Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sterk overhellen in bochten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Sterk overhellen in bochten

Bericht door Doka Driekus »

Hallo mensen,

Na enige tijd werkzoekende te zijn geweest ben ik sinds twee weken in de gelukkige situatie weer een baan te hebben :jumpklap Ik gebruik de T4 nu dus weer dagelijks en daarbij begin ik me steeds meer te storen aan een bepaald verschijnsel.

Als ik een bocht neem, en daarbij hoef ik niet eens overdreven hard te rijden, helt de bus enorm over. Hij helt zelfs zo sterk over dat ik de armleuningen van de stoelen niet gebruik omdat ik bang ben dat ze afbreken :bonk Feitelijk moet ik me in de bochten schrap zetten om in de stoel te blijven zitten.
Ik kan me niet heugen dat ik dit ook ervaren heb in het begin nadat ik de T4 over heb kunnen nemen van de vorige eigenaar. Er zaten toentertijd wel hulpveren aan de achterzijde maar die zijn er ooit bij de APK onder vandaan gehaald omdat er één gebroken was en ik de bus toch niet beladen gebruik. Ik weet echter niet of deze veren een grote invloed op het rijgedrag hebben bij een onbeladen bus.

Ik heb al gezocht op het forum en kwam een topic van vier jaar oud tegen over ditzelfde fenomeen. Hierin worden wel enige schokdempers getipt maar er wordt bijvoorbeeld ook geen tip gegeven om een stabilisator op de achteras te monteren? Ik heb het artikel van Peter over de stabilistatiestang doorgelezen maar blijf me afvragen of dit dus ook daadwerkelijk invloed heeft op het verschijnsel waar ik me steeds meer aan begin te irriteren.

Wat is nu wijsheid? Ik wil de bus niet verlagen, graag een normaal rijgedrag hebben en dus vooral normaal een bocht kunnen nemen. Hoe kan ik dit bereiken?

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Sterk overhellen in bochten

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Erik,
overhellen kan veel oorzaken hebben, eerst moet je zeker weten dat het onderstel in orde is. Dus de schokbrekers, veren, de stabilisator voor+bevestiging, enz.
Een stabilisator achter helpt zeer zeker, daar is zo'n ding namelijk voor gemaakt, om overhellen in de bocht te reduceren en hoe dikker de stabi. hoe beter de wegligging, maar dan moet de rest wel in orde zijn. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Sterk overhellen in bochten

Bericht door odorf »

Hoi Erik,

Ik heb een California (zware kasten en zwaar dak) en vanaf het begin heb ik me ook gestoord aan het overhellen in de bochten.
Bij een scherpe bocht voor het invoegen op de snelweg is het vervelend dat je geen vaart kunt maken. Zeker in Dld met de korte invoegstroken.
Ik heb nog niet zo lang geleden een stabi gemonteerd en ben daar superblij mee. Het scheelt flink. Kijk ook eens op viewtopic.php?f=12&t=29573#p193243 Daar staat mijn relaas.

Groeten,
odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Sterk overhellen in bochten

Bericht door Harry 341 »

Heb je ge :mail
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Sterk overhellen in bochten

Bericht door Doka Driekus »

@ Odorf,

Tja, als ik jouw ervaring lees denk ik dat dit eventueel ook een oplossing voor mij zou kunnen zijn. Mijn ouwelui zijn momenteel een weekje op vakantie met mijn bus en heb mijn ouweheer gevraagd of hij er ook eens op wil letten.

Als ze terug zijn maar eens zien wat ik ga doen.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Sterk overhellen in bochten

Bericht door bartt4 »

tja een x aantal maanden geen werk en thuis zitten. Dan komen erwat kilotjes bij. Dus het gewicht op de bestuurders stoel neemt toe. .............
Tja :bifun :bifun :bifun
Nee ff zonder dolle. top dat je weer een job hebt :toppie :toppie
Je zou iets zwaardere schokbrkers kunnen montere(blistein b6) of achter wat zwaardere veren en eventueel stabie stang monteren
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie