Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door InfoMuis »

Heren en Dames,

Wilde gister de versnelling (t6 2,5 liter, 130 pk) vervangen, maar wat voor een raar 'sleutel' heb ik daar voor nodig ?
Het lijkt op een te groot uit gevallen torx maar dan 1 waar ook een gat in moet zitten.
Weet iemand welke maat dit is en waar ik die kan kopen ?

Met groet
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door InfoMuis »

Het was even zoeken maar het is een: Security XZN-Spline Socket Bit M16
op ebay DE ruim voradig vanaf +- 10 euro bij verzending binnen DE
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Re: Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door williamV »

hallo

ik heb de juiste torx maat ook niet kunnen vinden ben overal heen geweest en nergens hadden ze iets.

wat ik vervolgens gedaan heb ik lichtjes met een hamer op de dop getikt en vervolgens met een grote waterpomp tang los gedraaid. zorg er wel voor dat je de tang juist afstelt zodat je de dop goed beet hebt want als je eenmaal slipt krijg je hem wss niet meer los. Heb vervolgens de olie eraf laten lopen en de dop er weer ingedraaid. als je slim bent doe je van dat hena tape om de draad van de dop heen. die tape is wit en word ook bij loodgietswerkzaam heden gebruikt. vervolgens draai je de dop vast met de hand en daarna nog een halve slag met de tang. olie erin en klaar is die weer.

als je nog vragen hebt horen we het wel
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door JP »

williamV schreef:hallo

ik heb de juiste torx maat ook niet kunnen vinden ben overal heen geweest en nergens hadden ze iets.

wat ik vervolgens gedaan heb ik lichtjes met een hamer op de dop getikt en vervolgens met een grote waterpomp tang los gedraaid. zorg er wel voor dat je de tang juist afstelt zodat je de dop goed beet hebt want als je eenmaal slipt krijg je hem wss niet meer los. Heb vervolgens de olie eraf laten lopen en de dop er weer ingedraaid. als je slim bent doe je van dat hena tape om de draad van de dop heen. die tape is wit en word ook bij loodgietswerkzaam heden gebruikt. vervolgens draai je de dop vast met de hand en daarna nog een halve slag met de tang. olie erin en klaar is die weer.

als je nog vragen hebt horen we het wel
Dit noem ik nu verkeerde zuinigheid!
De delaer heeft dit klusje zo gedaan en dan weet je zeker dat het met het juiste gereedschap gebeurt en word de bout er weer netjes zoals voorgeschreven er terug ingedraaid.
Moet er niet aan denken wat er gebeurt als de bout los gaat na enkele honderden kilometers.
Dan heb je schade waarvan je zo'n beetje je hele leven alle versnellingsbak olie bij een dealer van kan laten vervangen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door heemskerk »

williamV schreef:hallo

ik heb de juiste torx maat ook niet kunnen vinden ben overal heen geweest en nergens hadden ze iets.

wat ik vervolgens gedaan heb ik lichtjes met een hamer op de dop getikt en vervolgens met een grote waterpomp tang los gedraaid. zorg er wel voor dat je de tang juist afstelt zodat je de dop goed beet hebt want als je eenmaal slipt krijg je hem wss niet meer los. Heb vervolgens de olie eraf laten lopen en de dop er weer ingedraaid. als je slim bent doe je van dat hena tape om de draad van de dop heen. die tape is wit en word ook bij loodgietswerkzaam heden gebruikt. vervolgens draai je de dop vast met de hand en daarna nog een halve slag met de tang. olie erin en klaar is die weer.

als je nog vragen hebt horen we het wel

M... Volgens mijn bescheiden mening is het of teflontape of henneptouw (speciaal gewaxt voor fitwerk). Is - welke van de twee je ook gebruikt hebt - het materiaal wel bestand tegen die versnellingsbakolie?
Deze kan behoorlijk corrosief zijn waardoor het materiaal kan oplossen oid? Ik had gekozen voor een passende dop en een nieuwe afdichting...
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Re: Vervangen olie versnelling, maar hoe ?

Bericht door williamV »

verkeerde zuinigheid is het niet lijkt mij

nee achterlijk veel geld gaan betalen en die tape is daar voor geschikt ja heb ik nagevraagd en collega van me doet het zo al 30 jaar met vrachtauto's, busjes, graafmachines, heftrucks en personen auto's en nog nooit heeft 1 van deze voertuigen een druppel gelekt.

ja zou wel nieuwe plug willen monteren maar als je bij de dealer aankomt en die willen je niet helpen omdat je het daar moet laten doen en je vervolgens niet meer willen helpen kunnen ze van mij de kleren krijgen :toppie
Plaats reactie