Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met oliefilterwissel

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Probleem met oliefilterwissel

Bericht door InfoMuis »

Afbeelding
Bij het verwijderen van de oliefilter is de 'stang' blijven zitten. :ie Dacht dan trek ik die met een punttangetje er uit, maar dat leverde op dat 1 van de plastic lipjes waar me de stand aan het filter hoort van te klikken afbrak. Uiteindelijk de stand van de nieuwen filter er maar afgehaald en deze er in gezet. maar mijn vraag is nu:

Hoe krijg is de oude stang er netjes uit ?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door vaniac »

Normaal moet de aanzuigpijp er met het uitnemen van het filterpatroon zonder problemen uitgaan. Waarschijnlijk zit de rubber O-ring op het uiteinde van de aanzuigpijp om de een of andere reden klem in de filterbehuizing en daardoor kun je het filterpatroon niet normaal uitnemen. Misschien lukt het met intelligent geweld ???? om het oude pijpje alsnog te verwijderen. Het is niet voor niks dat het aanzuigpijpje samen met het eigenlijke filterpatroon vervangen moet worden. Ik ziet hierbij te denken aan materiaalveroudering van het kunststof pijpje. Ik moet er niet aan denken dat het pijpje als gevolg van veroudering scheurt of afbreekt, want dan is je filter defekt en loopt de smering van de motor ernstig gevaar.
Veroudering van kunststoffen als gevolg van hoge temperaturen, trillingen en chemische inwerking in de motor moet je niet onderschatten.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Wel weet ik dat je bij het plaatsen van een nieuw filter het geheel niet snel veel te vast moet draaien.
Het risico bestaat dat je het filter veel te ver in elkaar draait. dat je hiermee dan een beschadiging kunt veroorzaken aan het filter lijkt me dan ook aannemelijk.

Ik geloof dat er zelfs een voorschrift voor is hoe een en ander officieel te monteren.
Met de hand gewoon stevig vast draaien heeft voor mij altijd prima volstaan.
Even warm laten draaien, en desnoods nog even een kort ritje, even kijken voor een mogelijke lekkage en klaar ben je weer.

Dat hiermee je probleem niet verholpen is begrijp ik wel , maar het is maar een hint voor de volgende montage.

Veel succes allemaal.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door InfoMuis »

vaniac schreef:intelligent geweld ????.
Een mooie uitdrukking.
In ieder geval bedank voor jullie reactie. Iemand anders nog een goede truc ?

Wat ik wel van de reactie van Vaniac kreeg het nog eens te proberen als hij warm is.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door InfoMuis »

Zo het is gelukt. :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap Het werkje stond nog op mijn ToDo lijst.
Uit eindelijk is het gelukt met een........ fietsspaak.

Aan het uiteinde (waar niet het 'haakje' zit) een handwat gevouwen.
Het haakje onder de ring gebracht waar hij normaal aan het filter koppend en dan met "intelligent geweld" trekken.
Na een stuk of 6 pogingen kwam hij los.

Morgen moet hij op voor de de APK.
Ben benieuwd wat daar uit komt.

Bedank voor het meedenken
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door vaniac »

De aanhouder wint :yes :yes :yes
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Probleem met oliefilterwissel

Bericht door InfoMuis »

InfoMuis schreef: Morgen moet hij op voor de de APK.
Ben benieuwd wat daar uit komt.
Geen bijzonderheden gevonden. Kan er dus weer een jaartje tegen
Plaats reactie