Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorproblemen, raad gevraagd!

vragen over de T5
Plaats reactie
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door kristovs »

Vorige week kwam ik van de Ardennen terug en bij het afzetten van de cruise control bij het binnenrijden van de stad kwam er plots een kloppend geluid van onder de bus. Het klonk net zoals je met je rechterwielen over de witte lijn van de pechstrook rijdt.
Onmiddellijk gestopt, motorklep open en bleek een ploffend geluid (klonk als luchtcompressor) vanuit de luchtfilter te komen.
Daar we nog in de ardennen stonden en het reeds 21u was, plus reeds donker hebben we beslist om met tegen 90 km/u in 6e versnelling huiswaarts te rijden (nog ongeveer 150 km richting Antwerpen).

De dag erna heb ik de bus naar de garage gebracht (niet VW) en daar bleek bij demontage van het kleppendeksel dat de nok van de uitlaatklep 4e cilinder volledig afgedraaid was. Reden hiervan was dat de klepsteel door de klepstoter was gegaan en zo de nokkenas vrolijk verder draaide met het afdraaien van de nok tot gevolg. Diagnose: nieuwe nokkenas.

Maar nu komt mijn vraag:
de garagehouder zei me dat de nokkenas in de cilinderkop gegoten zit, dus nieuwe nokkenas betekent nieuwe cilinderkop. Daar ik nog zo ver door gereden had, bestond het probleem dat ook de zuiger geraakt is door de klep. Kostenraming 2500 euro voor de cilinderkop + werkuren = dikke 3000 à 4OOO euro. Indien de zuiger geraakt was, kwam daar nog een pak bovenop aangezien de blok ook open moest. Met het risico dat krukaslagers ed mss ook nog een trek gekregen hadden.
Dus volgens hem was het mss beter om ineens voor een revisiemotor te gaan. Deze kon niet door hem zelf geplaatst worden dus hij raadde mij aan om te informeren bij de VW dealer. 4 garages gebeld en de kost zou 9500 euro bedragen voor een revisiemotor incl 2 jaar garantie.

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij garage Beerens in Antwerpen om een bestek te laten opmaken. Maar ik zit toch nog met de onzekerheid of dit alles wel nodig is! Daar ik hier op het forum reeds verschillende topics lees over het vervangen van de nokkans, dus hoe zit dit nu?

Wie kan mij hier meer info over verschaffen, want dit is echt wel een dure grap! Langs de andere kant wil ik wel zeker zijn dat de motor volledig in orde is voor de volgende 5 jaar, dus is vervangen mss toch de beste optie? Ik twijfel...

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door Henk250 »

Ja,minder fijne kwestie,die los je niet meteen op denk.
En dat doorrijden meer schade veroorzaakt,is logies,alhoewel als je dat geluid
hoort,je meestal toch al te laat bent.

Kijk eens voor een andere motor,mogelijk ben je dan gered met minder geld.
Als mijn motor er zo bij stond,zou ik hem niet meer vertrouwen en compleet
opengooien.
Daarbij brengt je oude motor ook nog geld op.

Misschien dat 1 van de sponsors je kan helpen??

Succes anyway.

:yingyang
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door Dimitri-Turbo »

Die prijzen kloppen wel.... mijn motor is destijds ook compleet vervangen... koste toen ook iets van 9500,00 euro excl. BTW

Suc 6 met de afhandeling... en keuze !
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Misschien is dit iets voor je kristovs

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... Categories
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door kristovs »

bedankt voor de link, maar dan moet ik nog iemand zoeken om hem te plaatsen. Plus dat ik dan geen 2 jaar garantie krijg en dat is toch heel wat vind ik.

Een antwoord van de sponsors zou idd handig zijn, die weten immers perfect over wat ze praten. Dus iemand?

In ieder geval al bedankt voor de reacties, voorlopig steunen deze me in het spenderen van de volle 9500 euro, pijnlijk maar dan zit ik hopelijk wel safe voor de komende jaren... :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door Multivan Generation »

probeer het anders eens bij nearly new parts in Alken.

http://www.nnp.be" onclick="window.open(this.href);return false;
vaak hebben ze meer als dat er op de site vermeld staat :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door heemskerk »

De nokkenas zit niet in de kop gegoten hoor, da's onzin. Deze is gewoon demontabel. Maar daar ben je er niet mee. Ook weet je natuurlijk niet wat het ijzerslijpsel voor schade aangericht heeft aan de overige delen.
Je zou ook eens een aantal proffesionele motorenrevisiebedrijven afwerken voor wat offertes, kan veel schelen tov nieuw.
Heb er geen belangen in of mee, wel goede ervaringen: Bel eens informatief naar een T5 kenner/ specialist: JB Service in Dieverbrug. Hebben ook een website. Is qua prijs concurrerend zonder in te leveren op kwaliteit.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door WouterW »

http://www.ebay.de/itm/VW-T5-LT-2-5-TDi ... 336d24f2ed

In Bielefeld, net over de grens bij Enschede, voor € 3700 een compleet gereviseerde AXDBNZ/AXE/BPC motor incl. uit- en inbouw (tenminste, da's wat ik er met m'n steenkolenduits ervan maak...) verder geen idee of het wat is, maar wél bijna 1/3e van de vw-richtprijs.

hmm..lees net dat je in België zit, dan wordt 't al minder qua afstand...succes iig met de te nemen beslissing :T5cruisin
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
harryVW
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2011, 15:33

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door harryVW »

hey

ik heb u net een e mail gestuurd voor meer info mag u ook altijd bellen op het volgende nr 0494148782.

mvg harry
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door kristovs »

Vanmorgen de bus naar de garage gebracht voor een bestek te laten opmaken. Het zou niet ver van de bovengenoemde prijs mogen zitten... afwachten en zien. Nu ik er toch was even naar de T5gp gaan zien. Prachtige bus maar duur! Dromen mag natuurlijk...
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door rinus »

heb vorig jaar een zuiger dwars door het blok gedrukt van een vw caddy.
Dealer vroeg prijzen van 6a 7000 euro.
Heb hem toen naar pul gebracht in urk en was voor 3200 euro klaar met een ruil motor.
Scheelt een hoop in kosten dus vraag eens bij een goed revisie bedrijf.
En ik had er ook een jaar garantie op.

mvvg rinus
And on the 7th day created god the VW
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door edjeraketje »

Hallo,

Vervelend te horen dat je een dikke schade hebt. Ikweet wat het is, heb al 2 keer een kapotte zuiger gehad, beide keren
een gebruikt blok erin gezet. Er staat nog een blok op marktplaats met 9100 km voor 3750 met inruil oude motor.
Ik heb nog wel een goede reeds gereviseerde kop en zuigers voor je liggen mocht je daar wat aan hebben.

suc6 Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Niet helemaal onbekend bij de t5.
Maar hij is wel heel gevoelig voor het gebruik van de juiste olie.
Met name bij de nokken as en pompverstuiver.

Eh edje, dat weet je vast ook wel.
Voor zuigers die stuk gaan is vaak de verstuiver de oorzaak.
Een verstuiver die niet netjes binnen zijn timing blijft, en bij tuning wordt dat vaak gebruikt, veroorzaakt een enorm veranderd hitte beeld.
Blijft een verstuiver dan tot overmaat van ramp ook nog een keer iets nalekken dan is het gebeurd met je zuiger.

Succes allemaal
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motorproblemen, raad gevraagd!

Bericht door edjeraketje »

@Pieters
Je verteld mij idd niks nieuws :knipoog . De zuigers kunnen een hoop hebben maar de verstuivers zijn idd de oorzaak. Wat je zegt dat het veelal bij tuning gebeurd ben ik deels met je eens maar er zijn ook genoeg gevallen van orginele motoren met soortgelijke schades.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie