Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mis schakelen (koude) automaat bak. Opgelost?!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Mis schakelen (koude) automaat bak. Opgelost?!

Bericht door Ron467 »

Hallo mede weetjewellers en andere VW meelezers.
Blijkbaar is het mis schakelen van sommige automaatbakken een afstel probleem. In mijn geval van de hydraulische begindruk.

De automatische transmissie is natuurlijk een samenspel van verschillende onderdelen; de bak, de hydraulische unit en het elektronische brein (die ook weer afhankelijk is van diverse input).

Bij mij is de bak gereviseerd (3e en 4e versnelling) en de andere onderdelen (koppelomvormer, hydraulische unit en elektronisch brein) zijn fabrieksnieuw; en toch had ik nog af en toe dat mis schakelen bij koude motor. :bonk

De elektronica en hydraulische unit worden in de fabriek op een testbank afgesteld, volgens specificaties (ergens tussen minimale en maximale waarden, de tolerantie). Dus niet in/aan de auto dat wil zeggen in samenhang met de bak zelf :alarm

Stel dat de afstelling hier binnen de toleranties helemaal rechts zit en dat de bak die hij aan moet sturen binnen zijn toleranties helemaal links zit, dan kan je dus wat problemen krijgen als die toleranties niet 100% op elkaar afgestemd zijn. Ook als je bak al aan de grens van de toleranties zit en door het gebruik wat slijt en er dus net buiten komt, kan je deze problemen tegen komen.

Doe je er niets mee, dan slijt de bak sneller, komt het geheel steeds verder uit elkaar te liggen, nemen de problemen toe en kan je dus te vroeg aan de revisie. :gif

Na revisie kunnen onzichtbare zaken (diameter oliekanaaltjes om maar een voorbeeld te noemen) nog steeds aan de grens of zelfs buiten de toleranties liggen zodat misschakelingen, verhoogde slijtage enz al weer snel je deel worden. Mogelijk is dit voor sommigen af fabriek al aan de orde geweest. Bij mij had ik het soms mis schakelen al bij aanschaf (70.000 km) wat mede oorzaak is geweest dat ik al bij 146.000 kon gaan reviseren…..

Nu is dus de hydraulische druk aangepast aan de bak (iets opgeschroefd) en zou het probleem uit de wereld moeten zijn. Dat kan ik natuurlijk pas over langere tijd bepalen, maar voorlopig gaat het goed!
Over een maandje weer echte kilometers maken; vakantie in finland!

Mochten de problemen ook op andere momenten de kop opsteken, dan kan er natuurlijk gedacht worden aan falende sensors die de elektronica ontregelen, maar dat was bij mij niet aan de orde.

Ik hoop dat dit verhaal wat duidelijk maakt.

Een idee voor de mede automaat rijders die hier ook soms problemen mee hebben, om je hydraulische druk eens na te laten kijken/afstellen.
Mocht de lokale VW boer of andere garage je niet kunnen helpen; autrans heeft hier nu ervaring mee.
Voorkomen is beter (en minder duur) dan genezen!

HG Ron.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Hoi Ron,

Schakelde jou bak vaak mis van 3e naar 4e versnelling en had/heb jij de standaard computer voor de versnellingsbak?

Gr

Richie
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

nee en ja,

dat misschakelen was alleen na ca 700 meter na koude start, als ik de N57 op draaide, ik denk inderdaad van 2 naar 3 (moeilijk te tellen omdat de 1e opgedeeld is zodat het een 5 bak lijkt).
Als ik tussen de 500m en 1 km gewoon de gang erin had (dus niet optrok/schakelde), was dat punt voorbij en schakelde hij niet mis. :klappen

voor de revisie werdt het wel wat vaker en dit gedrag had toen al mijn koppelomvormer en de fricktieplaten van 3 en 4 naar z'n grootje geholpen. :muur
Van de wintersport :winter terug gekomen met de toeren van 160 km/h en de toch maar 130 of minder de gang erin hebben

Mijn oude computer schakelde inderdaad al bij 60 km/h naar de lock-up in 4.
Het is even wennen dat dit nu pas bij ca 85 km/h gebeurd.

Na de revisie heb ik wel de indruk dat mijn kick-down nu echt effect heeft (loopt hij door tot maximale toeren voor overschakelen) en voel ik meer trekkracht (zal ook wel met de koppelomvormer te maken hebben).

HG Ron.
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

Mooi dat je problemen opgelost zijn.
Je hebt maar 4 versnellingen,en geen "gedeelde eerste".
Wat je voelt bij het wegrijden,is een een soort van vrijloop in de bak,die je bak loskoppelt van de motor bij stoplichten etc.
Dit komt in werking wanneer je je rempedaal hard ingetrapt houdt.
Laat je hem langzaam opkomen,dan voel je de "kruip" die hij normaal hoort te hebben.
Veel automaatrijders vergeten dit,en wachten niet tot de bak weer "pakt",en geven gelijk gas.

:muur :muur

Fout dus. :bonk

Geef hem de tijd,en je geniet langer van je machine.


:toppie
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Nee, JA dat weet ik!
Natuurlijk niet rem los en gelijk vol gas!

Maar met de oude software ( de nieuwe moet ik nog even aan wennen) was de 1e versnelling echt opgedeeld;
rem los, kruip, gas geven en :
hng, (even terug in toeren) hng en dan naar 2, 3 en vier.
HG Ron.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Super!

Bericht door JMJ »

Hoi Ron,
Super, nieuwe inzichten en een lichtpuntje aan de horizon.
Ik ga dit direct aan mijn "vrienden" van het transmissiebedrijfje doorsturen.
Euh.. wat moest jij betalen als ik vragen mag?

Beste, Jeroen
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

De laatste keer niets, behalve dan dat ze voor het testen meer dan een halve tank leeggereden hebben. :lach
De revisie zelf (eind April); ongeveer de gangbare revisie prijs. Maar daarvoor dan weer wel vele onderdelen nieuw.

Een beetje rondbellen/mailen dan weet je de gangbare revisie prijs :ie

Als je meer wilt weten, mail me maar.
ragsdelange kronkeltje orange punt NL

Ron.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

revisie net gehad

Bericht door JMJ »

Hoi Ron,
Heb revisie net gehad. Dat kostte mij 3300 euries :gif
Since de APK keuring geeft hij dus de problemen die jij beschrijft. Mijn probleem is dat het wel echt koud moet zijn, en tegen de winter is mijn garantie verlopen...


Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Tja Jeroen,

mogelijk dan toch weer een iets ander probleem.
Bij mij deed de buitentemperatuur er niet zoveel toe, meestal hikte hij even als de temperatuurmeter juist loskwam.

maar zoals geschreven; ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad.

Voor het geld dat jij betaald hebt, kon ik (voor 200 meer) bij de VW (spijkenisse) een "nieuwe" bak krijgen (in ieder geval van de plank van de bak leverancier) met een nieuwe regelunit. All in dus......
Toch heb ik de gok genomen voor revisie bij autrans.

Hebben ze bij jou een extra koeler ingebouwd of zo voor dat bedrag? (toch ca 800 meer dan de door de meeste bedrijven gehanteerde revisie prijs).

Mogelijk word jouw probleem toch door een opnemer (toeren, temperatuur?) veroorzaakt. zie andere "automaat" draadjes.

Er moet toch echt iets in de basis verkeerd zijn; waarom worden de meeste na revisie of vernieuwing nogmaals getroffen en andere automaat rijders nooit? Ik geloof niet in andere rijstijl, wel in de "microsoft" willekeur die helaas in de betreffende busjes lijkt te zijn ingebakken.
Ben benieuwd naar mijn ervaringen als ik weer (bijna) een jaar verder ben.

Succes (ik zou in ieder geval wel teruggaan, met beschrijving van de klacht en de eis om deze opgelost te hebben voor het jaar om is).

HG Ron.
Plaats reactie