Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Vacuumpomp

Bericht door Harry 341 »

Als de pomp tikt,wat is er dan eigenlijk versleten...de pomp? of de stoterstang?
Ik wil er een nieuwe pomp op (laten) zetten,is er nog voorkeur voor bijv. Pierburg?
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0251.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vacuumpomp

Bericht door René »

Veelal de veer die de stoterstang onder spanning hoort te houden. (of de stoterstang waarvan het kopje versleten is) Voor een nieuwe te herplaatsen kun je altijd langskomen. Dan kan ik dat ook eens proberen.

Rene
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vacuumpomp

Bericht door Harry 341 »

Top!!
Hou ik je aan...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Vacuumpomp

Bericht door Bert B »

van sgsdebruin kreeg ik ook de tip dat mijn vaccuumpomp behoorlijk herrie maakte.

Toen ik bij de garage er over begon (in samenhang met mijn remkrachtprobleem) zeiden hun dat in mijn geval het probleem niet van de vacpomp af kwam maar deze inderdaad veel herrie maakte, én dat vaak het getik ook bij het plaatsen van een nieuwe pomp weer vrij snel terug zal zijn?!
Jou / jullie ervaringen???
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vacuumpomp

Bericht door sgsdebruijn »

Die van mij tikte ook maar das alweer een hele tijd terug, nieuwe Pierburg en stift geplaatst en hij tikt weer als een zwitsers klokje, weet niet hoe hard die tikken maar de mijne hoor ik niet meer (-: dus lijkt me een bshit verhaal van de garage
Wissel was zeker 10dkm terug, kan wel zijn dat de nok op de nokkenas wat gesleten is dan hou je wat ruimte maar lijkt me sterk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Vacuumpomp

Bericht door Bert B »

sgsdebruijn schreef:Die van mij tikte ook maar das alweer een hele tijd terug, nieuwe Pierburg en stift geplaatst en hij tikt weer als een zwitsers klokje, weet niet hoe hard die tikken maar de mijne hoor ik niet meer (-: dus lijkt me een bshit verhaal van de garage
Wissel was zeker 10dkm terug, kan wel zijn dat de nok op de nokkenas wat gesleten is dan hou je wat ruimte maar lijkt me sterk
Ik weet niet of de pomp bij mij ooit is vervangen.... maar er staan wel 325000 op de teller.....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vacuumpomp

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Als de pomp tikt,wat is er dan eigenlijk versleten...de pomp? of de stoterstang?
Ik wil er een nieuwe pomp op (laten) zetten,is er nog voorkeur voor bijv. Pierburg?
grtz.Harry
Pierburg is toch wel een van de beste
24-11-2007 er een pierburg 7.22300.69.0 in gezet die is gelijk aan VW 074 145100A
koste toen op duitse E bay 162.80 euro incl verzendkosten naar duits adres

http://shop.ebay.de/i.html?_from=R40&_t ... RG++VW++T4" onclick="window.open(this.href);return false;

er waren destijds ook pompen van rond de 100 euro
maar niet die kwaliteit!!! aan motor onderdelen zou ik niet zo snel bezuinigen
dan eerder aan standaard Maat banden stalen velgen of de uitlaat om er maar een paar te noemen.


zie hier vaak voor de helft van een Pierburg
http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=VAKUUMP ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;

"zgn origineel VW" is ook pierburg !!! maar wel veel duurder
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vacuumpomp

Bericht door René »

Harry, mail je chassis nr ff, dan kan ik ff kijken bij die onderdelen man hier.

René
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Vacuumpomp

Bericht door BenTDI »

Heb nu een nieuwe PIERBURG onderdrukpomp (vacuumpomp) sinds 2009 ......Tikte enorm en erna lekker stil en nog steeds hij zei ook dat er bij de nieuwe pierburg van nu een aangepaste stift in zit die beter is Prijs 384 euries alles gemonteerd..gewoon bij een goede monteur met een nieuwe garage laten doen Geen VAG maar doet het prima die jongen en ben altijd tevreden over hem, (wel altijd orginele onderdelen)
Meestal is het de veer die te slap wordt in de pierburg ,beter een hele nieuwe erin en niet op bezuinigen .... :werkaanT4
De vacuumpomp is nog nooit vervangen sinds bjr 2000 van mijn bus let wel is nu 11 jaar nu he en loopt prima en geen 180 per uur maar lekker 100 of 120 ....
Link naar de garage ..... http://www.autoservicedend.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in gouda.
morgen weer keuren :ie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vacuumpomp

Bericht door Harry 341 »

Ik heb net een pierburg op Ebay besteld...kost wat maar dan heb je ook wat.....
Bijlagen
Kopie van IMG_0149.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vacuumpomp

Bericht door Geert G »

Heb een jaar of vier geleden de pomp uit elkaar gehaald. Shim gemaakt en onder de veer gelegd. Daarna de veer er in geperst dmv de bankschroef.
Was een pokke werk, wat niet geheel zonder krachttermen ging. Tot op heden tikt niet meer. :toppie

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Vacuumpomp

Bericht door Peter73 »

Hoi Geert,

Hoe groot is die shim? En heb je deze van speciaal materiaal gemaakt?

Thnx, Peter
Geert G schreef:Heb een jaar of vier geleden de pomp uit elkaar gehaald. Shim gemaakt en onder de veer gelegd. Daarna de veer er in geperst dmv de bankschroef.
Was een pokke werk, wat niet geheel zonder krachttermen ging. Tot op heden tikt niet meer. :toppie

Gr, Geert
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Vacuumpomp

Bericht door richie »

Onze vacuumppomp heeft ongeveer 80.000 km getikt.

Met het vernieuwe van de distributie gelijk de pomp schoon gemaakt zoals hier al eerder beschreven. De pomp was naar mijn mening niet echt vuil. Wat wel opviel was dat de stift aan de kant van de pomp behoorlijk was ingeslagen.

Na het schoonmaken van de pomp, de terugslagklepjes en het plaatsen van een nieuwe stift is het nu stil, ook na inmiddels 20.000 km.

Vervangen kan altijd nog indien nodig.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vacuumpomp

Bericht door julien »

Ik heb ongeveer 80.000 Km geleden vacuumpomp vervangen zonder stift, geen Pierburg maar een flink goedkopere en tikt nog steed niet, daarvoor wel.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Vacuumpomp

Bericht door robstof »

na 100.000 km ging die van mij ook tikken, een nieuwe en geen last meer, tot 390.000 km toen barste die uit mekaar, de vacuumpomp bedoel ik, veel geluk een nieuwe pierburg gevonden voor nog geen €100 zelf er in gezet makkie, de oude stift gebruikt er zat geen nieuwe bij de pomp, ik denk dat de eerdere stiften het probleem waren, 410.000km geen tikkie.

robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie