Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
airco is dood
airco is dood
Pech pech
airco heeft het begeven na 117000 km rij plezier met multivan highline
blijkt normaal te zijn volgens VW garage???????????????????
iemand dit ook voor gehad?
Grtz,
Pee
airco heeft het begeven na 117000 km rij plezier met multivan highline
blijkt normaal te zijn volgens VW garage???????????????????
iemand dit ook voor gehad?
Grtz,
Pee
Mvg,
Pee
Pee
Re: airco is dood
Heb je een 5 cil. gezien er staat multivan highline ga ik er wel van uit.
Denk dat je vrijloop koppeling op de airco pomp kapot is, deze samen met het riempje vervangen en dan doet die het weer.
Dit komt wel eens vaker voor officiele vervangingstermijn is 150.000 km.
Denk dat je vrijloop koppeling op de airco pomp kapot is, deze samen met het riempje vervangen en dan doet die het weer.
Dit komt wel eens vaker voor officiele vervangingstermijn is 150.000 km.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: airco is dood
De 5 cilinder motoren hebben geen aandrijfriem voor de aircopomp maar een flexkoppeling.
Deze koppeling dient, net als de flexkoppeling van de dynamo, om de 120 dkm preventief vervangen te worden.
Aangezien dat elke airco gemiddeld 10% per van zijn koudemiddel verliest, is het raadzaam om het aircosysteem
eens per 2 jaar te servicen. Als er te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig is wordt de compressor niet meer
gekoeld, m.a.g. oververhitting.
Mijn airco was af fabriek op 3 plaatsen lek (2x lekke o-ring, 1x kapotte temp. sensor) wat in 25% lekkage per jaar resulteerde.
Gr. Babson
http://www.aircocare.nl/
Deze koppeling dient, net als de flexkoppeling van de dynamo, om de 120 dkm preventief vervangen te worden.
Aangezien dat elke airco gemiddeld 10% per van zijn koudemiddel verliest, is het raadzaam om het aircosysteem
eens per 2 jaar te servicen. Als er te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig is wordt de compressor niet meer
gekoeld, m.a.g. oververhitting.
Mijn airco was af fabriek op 3 plaatsen lek (2x lekke o-ring, 1x kapotte temp. sensor) wat in 25% lekkage per jaar resulteerde.
Gr. Babson
http://www.aircocare.nl/
Laatst gewijzigd door Babson op 23 okt 2011, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: airco is dood
hallo hier jobov,
onlangs is ook mijn koppeling tussen dynamo en aircopomp vervangen. 95.000km. t5 130 pk.
Kosten € 375.--
Preventief vervangen normaal bij 120.000 km.
onlangs is ook mijn koppeling tussen dynamo en aircopomp vervangen. 95.000km. t5 130 pk.
Kosten € 375.--
Preventief vervangen normaal bij 120.000 km.
Re: airco is dood
Mijn koppeling was ook stuk kosten ruim 500 excl btw.
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Re: airco is dood
Hallo jobov en ferry395,
Het zijn idd. prijzige reparaties.
De flexkoppeling van de aircopomp zit tussen de servopomp en de aircopomp.
De servopomp wordt via een tanwiel aangedreven door de motor en geeft via de flexkoppeling de aandrijving door aan de aircopomp.
Zelf heb ik de flexkoppeling bij ± 70 dkm vervangen tegelijk met de servopomp die lek was.
De flexkoppeling zelf kostte vorig jaar ± EUR 50,-
Gr. Babson
Het zijn idd. prijzige reparaties.
De flexkoppeling van de aircopomp zit tussen de servopomp en de aircopomp.
De servopomp wordt via een tanwiel aangedreven door de motor en geeft via de flexkoppeling de aandrijving door aan de aircopomp.
Zelf heb ik de flexkoppeling bij ± 70 dkm vervangen tegelijk met de servopomp die lek was.
De flexkoppeling zelf kostte vorig jaar ± EUR 50,-
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: airco is dood
Is er bij iemand die ook deze koppeling is vervangen nog coulance toegekend??
Mijn koppeling is nu ook defect (93000km)(mv 2005), dealer stelt na mijn vraag voor coulance, ja hij is idd wel wat eerder defect gegaan..........
alvast bedankt voor reacties
Mijn koppeling is nu ook defect (93000km)(mv 2005), dealer stelt na mijn vraag voor coulance, ja hij is idd wel wat eerder defect gegaan..........
alvast bedankt voor reacties
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: airco is dood
Flexkoopeling ging bij mij stuk, sept vorig jaar.
174 Pk, Bj 2oo5, 50.000Km.
Dealer gedaan, kosten € 249 all in.
Grt Mastodont
174 Pk, Bj 2oo5, 50.000Km.
Dealer gedaan, kosten € 249 all in.
Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Re: airco is dood
bij mij is hij bij 210.000 vervangen
Re: airco is dood
Nu doet de airco het in onze T5(130 pk januari 2006) ook niet meer, nu op 130k en augustus voor 120k geweest waar er voor zover ik weet niets aan de flexkoppeling of airco is gedaan en deze is ook in het verleden niet preventief vervangen. Hoe weet ik nu zeker of het de flexkoppeling is en niet iets anders?
Re: airco is dood
Wanneer je tussen het stuurbekrachtigingsreservoir en koelvloeistofexpansievat naar beneden kijkt tussen inlaatspruitstuk en radiateur) kun je de torsie-elastische koppeling zien zitten met rechts daarvan de servopomp en links de aircocompressor. Bij draaiende motor kun je de koppeling zien draaien . Zijn bij de latere bouwjaren de vervangingsintervallen van de koppeling en vrijloop verkort? Weet niet beter dan vervangen na iedere 150dkm...
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: airco is dood
Bij de 5 cilinder T5 motoren zit een variabele compressor ingebouwd.WouterW schreef:Wanneer je tussen het stuurbekrachtigingsreservoir en koelvloeistofexpansievat naar beneden kijkt tussen inlaatspruitstuk en radiateur) kun je de torsie-elastische koppeling zien zitten met rechts daarvan de servopomp en links de aircocompressor. Bij draaiende motor kun je de koppeling zien draaien . Zijn bij de latere bouwjaren de vervangingsintervallen van de koppeling en vrijloop verkort? Weet niet beter dan vervangen na iedere 150dkm...
De compressor staat altijd aan als de motor draait.
Het koelvermogen wordt bepaald door het slagvolume van de compressorzuigers te variëren, vandaar de naam variabele compressor.
Als men de flexkoppeling ziet draaien wil het niet zeggen dat de compressor voldoende koeling genereert.
Te weinig koudemiddel, een defecte druksensor, een defecte temperatuursensor, defecte variabele aansturing of een elektronische storing kan voor een niet werkende airco zorgen.
Laat je airco checken door een airco specialist of door de dealer met een ervaren airco monteur.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Re: airco is dood
Kijk en dat is dus nieuw voor me, was in de veronderstelling dat wannneer de a/c uitgeschakeld is, de pomp niet draait, maar dat dus 'ie dus wel, weliswaar in nullast. Maar waar in de 'Backcorner' zit je ergens, kun je m'n airco (die nog steeds koelt trouwens) eens een onderhoud geven...ben wel van de techiek maar koudetechniek is een vak apart.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: airco is dood
@ WouterWouterW schreef:Kijk en dat is dus nieuw voor me, was in de veronderstelling dat wannneer de a/c uitgeschakeld is, de pomp niet draait, maar dat dus 'ie dus wel, weliswaar in nullast. Maar waar in de 'Backcorner' zit je ergens, kun je m'n airco (die nog steeds koelt trouwens) eens een onderhoud geven...ben wel van de techiek maar koudetechniek is een vak apart.
Ik woon in het hart van Achterhoek en natuurlijk kan ik jouw airco onderhoudsbeurt geven.
Neem contact via mijn website http://www.aircocare.nl/ of stuur mij een PB met jouw tel.nr. dan bel ik je voor een afspraak.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm