Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Belgisch MTM vraagstukje ivm met T4 en T5

vragen over de T4
Plaats reactie
ahd-surfer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008, 09:09

Belgisch MTM vraagstukje ivm met T4 en T5

Bericht door ahd-surfer »

Ondertussen tuf ik reeds drie jaar met mijn T4 19TD rond bwj 12/1996.
Dit is mijn hobby / vakantiebusje,binnenin volldige ingericht naar mijn zin om al mijn windsurfspul in op te bergen en voor de weekends en vakantie de caravan met een MTM van 970 kg er achter.
Tot nu toe ben heel tevreden over deze combinatie, ik vertoef er dan ook bijna altijd in Nederland mee, dus het vlakke land.
Zo ben ik als vakantie dit jaar 14 dagen naar Friesland geweest met deze combinatie, zo'n 400 km en op de snelweg kon ik het verkeer meekomen. Ik hang tussen de vrachtwagens op de rechter rijstrook maar ik kon toch vlot meekomen. Mja, het is dan ook het vlakke Nederland.

Deze combinatie 1.9TD met een MTM van 2454 kg (het is geen verlengde versie) en caravan met MTM van 970 kg, mag ik rijden mijm B rijbewijs , MTM is net geen 3500 kg, dus dit zit wettelijk ok.

Nu was ik zo eens aan het rondzien naar een motorisch zwaardere T4 of T5, ook een nieuwe T5 maar ik kwam tot de vaststelling dat ik dan in de problemen kom om met mijn B rijbewijs mijn caravan nog te trekken.
Een nieuwe T5 met de lichtste motor heeft al een MTM van 2600 kg, dus ja + 970 kg MTM caravan = 2670 kg MTM van de sleep, dus een no go voor een B. Een B rijbewijs is dan vereist.

Nu vroeg ik mij af een krachtiger niet verlengde T4 2500 TD of iets dergelijk een optie kan zijn, hoeveel bedraagt de MTM daarvan ?

Kan bij aankoop van een nieuwe T5 de MTM op max 2500 kg gezet worden ?

Iemand die hier iets nuttigs kan overzeggen ?

Ik denk daarbij al aan de toekomst en daarbij wil ik een krachtiger busje om in combinatie met de caravan ook eens de bergen te kunnen ingaan.

Met mijn huidige combinatie denk ik dat ik vb op Clairemont Feranand zal in blijven of het absoluut een lastige gang naar boven wordt.

Op zijn minst 100 pk zou leuk zijn, meer is beter.

Kurt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Belgisch MTM vraagstukje ivm met T4 en T5

Bericht door Pascal-141 »

ahd-surfer schreef:Ondertussen tuf ik reeds drie jaar met mijn T4 19TD rond bwj 12/1996.
Dit is mijn hobby / vakantiebusje,binnenin volldige ingericht naar mijn zin om al mijn windsurfspul in op te bergen en voor de weekends en vakantie de caravan met een MTM van 970 kg er achter.
Tot nu toe ben heel tevreden over deze combinatie, ik vertoef er dan ook bijna altijd in Nederland mee, dus het vlakke land.
Zo ben ik als vakantie dit jaar 14 dagen naar Friesland geweest met deze combinatie, zo'n 400 km en op de snelweg kon ik het verkeer meekomen. Ik hang tussen de vrachtwagens op de rechter rijstrook maar ik kon toch vlot meekomen. Mja, het is dan ook het vlakke Nederland.

Deze combinatie 1.9TD met een MTM van 2454 kg (het is geen verlengde versie) en caravan met MTM van 970 kg, mag ik rijden mijm B rijbewijs , MTM is net geen 3500 kg, dus dit zit wettelijk ok.

Nu was ik zo eens aan het rondzien naar een motorisch zwaardere T4 of T5, ook een nieuwe T5 maar ik kwam tot de vaststelling dat ik dan in de problemen kom om met mijn B rijbewijs mijn caravan nog te trekken.
Een nieuwe T5 met de lichtste motor heeft al een MTM van 2600 kg, dus ja + 970 kg MTM caravan = 2670 kg MTM van de sleep, dus een no go voor een B. Een B rijbewijs is dan vereist.

Nu vroeg ik mij af een krachtiger niet verlengde T4 2500 TD of iets dergelijk een optie kan zijn, hoeveel bedraagt de MTM daarvan ?

Kan bij aankoop van een nieuwe T5 de MTM op max 2500 kg gezet worden ?

Iemand die hier iets nuttigs kan overzeggen ?

Ik denk daarbij al aan de toekomst en daarbij wil ik een krachtiger busje om in combinatie met de caravan ook eens de bergen te kunnen ingaan.

Met mijn huidige combinatie denk ik dat ik vb op Clairemont Feranand zal in blijven of het absoluut een lastige gang naar boven wordt.

Op zijn minst 100 pk zou leuk zijn, meer is beter.

Kurt.

MTM wijzigen in Belgie = daar krijg je grijze haren van , steek je onnoemelijk veel tijd in , en uiteindelijk geef je het op en koop je toch nog iets anders uit frustratie omdat D'Ieteren niet meewerkt . :knipoog
Een T4 met TDI motor heeft ook hogere MTM dan die lichtste uitvoering van jou .
Een B-E rijbewijs halen kost je hooguit 6-700eur en dat heb je in orde binnen 1 week . Zonder grijze haren. En je hoeft niet meer wakker te liggen van MTM ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ahd-surfer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008, 09:09

Re: Belgisch MTM vraagstukje ivm met T4 en T5

Bericht door ahd-surfer »

Mja, Pascal, ik dacht reeds dat het zoiets zou worden.

Ik zal maar eens gaan informeren hoe het zit met dat BE rijbewijs.

Had als zo'n vermoeden dat het een belgische misérie verhaal zou worden ivm met het terugzetten van een MTM.
Plaats reactie