Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is zwaarste aanhanger voor een t5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door raymondo »

ik heb een t5 180 pk.. maar deze mag op kenteken 2500 kilo trekken. nu wil ik een andere aanhanger aanschaffen tot 3500 kilo..
gewoon vanwege de laadlengte... nu kan ik dus 2 dingen doen.. of me bus laten omkeuren als dit mogelijk is dat deze meer kan trekken.. maar wat moet ik dan aanpassen??

anders moet ik de aanhanger laten keuren voor lager gewicht maar das ook zonde denk ik...
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door Donald4Motion »

Aanpassen om meer te trekken zal niet gaan, heb ik ook gevraagd.
Ik heb aardig vaak 3500+ kilo getrokken met een een T5. Het gewicht is echt geen probleem voor de wagen remmen voldoen ook goed als je aanhanger voor elkaar is.
Ik had een schamelwagen en daarmee kan je vrijgoed door rijden. Een tandemasser gaat vaak sneller slingeren en met teveel gewicht kan je daarmee aardig in de fout gaan.

Technisch gaat het wel (DSG weet ik niet) maar verzekering technisch mag het niet.

Net zoals bepaalde trekhaken hier maar 3,5t mogen trekken, mogen weer in andere landen 5t trekken :nuts

Dus technisch mag je niet meer dan 2500 trekken met een marge van 10%
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door ferry395 »

volgens mij mag je hem gewoon trekken,mits je hem zwaarder belaad als een totaal gewicht van 2500kg

gr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door erik 924 »

je mag dus gewoon niet zwaarder zijn dan 2500kg totaal leegewicht wagen en de lading daarbij geteld..Ik heb de politie ook wel gevraagd maar heeft geen eenduidige mening..Het ene bureau geeft aan dat het Max kentekengewicht (lading en eigengewicht) wordt gehanteerd...in dit geval mag het gewoon niet ..In A'Dam wegen ze de wagen vaak en dan wordt er gekeken hoe zwaar het spulletje is..Dus vraag het na in je eigen gemeente..Let op bedrijfsmatig is het te zwaar beladen een economisch delict en geeft al snel een boete van 1250 eurie!!! tevens doet de verzekering moeilijk met een ongeluk.. :T4politie
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door raymondo »

zo juist na vraag gedaan bij afdeling verkeers handhaving....

ik mag met mijn bus die max 2500 kilo kan trekken.... een totaal gewicht trekken van max 2500 kilo.... als de aanhanger 3500 kilo mag hebben.. mag ik hem dus niet zwaarder laten wegen dan 2500 kilo......

deze regel is anders dan de regel omtrent rijden met aanhanger rijbewijs... dan doen ze inderdaad het maximaal geladen gewicht van de aanhanger bekijken..

ook mag je niet langer worden als 18 meter..... heb gisteren een aanhanger gekocht met 6 meter laadvloer... ideaal voor de spullen die ik regelmatig mee moet nemen.. aanhanger weegt leeg 800 kilo.. dus kan met gemak nog wat laden. maar beter is toch om er 4x4 voor te zetten die wel .35 ton mag trekken.... kan ik nog iet meer mee nemen.....
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door harry t5 191 »

35 ton? :ie :ie :bonk

:wjw :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door raymondo »

haha.... scherp op gelet..... moet een beste 4x4 worden dan......
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door Multivan Generation »

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5
§
@ Harry, zou ook zo veertig ton kunnen zijn hoor :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door T5austria »

Zolang het totaal gewicht niet over de 7 ton heen komt zal niemand er wat van zeggen.
Met rijbewijs B/E mag je combinaties besturen tot 7 ton, zie B/E trekkertjes met oplegger.
Niet alle opleggers of trekkers hebben lucht remmen maar wel ABS ESP en ESB,
het trekkertje is lichter, dan oplegger beladen kan worden. Daarboven heb je rijbewijs C nodig.
Een transporter is terug gekeurd, zie gewicht plaatje in bus.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door raymondo »

hoe zit het dan met een Hummer H2.. want die zijn op grijs kenteken alleen voor c rijbewijs toch??
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door Donald4Motion »

raymondo schreef:hoe zit het dan met een Hummer H2.. want die zijn op grijs kenteken alleen voor c rijbewijs toch??
Kan voor beide.
Alleen als je een H2 laat keuren als vrachtwagen mag je ook niet harder dan....
Voordeel is wel, geen bijtelling :toppie nadeel is Amerikaanse kwaliteit :muur
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door Jurjen »

Afgezien van wat er mag of niet moet je je afvragen of je het moet willen. Motor, bak en remmen zijn ruim genoeg bemeten om een veel zwaardere aanhanger te kunnen trekken. Mijn Discovery 300tdi had maar 83kw en de remmen waren ook niet top maar 3,5 ton trekken was geen enkel probleem - zei het met 60 km/u de Brienenoordbrug op :toppie

Het probleem zit m in de zelfdragende carosserie, de plaatconstructie kan de krachten die de aanhanger op de auto uitoefent niet handelen. Spookverhalen zijn er over auto's die in 3 jaar tijd 10 cm langer zijn geworden :ie Zware terreinwagens hebben een ladderchassis en kunnen daarom zwaardere aanhangers aan - net als t5's grote broer de Crafter
:T5cruisin
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door Pascal-141 »

Jurjen schreef:Afgezien van wat er mag of niet moet je je afvragen of je het moet willen. Motor, bak en remmen zijn ruim genoeg bemeten om een veel zwaardere aanhanger te kunnen trekken. Mijn Discovery 300tdi had maar 83kw en de remmen waren ook niet top maar 3,5 ton trekken was geen enkel probleem - zei het met 60 km/u de Brienenoordbrug op :toppie

Het probleem zit m in de zelfdragende carosserie, de plaatconstructie kan de krachten die de aanhanger op de auto uitoefent niet handelen. Spookverhalen zijn er over auto's die in 3 jaar tijd 10 cm langer zijn geworden :ie Zware terreinwagens hebben een ladderchassis en kunnen daarom zwaardere aanhangers aan - net als t5's grote broer de Crafter
:T5cruisin
euhm ... waarom mag een kleine Tiguan dan 2500kg trekken ? Die heeft geen ladderchassis hoor ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: wat is zwaarste aanhanger voor een t5

Bericht door rick_k »

Je mag met BE ook gewoon zwaarder dan 7 ton.
Ook zo'n fabel. Er is namelijk geen maximum gewicht voor de aanhanger, alleen voor de trekker.
Je trekker mag niet meer dan 3.5 ton zijn met B.
Zo is een beetje BE trekker oplegger al gauw 10 ton met een max van rond de 12 ton, omdat de meeste trekkertjes niet meer mogen.

Wel moet je een tachograaf hebben als er bedrijfsmatig mee wordt gereden en moet er bij een aanhanger van meer dan 3.5 ton gebruik worden gemaakt van een vangmuil danwel schotel kingpin en moet de aanhanger autonoom en luchtgeremd zijn.

mvg Rick
Plaats reactie