Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwen naar camper

vragen over de T4
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door limburger »

hallo,

ik heb ook zelf een t4 naar camper omgebouwd.
mijn volgorde was: eerst rdw eisen en zo ligt mogelijk.
dan naar huis met tijdelijk kenteken, eisen van belastingdienst kwart tarief inbouwen (verschillen met rdw zijn bijv. stromend water, keukenblok minimaal 60cm hoog en stahoogte) daarna naar de douane rest bpm betalen.

ben ook meteen na de rdw bij de douane geweest en kreeg het volgende te horen: als ik niet aan de camper eisen van de belastingdienst voldeed dan kreeg ik de bpm berekend als personen bus. als ik wel aan de eisen voldeed dan kreeg ik de bpm als verhoogde t4 berekend en dat scheeld!!

ze zullen overal wel andere regeltjes hanteren, ik ben in Elsloo geweest eind 2009. mijn bus is van 2003 en ik heb geen aantal zitplaatsen vermeld op mijn kenteken.
mijn gordels zijn allemaal origineel van volkswagen en alleen aan de bestuurderskant moest ik in de stijl een aangepaste moer vanaf boven door een uitsparing tot achter het originele gat laten zakken. de rest zat alles origineel voorbereid.

succes ermee :driveT4
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Ben er in elk geval achter dat ik het best idd een personenbus met airco aan kan schaffen. Ben bij de bovenstaande waar Jan over tipte, gaan kijken, maar daar moet toch nog veel aan gebeuren. Airbag passagier, airco en verder helemaal niks electrisch. Bij josh schippers was ik weer net te laat voor een personenbus, dus als iemand nog een tip of idee heeft....let me know.
Ondertussen kijken we gewoon rustig verder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

kijk regelmatig eens bij de Domeinen.nl ... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Pfff, het valt niet mee om een geschikte bus te vinden zoals verwacht. Ik heb een potentieel slachtoffer gevonden. Een t4 2.5 TDI DC uit 99. Dit is natuurlijk geen caravelle of personenbus. Ik wil natuurlijk geen bus kopen waarbij het onmogelijk is om 4 personen op kenteken te krijgen. Wat zou een manier zijn om deze missie te doen slagen? Ik heb overigens al een compleet california interieur in de wachtkamer staan :) Mijn handen jeuken, en gelukkig kan ik al met het voorwerk verder.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Ron---63--- »

Als ik dit topic zo doorlees is het dus gewoon een rommeltje bij verschillende rdw stations, wel-niet wegen, wel og geen zitplaatsen, geen extra gewicht berekeningom naderhand hefdak erop te zetten...... Ze maken het er niet makkelijk op!!! Mijn idee om evengoed mss om te bouwen laat ik ff voorbij gaan.....
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Inmiddels ben ik al een aardig eindje op weg met de demontage van het westfalia hefdak. Het zit allemaal pittig vastgekit en gepopt. Gelukkig heb ik wel de beschikking over een aantal hijs- en hef hulpmiddelen, anders valt het nog niet mee zo in je eentje. Ik moet nu alleen nog de 2 verstevigingsprofielen aan de zijkant demonteren. Verder is het dak al kaal. Voorlopig nog wel even zoet met het schoonmaken en oppoetsen van de verschillende onderdelen. Wat een hel dat schoonmaken, maar dat gaat met het inbouwen weer een hoop plezier opleveren ben ik van overtuigd.

Ook het uitzoeken en sorteren van al het bevestigingsmateriaal mbt de interieurset zal nog wat tijd kosten, laat staan het uitzoeken waar het allemaal hoort. Maar ja, zolang er geen bus is heb ik nog werk zat. :knipoog

Weet overigens nog steeds niet of ik nou een DC ga kopen. Het maakt het aanbod T4's namelijk wel wat ruimer, en ik denk dat ik de knoop gewoon maar doorhak. Mijn idee is om een tijdelijke slaapbank met driepuntgordels in te bouwen en een simpele camperuitrusting tbv van de RDW keuring. Daarna hefdak tbv kwarttarief belastingdienst en vervolgens het california interieur inbouwen met de gordelbevestigingspunten aan de bedplank en rechtsachter aan het chassis. Is er iemand die tzt eventueel een bank/keukenblokje te huur/koop of te leen heeft?

Ik zal proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van mijn project in de hoop ook andere mensen er mee van dienst te zijn. Bij het demonteren heb ik trouwens ideaal gebruik kunnen maken van de handleiding op http://www.eldiape.com" onclick="window.open(this.href);return false; Erg handig!
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door starfire »

Ron---63--- schreef:Als ik dit topic zo doorlees is het dus gewoon een rommeltje bij verschillende rdw stations, wel-niet wegen, wel og geen zitplaatsen, geen extra gewicht berekeningom naderhand hefdak erop te zetten...... Ze maken het er niet makkelijk op!!! Mijn idee om evengoed mss om te bouwen laat ik ff voorbij gaan.....
Jij hebt toch een Caravelle? Dan heb je dus goedgekeurde gordelpunten in je bus zitten.
Hoef je dus alleen maar een VW bank in te zetten net als Sandman of een multivan bank waar je een bed van kan maken.
Gordels kun je gewoon aan de bus monteren.
Juist met een Caravelle hoef je je niet echt zorgen te maken over de RDW keuring.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

@Jorrit K,

kijk dit bestand ook even na...

erg handig :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Harleypeter »

Jorrit,
Ik weet niet of je al een bus hebt anders kijk even bij ruinemans bedrijfswagens in eensveen.
prima bedrijf
Plaats reactie