Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aandrijfas

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

je kan het min of meer "zien aankomen" als de aandrijfas het zal gaan begeven : wanneer je ziet dat er "roest" komt uit de aansluiting van de aandrijfas met het steekasje dat aan de bakzijde zit , dan kun je best al de geldbeugel klaarleggen .

Blijkbaar is het probleem met deze aandrijfassen , dat er geen vet word gebruikt bij de montage , of dat het vet er tussenuitgaat , dan zie je dus een beetje "roest" komen aan het flensje .
Een ander probleem is ook dat het steekasje te kort is uitgevoerd , het "draagvlak" in de vertanding is dus te kort , daardoor kan het zelfs gebeuren dat het steekasje gaat torsen , en de tanden uit de aandrijfas breken gewoon af .
Er is ondertussen ook een Heavy Duty uitvoering ter vervanging verkrijgbaar , hierbij is het steekasje langer uitgevoerd , en dus sterker .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Aandrijfas

Bericht door Henk250 »

Als je wielen schuin staan,met sturen dus,schuiven de assen in of uit.
Zijn ze er uit,en je trekt weg,dan komt er veel druk op de spiebanen te staan,waardoor ze gaan
brokkelen,schuren whatever.
Als dat eenmaal begint,is de rest een kwestie van tijd,door dat de ijzerstukjes weer extra
slijtage geven.
Rij altijd rustig weg als je wielen schuin staan is het advies.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

Henk250 schreef:Als je wielen schuin staan,met sturen dus,schuiven de assen in of uit.
Zijn ze er uit,en je trekt weg,dan komt er veel druk op de spiebanen te staan,waardoor ze gaan
brokkelen,schuren whatever.
Als dat eenmaal begint,is de rest een kwestie van tijd,door dat de ijzerstukjes weer extra
slijtage geven.
Rij altijd rustig weg als je wielen schuin staan is het advies.

:ikrij
Dat is correct wat betreft slijtage op de homokineten Henk , maar die gaan zelden kapot bij de T5 (ook bij de T4 gaan ze zelden kapot)
Maar hier ging het over de tanden die afslijten/afbreken IN de tussenas van de rechtse aandrijfas . Die tussenas zit vast met een lager tegen het blok en verschuift niet. Bij de montage schuif je de tussenas over het steekasje , en daar gaat het kapot , omdat die steekas te kort is om al het koppel over te brengen . In sommige gevallen zijn de tanden van het steekasje zelfs getorst ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Siem s
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 aug 2011, 19:40

Re: Aandrijfas

Bericht door Siem s »

Yasmine D & Wesley V schreef:Gaat de aandrijfas ook stuk bij de 174pk?
sorry! maar ik wil iets heel anders vragen!
ik vindt jullie verlichting heel interessant! kun je daar wat meer over vertellen? c.q foto1s plaatsen van dichtbij!

b.v.d. Siem
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb gisteren een nieuwe aandrijfas (compleet) besteld , binnenkort ga ik die er eens onder zetten , gewoon preventief want ik trek vaak zware aanhangers , en wil er niet mee stilstaan ergens midden op een kruispunt of zo ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

k'heb vandaag de aandrijfas vervangen , en het was hoognodig !! (onvoorstelbaar dat VW zo'n fout maakt in de kwaliteit van aandrijfassen)
Mijn T5 heeft nog net geen 120.000km , en toch is de rechter aandrijfas al hoognodig aan vervanging toe . Dit was het resultaat :
Afbeelding
De inwendige vertanding is al bijna helemaal weggesleten !! Er staan geen tanden meer , maar enkel nog wat "scherpe puntjes" ...

Het vervangen vd aandrijfas zelf is een heel makkelijke klus , op 30 min is de klus geklaard.
Ik zal een verslagje maken van hoe het aan te pakken , inclusief foto's , en dat bij projecten plaatsen.

Na een eerste testrit voelde ik meteen al verschil , het rijden voelde al meteen "directer" aan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Aandrijfas

Bericht door vaniac »

@ Pascal-141
Zo te zien ben je niets te vroeg met het vervangen van de aandrijfas. Het lijkt me een goed idee dat iedere T5-bestuurder zijn rechter aandrijfas vanaf 100.000 km laat controleren, om niet onderweg geconfronteerd te worden met een kapotte aandrijving.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aandrijfas

Bericht door heemskerk »

Hey Pascal; Waarschijnlijk kan het niet meer omdat je de nieuwe as er al onder hebt maar zou je ook een foto kunnen plaatsen hoe de vertanding van de nieuwe as eruit ziet tov de oude waar je wel een foto van geplaatst hebt?

Overigens een mooie en duidelijke reportage van de vervanging in de T5 projectrubriek. Ik ga binnenkort ook maar eens checken hoe m'n vertanding eraan toe is. Ik heb zo'n vermoeden..... (105.000km/12-2004/131pk)

Ook niet onbelangerijk: Wat kostte de aandrijfas? En mogelijk heb je antwoordt op de laatste vraag: Waarom is het nagenoeg altijd de rechter die onderhevig is aan overmatige slijtage?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:Hey Pascal; Waarschijnlijk kan het niet meer omdat je de nieuwe as er al onder hebt maar zou je ook een foto kunnen plaatsen hoe de vertanding van de nieuwe as eruit ziet tov de oude waar je wel een foto van geplaatst hebt?

Overigens een mooie en duidelijke reportage van de vervanging in de T5 projectrubriek. Ik ga binnenkort ook maar eens checken hoe m'n vertanding eraan toe is. Ik heb zo'n vermoeden..... (105.000km/12-2004/131pk)

Ook niet onbelangerijk: Wat kostte de aandrijfas? En mogelijk heb je antwoordt op de laatste vraag: Waarom is het nagenoeg altijd de rechter die onderhevig is aan overmatige slijtage?
Ik heb nu geen foto van de inwendige vertanding van de nieuwe aandrijfas , maar ik haal ze er binnenkort toch nog eens terug onderuit omdat ik het steekasje ook nog ga vervangen . Ik zal er dan een foto van nemen .
Maar zoals je nu op de foto bij de oude aandrijfas kan zien , schiet er van de vertanding al niet veel meer over.
En aangezien ik vaak zware aanhangers trek , vermoed ik dat het in mijn geval nog een kwestie van een paar dagen was voor alle vertanding eraan ging ...

Kosten ? ongeveer 300eur

Waarom alleen de rechter aandrijfas ? Geen idee eigenlijk. Maar ik weet wel dat het steekasje eigenlijk gewoon te kort is uitgevoerd , waardoor er te weinig draagvlak is om al het vermogen over te brengen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aandrijfas

Bericht door heemskerk »

Ik heb vandaag 'mijn' rechteraandrijfas geinspecteerd: Ziet er perfect uit. Mooi in het (originele) vet, geen roestvoerming en de vertanding volledig intact. Blijf toch raar... maar het scheelt mij gelukkig wel weer..
Ik had daarentegen weer een andere financiele 'rib uit m'm lijf' maar daar een andere topic over.

Pascal, bedankt voor je reactie.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Aandrijfas

Bericht door TsX »

Afbeelding

hier is een foto van mijn aandrijfas.
let wel op, dit is van de bestuurderskant !!
maar ik neem aan dat deze aan de bakzijde dezelfde zijn.

let op de misvormde kraag, zo geleverd door vw...
mooi, waarschijnlijk van de werk of toonbank gevallen.
ik was onaangenaam verrast toen ik de plastieken zakjes open deed.
Spijtig genoeg moest ik de auto dringend terug monteren en ben ik niet gaan klagen...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie