 klanten op een dag door geheel nederland en leg gemiddeld zo'n 400km per dag af ,en rij ook nog prive met de bus
Plaats reactie