Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

stijnh schreef:Ivm de ruiten.
Alle ruiten zijn gekit en de rubber dient eigenlijk alleen voor de show.
Je kan ook de rubbers eruit snijden/trekken en de ruit laten zitten en dan een reparatierubber bij vw bestellen, die kan je terug monteren zonder de ruit eruit te halen.
Dan kan je wat verder spuiten en zie je geen naad.
Heb met VW campercentrum gebeld de "reparatie"rubbers hebben zij liggen echter hij bekeek het even en zij dat dan toch de ruit eruit moest :bonk :bonk :bonk . heeft iemand hier ervaring mee, kan het zonder dat de ruiten er uit hoeven.

groet Rinke.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door stijnh »

vw nr: 723 845 121 B
ruitlijst
voor gebruik bij niet-uitgebouwde ruiten
met werkplaatsmiddelen aan te passen
raadpleeg reparatiehandleiding



Ruitlijst (reparatieprofiel) inbouwen (zij- en achterruit)
Het reparatieprofiel is beschikbaar voor zij- en achterruiten.
De standaard ruitlijst is voor het spuiten uitgebouwd.
– Ruit bij de rand met glijmiddelsubstituut -D 009 401 04- besproeien.

– Reparatieprofiel in het midden onderaan beginnend op de ruit aanbrengen en in het ruitframe vastklikken.
– Het reparatieprofiel ca. 4 mm langer afsnijden.

– Cyaanacrylaatkit -AMV 195 KD1 01- op de snijlijn van het reparatieprofiel aanbrengen.

– Het uiteinde van het reparatieprofiel eveneens vastklikken
– Uiteinden van de afdichting tegen elkaar aanschuiven en enkele seconden samendrukken.
– Vervolgens de rest van de afdichting compleet in het ruitframe vastklikken.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door odorf »

Ik heb ervaring met mijn achterruit. Hier heb ik het profiel ook uit gehad en zelfs het originele profiel terug kunnen plaatsen.
Het verschil in het originele profiel en het vervangprofiel zijn ribbeltjes en de dikte van de binnenkant. Ik had al een vervangprofiel gekocht maar niet nodig gehad.

Bij het originele profiel zitten aan de binnenkant fijne karteltjes die na montage in de (verse) ruitenkit hangen. Deze karteltjes zouden het terugplaatsen bemoeilijken en daarom heeft het vervangprofiel een gladde binnenkant. Ik heb het originele profiel terug kunnen klikken en op de paar plaatsen waar hij tegen werd gehouden door de ruitenkit heb ik met een scherp mesje het raamrubber wat dunner gesneden en past het er nu ook tussen.

Let wel ... dit was bij een niet geïsoleerde ruit. Maar ik denk dat deze hetzelfde gemonteerd zit als de geïsoleerde.

Het terugplaatsen ging bij mij het lastigste onderaan. De ruitenkit is bij het plakken van de ruit wat naar onder gelopen en vormt daar met wat bulten de grootste obstakels. In de bovenhoeken viel het allemaal mee.

Ik heb voor het verwijderen de boel in het sop gezet met flink wat allesreiniger. In een hoek op het glas een platte schroevendraaier in de rubberrand gezet. (De schroevendraaier punt eerst met wat tape omwikkeld zodat je niet meteen door het rubber gaat.) En dan wat duwen en naar buiten wrikken. Zo gauw je de hoek los hebt gaat het verder vanzelf. De allesreiniger zorgt dat het wat makkelijker glijdt. Voor het terugplaatsen ook ideaal.

Groeten,
odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Multivan Generation »

ik vroeg me even af:

wonen er onder het hefdak geen mensen?
en de binnenzijde onder het tentdoek,
wordt dat ook nog op kleur gespoten?

Is natuurlijk maar detailwerk,
maar later zul je jezelf voor je kop kunnen slaan,
als dat niet meteen meegenomen zou zijn... :knipoog

De tip van Odorf zou ik ook goed over nadenken, die rubber blokken.
En het rubber net voor het hefdak om de wind te geleiden,
zou ik niet meer terugplaatsen, maar ik zou sterk overwegen om er een nieuwe,
maar dan van een 111kW te plaatsen,
die zijn iets hoger, en ook iets langer,
waardoor er minder windgeruis optreedt..
Is maar een welgemeende tip hoor :knipoog


Trouwens zitten rubbers er niet voor de show rond de ruiten,
maar meer voor het reduceren van windgeruis :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Harry 341 »

Ik zou ook nog even naar het linkervoorscherm kijken,zit er niet echt netjes op...de naad loopt wat weg bij de deur en het scherm zit ook wat te laag.
Lijkt zo een beetje op een opgeknapte schade...(is positief bedoelt hoor) :yes
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

odorf schreef:Ik heb ervaring met mijn achterruit. Hier heb ik het profiel ook uit gehad en zelfs het originele profiel terug kunnen plaatsen.
Het verschil in het originele profiel en het vervangprofiel zijn ribbeltjes en de dikte van de binnenkant. Ik had al een vervangprofiel gekocht maar niet nodig gehad.
Bij het originele profiel zitten aan de binnenkant fijne karteltjes die na montage in de (verse) ruitenkit hangen. Deze karteltjes zouden het terugplaatsen bemoeilijken en daarom heeft het vervangprofiel een gladde binnenkant. Ik heb het originele profiel terug kunnen klikken en op de paar plaatsen waar hij tegen werd gehouden door de ruitenkit heb ik met een scherp mesje het raamrubber wat dunner gesneden en past het er nu ook tussen.
Let wel ... dit was bij een niet geïsoleerde ruit. Maar ik denk dat deze hetzelfde gemonteerd zit als de geïsoleerde.
Het terugplaatsen ging bij mij het lastigste onderaan. De ruitenkit is bij het plakken van de ruit wat naar onder gelopen en vormt daar met wat bulten de grootste obstakels. In de bovenhoeken viel het allemaal mee.
Ik heb voor het verwijderen de boel in het sop gezet met flink wat allesreiniger. In een hoek op het glas een platte schroevendraaier in de rubberrand gezet. (De schroevendraaier punt eerst met wat tape omwikkeld zodat je niet meteen door het rubber gaat.) En dan wat duwen en naar buiten wrikken. Zo gauw je de hoek los hebt gaat het verder vanzelf. De allesreiniger zorgt dat het wat makkelijker glijdt. Voor het terugplaatsen ook ideaal.
Groeten,
odorf
De raamrubbers zijn verwijderd (behalve het keuken schuifraam) echter alles was zo poreus en brak dat ze er in stukken uitkwamen maar ze zijn eruit, bus stond al in de washprimer maar ze gaan het opnieuw voorbehandelen zeggen ze.


Alleen het terug plaatsen van de rubbers zal wel een gepuzzel en gepriegel worden, Jan en Jeroen hebben daar nog geen ervaring mee.
Multivan Generation schreef:ik vroeg me even af:
wonen er onder het hefdak geen mensen?
en de binnenzijde onder het tentdoek,
wordt dat ook nog op kleur gespoten?
Is natuurlijk maar detailwerk,
maar later zul je jezelf voor je kop kunnen slaan,
als dat niet meteen meegenomen zou zijn... :knipoog
De tip van Odorf zou ik ook goed over nadenken, die rubber blokken.
En het rubber net voor het hefdak om de wind te geleiden,
zou ik niet meer terugplaatsen, maar ik zou sterk overwegen om er een nieuwe,
maar dan van een 111kW te plaatsen,
die zijn iets hoger, en ook iets langer,
waardoor er minder windgeruis optreedt..
Is maar een welgemeende tip hoor :knipoog
Trouwens zitten rubbers er niet voor de show rond de ruiten,
maar meer voor het reduceren van windgeruis :zwaai
Ja Peter onder het dak wonen 3 tot 5 weken en wat weekendjes per jaar mensen , alleen het voorste stukje blijft momenteel wit maar dat word tzt ook gespoten, ik krijg wat spuitbussen en lakstiften van de spuiter mee naar huis. Echter, helaas vanwege tijd en geld gebrek moet dat er nu even bij inschieten, ik hoor je al denken en knarsen maar het is niet anders dit is er wat ik er voor nu uit kan halen en volgens mij is dat niet verkeerd. Prio ligt nu bij wat ander dingen denk aan de door jou voorgestelde wind geleiderubber voor op, die ga ik dus vervangen weet iemand waar ik die zou kunnen bestellen VW.onderdeelnummer??? En ook de ruitrubbers die we gaan vervangen.
odorf schreef:Dat is weer een mooi verslag :klappen
Schiet mij nu te binnen ...
Nu jullie toch bezig zijn ... zijn de naden onder de opvulblokken bovenaan de voorruit gecheckt?
Zie mijn projectje
viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15#p233412
Maar misschien valt het bij jullie wel mee ...
Succes verder,
Ben benieuwd!
Frodo, ik heb de door jou beschreven blokken bekeken maar deze zitten er strak en roestvrij in deze laten we dus zitten, maar bedankt voor de tip.
Harry 341 schreef:Ik zou ook nog even naar het linkervoorscherm kijken,zit er niet echt netjes op...de naad loopt wat weg bij de deur en het scherm zit ook wat te laag.
Lijkt zo een beetje op een opgeknapte schade...(is positief bedoelt hoor) :yes
Harry foto vertekend iets, maar ja, er ziet iets verschil we hopen dat dat straks als alles in 1 kleur is wat minder opvalt, wat je nu ziet is,
1 twee verschillende kleuren wit.
2 op de deur zit nog op de vouwrand een langwerpige California sticker (heel dun)
3 de naad tussen deur en voorspatbord staat in de tectiel ook op de randjes :bonk
Al met al vertekend dat het beeld een hoop, (zometeen speciaal voor jou Harry zal ik bij een foto dat ie in de washprimer staat je er even op wijzen dat het dan al veel strakker oogt).

Wil jullie er even op wijzen dat wat er nu allemaal aan de bus gebeurd, het voor ons het best haalbare is wat wij nu kunnen doen en als tijd, geld, hulp en ruimte geen rol zouden spelen dan had de bus wel helemaal gestript zijn geweest. Maar ik ben reuze blij met wat en hoe het nu gedaan word. :jumpklap :adhd :jumpklap Tips (zoals ruitrubbers, en windgelijder enzo) zijn altijd welkom maar niet altijd uitvoerbaar. :toppie

Zo en dan nu weer verder met de bus.
Kom ik (vorige week in mijn nachtdienst) bij mijn bus staat ie in een spuitcabine netjes na te drogen binnenstijlen en buitenkant staan in de washprimer. :jumpklap :nuts :jumpklap
Ze gaan hard de jongens (Joop en Alwin) de uren die ze er aan werken worden goed besteed.
Afgelopen zaterdag stond ie in een andere cabine waren ze flink aan het schuren.
Het hefdak is af, deze is in de hechtprimer, 3X in kleur (om kleurverschil met metalen delen te voorkomen) en 3X in de blanke lak, verder zijn alle binnenkanten klaar. Motorkap, achterklep, schuifdeur, tankklepje, voorportieren en binnenstijlen zijn allemaal in kleur en blankelak gezet. :jump :jump :jump
Vrijdag gaan ze alles afplakken en dan gaan ze in 1X de hele buitenkant doen. maandag daarna kunnen we dan weer gaan opbouwen.
Straker dan strak volgens mij.
Straker dan strak volgens mij.
Zoohee, dat oogt al anders!!!
Zoohee, dat oogt al anders!!!
HARRY kijk even goed, beter zo??? ;-)
HARRY kijk even goed, beter zo??? ;-)
Laatst gewijzigd door Rimu op 10 okt 2011, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

In de spuitcabine.
In de spuitcabine.
Wordt het geen plaatje???
Wordt het geen plaatje???
Nog 1x voor Harry.....             en de rest;-)
Nog 1x voor Harry..... en de rest;-)
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

Hier nog met afgeplakte raamrubbers.
Hier nog met afgeplakte raamrubbers.
Tankklepje.
Tankklepje.
IMGP6317.JPG
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

IMGP6318.JPG
IMGP6319.JPG
Staat ie bus nou scheef???
Staat ie bus nou scheef???
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

Door de spuitcabine heen naar de schuurcabine.
Door de spuitcabine heen naar de schuurcabine.
Eerste delen al in de kleur.
Eerste delen al in de kleur.
Helemaal super.....
Helemaal super.....
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

Ook de binnenkant portieren zijn al gedaan.
Ook de binnenkant portieren zijn al gedaan.
Zowel links als rechts.
Zowel links als rechts.
En de binnenkant van de achterklep.
En de binnenkant van de achterklep.
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

Toch maar de raamrubbers links en rechts achter en van de achterklep verwijderd.
Toch maar de raamrubbers links en rechts achter en van de achterklep verwijderd.
IMGP6328.JPG
IMGP6329.JPG
Foto's zullen wel weer een hoop "stof" :bifun tot nadenken en opmerkingen geven. :jump :jump Ah ik hoor m'n mobieltje de eerste melding geven, even kijken.......
Yep Odorf is de eerste :yes :jump :jumpklap met een prive berichtje :mail


En nu maar op naar vrijdag.....

Groet Rinke
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door ailko vos »

jammer dat je alles erin hebt gehangen.bij ons spoten we alles los dan had je geen plak en stuifranden.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Harry 341 »

Rinke,het wordt een plaatje!!
De kleur is ook mooi,weer eens iets anders....En er gaan zo te zien niet echt weinig uurtjes in zitten!
Ben zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat....
groeten,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Multivan Generation »

windafwijzer 150 pk:

701 070 717 L

@ harry: zie gaat het er qua kleur uitzien :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie