Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

camper project nieuw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
AlbertP
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 dec 2010, 22:02

camper project nieuw

Bericht door AlbertP »

Hallo WJW-ers,

Ik heb een T5 enkelcabine 2006 met LWB en verhoogd dak gekocht. Ik heb een vroeg model variobank via Ebay en een Reimo keukenblok met kastenwand nieuw bij Buscamper Leiden aan kunnen schaffen. Nu wil ik verder met het inbouwen van alles en weet niet zo goed waar te beginnen. Ik ga tussen de bodem van de bus en de houten vloer nog latten aanbrengen onder de kasten en de bank zodat vloer en bodem van de bus niet samengetrokken gaan worden bij inistallatie.
Maar dan:
er zitten geen gordels bij de bank en ook geen bevestigingsogen. Hoe en waar kan ik gordels aanbrengen? Hoe bekleed ik de wanden en het dak? Soms zijn die zo mooi strak afgewerkt met stof. Hoe doe ik dat? Qua verlichting heb ik nog geen idee wat er moet gebeuren. Wie heeft daarvoor tips?

Alvast dank voor welke hulp dan ook!

Groet
Albert
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: camper project nieuw

Bericht door Dirk/970 »

Hee Albert en Jan,

Mijn topicis nog niet bijgewerkt met werk van afgelopen voorjaar, maar daar moet ik dan toch maar gauw wat aan doen!

Ik heb ook een nieuwe vloer aangebracht, 15mm multiplex op 10mm latten (dwarsgelegd ongeveer elkle 50-60 cm) met 10mm Xtrem ertussen. Onder het frame an de bank heb ik extra latten tussen de vloer en de bodem gemaakt voor het stevig aantrekken van de 8xM10 bouten. Alle latten en vloerdelen zitten verlijmd met Bison vezelversterkte bouwkit, echt heel erg vast! Daarover zit vinyl verlijmd. Dus alleen gaten in de vloer voor de bank. Ik heb alleen vanwege de isolatie de vloer verhoogd aangebracht, als je dat niet belangrijk vind, kan je de houten vloer beter direct op de stalen bodem maken. De belangrijkste electra loopt daar ook onderdoor. Bij de schuifdeur heb ik de instapbak als origineel laten zitten en met een alu hoekijzer het hoogteverschil afgewerkt. Bij de achterklep kon ik de originele kunstof kap op de juiste hoogte an de vloer krijgen.

Meubels zitten met name in de vloer vast en de hoge kasten ook aan de basis van de bovenkasten in het dak. Langs de wanden zijn de kastdelen met name verlijmd waar ze tegen staal zitten. Alleen rechtsachter de boel nog ff goed vastgezet met een hoekijzer.
Mijn hoogdak heb ik bekleed met projecttapijt van Leenbakker, die met de rubber rug en gelijmd met Bison Tix, op triplex wanden met 10mm Xtrem erachter. Maar je kan bv. ook kiezen voor een afwerking met dun plaatmateriaal met een gefineerd oppervlak. Bekleden met stof doe je het best door aan 1 kant over de hele breedte te beginnen en al lijmend en stof afrollend naar de andere zijde te werken en daarbij de stof steeds goed strak te trekken en glad te strijken.

Gordels wordt een lastig verhaal, die moeten aan originele bevestigingspunten en daarvoor moet je in principe een personenbus als basis hebben. Als de gordels zoals bij Jan en bij mij (zelfde merk en type bank) in de bank zijn geïntegreerd, moet de bank volgens de regels ook op de originele bevestigingspunten van de bus vastgezet worden. Het scheelt echter per keurmeester wat die er van vindt. Die van Jan vond dat niet nodig, de leverancier van mijn bank kan ze niet goedgekeurd krijgen voor zitplaatsen. (maar mijn bus was al gekeurd als camper met 4 zitplaatsen dus da's ok). In mijn ogen zal je de meeste kans hebben als de mogelijkheden ziet om gordels op een degelijke manier aan de bank te maken, desnoods door extra beugels aan het frame te lassen. Maar het blijft koffiedik kijken wat er wel of niet goedgekeurd wordt. Je moet er ook zelf van overtuigd zijn dat het echt veilig is.
De meeste verlichting die ik in de bus heb komt van Ikea, uit de serie Dioder. Verder heb ik 2 Osram Copilots klaarliggen voor inbouw als leeslamp.

Dit was even snel een overzicht en vogelvlucht, hopelijk geeft het je wat ideëen. Binnenkort mijn eigen ombouwtopic maar weer gedetailleerder bijwerken...
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
AlbertP
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 dec 2010, 22:02

Re: camper project nieuw

Bericht door AlbertP »

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben bezig de stroomvoorziening aan te leggen. Accukabel gelegd van autoaccu naar binnen voor de boordaccu. Verdere bekabeling gelegd. Scheidingsrelais tussen beide accu's. Buitenaansluiting voor de stroompaal gemonteerd. Gasafvoer door de vloer aangelegd. Ik had een draaiplateau voor de bijrijdersstoel gekocht. Alleen die past niet (verkoper wil het plateau niet omruilen voor een ander type) . Staat wel een VW sticker op met een een type aanduiding voor een T5 bijrijdersstoel. Ik voeg een foto toe om te tonen wat er mis is. Nu is het plateau passend te maken, maar ik weet eigenlijk niet in welke stand het draaiplateau moet staan om goed te kunnen draaien. Precies in het midden of ervoor/erachter. Wie kan me dat vertellen? Alvast dank.

met vriendelijke groet
Albert
Bijlagen
DSC09052.JPG
DSC09052.JPG (78.19 KiB) 4944 keer bekeken
DSC09051.JPG
DSC09051.JPG (52.45 KiB) 4944 keer bekeken
AlbertP
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 dec 2010, 22:02

Re: camper project nieuw

Bericht door AlbertP »

Hallo,

Tijd voor een update.
Sinds de eerste melding van het project heb ik niets gemeld over de vorderingen. Nu maar even bijwerken. Het is slecht weer, dus zin om met de verbouwing bezig te zijn is er niet.
Wat is er gebeurd?
-dakluik geplaatste
-leidingen gelegd
-vloer ligt erin
-wanden geisoleerd met Xtrem
-keukenblok (Reimo) met kasten geplaatst
-draaiplateau bijrijdersstoel gemonteerd
-buitenaansluiting 220V
-schuifraam bestuurderskant boven keuken gemonteerd

Ik wil nu bovenkasten maken. Mijn bedoeling is om de onderkant van die kastjes te laten rusten op de horizontale balk boven het keukenblok. Hoe kan ik dan de kastjes aan de (polyester)wand bevestigen? Is het verstandig om eerste te isoleren en een wandplaat (bijv triplex) erover aan te brengen? En moeten er dan nog regels aangebracht worden achter het triplex? Of kunnen de kastjes koud aan het polyester gelijmd worden?
Bijlagen
het gat voor het dakluik. Beetje eng, maar is goed gegaan
het gat voor het dakluik. Beetje eng, maar is goed gegaan
de bus
de bus
DSC09113.JPG (74.48 KiB) 4500 keer bekeken
de keuken met de dichte wand. Zit nu al een raam in
de keuken met de dichte wand. Zit nu al een raam in
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: camper project nieuw

Bericht door matje86 »

AlbertP schreef:Bedankt voor jullie reactie. Ik ben bezig de stroomvoorziening aan te leggen. Accukabel gelegd van autoaccu naar binnen voor de boordaccu. Verdere bekabeling gelegd. Scheidingsrelais tussen beide accu's. Buitenaansluiting voor de stroompaal gemonteerd. Gasafvoer door de vloer aangelegd. Ik had een draaiplateau voor de bijrijdersstoel gekocht. Alleen die past niet (verkoper wil het plateau niet omruilen voor een ander type) . Staat wel een VW sticker op met een een type aanduiding voor een T5 bijrijdersstoel. Ik voeg een foto toe om te tonen wat er mis is. Nu is het plateau passend te maken, maar ik weet eigenlijk niet in welke stand het draaiplateau moet staan om goed te kunnen draaien. Precies in het midden of ervoor/erachter. Wie kan me dat vertellen? Alvast dank.

met vriendelijke groet
Albert
heb ik nog nooit gezien zo,n ding,denk dat hij verkeerd om zit, je stoel zal aan de ander zijde bevestigd moeten worden anders werken je glijgoten niet
dat smalle stuk zal je vast moeten maken op je console
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: camper project nieuw

Bericht door matje86 »

en toch maar ff terug naar de verkoper, want een t5 draaiplateau ziet er heel anders uit
ff contact op nemen met http://www.potijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in almelo die verkopen orginele dacht ik a 139 eur
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie