Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
yachtworks
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2011, 00:36

Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Bericht door yachtworks »

Ik had deze tekst ook al op het vwforum geplaatst, maar daar nog niet veel reacties, niet veel later ontdekte ik dít forum en ik denk dat mijn vraag hier beter thuishoort, dus stel ik gewoon nog een keer dezelfde vraag.

Goedendag,

Ik ben nieuw hier en kwam op dit forum terecht omdat ik op zoek wil gaan naar een andere auto.
Ik zoek (nog) geen tips over waar iets te koop staat maar zoek meer de info om een juiste keuze te maken, ik zal een aantal voorbeelden geven.

Nu rij ik in een mercedes C270CDI, een geweldige auto om mee te rijden, MAAR....in 3 jaar tijd best veel problemen gehad met diverse techniek van de auto.
Daarnaast is het een roestbak van heb ik jou daar, MB heeft heeft in de jaren 2001 tm 2005 schijnbaar erg veel bezuinigd op materialen met als gevolg een auto die er niet meer uit ziet

Zo zullen er bij VW ook misschien ook wel T5's zijn waarvan jullie zeggen: let hier op of vermijd dat liever...

Voorkeuren:

Een T5
Lang model (caravelle ?)
Dubbele cabine
Zwart
Diesel
Voorkeur voor automatische versnellingsbak
bouwjaar niet ouder dan 2004 en liefst niet meer gelopen dan 150.000 km
Leren bekleding (T60 ?)
Beetje sportief uiterlijk dus meegespoten bumpers enzo

Nu hoop ik via jullie uit te vinden of er bijv motortypes, versnellingsbak, turbo of andere zaken zijn die ik beter vermijd, hoe zit het met de automaat, is die degelijk etc....

De aankoop zal ergens over een paar maandjes moeten gaan plaatsvinden (feb/mrt 2012)

Grt
J
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Bericht door WouterW »

Hoi J... :wjw hier,

Zal proberen een paar vragen te beantwoorden:
60-editie is niet standaard met leer en is als ik 't goed heb bouwjaren 2007 met uitloop naar 2008. 60-jaren pakket hield destijds el.ramen/spiegels, cc en a/c in. De automatenbakken van de t5 van 2003-2009 zijn niet aanbevelenswaardig. Feitelijk een échte automaat, dus met koppelomvormer, duurzaamheid schijnt niet het sterkste punt te zijn (wel gebruiksafhankelijk). De handbakken (5bak bij 4cyl, 6bak bij de 5cyl) zijn vrij probleemloos. Wil je persé een automaat, ga dan voor de t5 GP vanaf najaar 2009, deze hebben de DSG-bak. de handbak met dubbele koppeling. Of een recent gereviseerd ouder model (met de 2.5 TDI dus) meer info zie:
http://www.weetjewel.com/inhoud/t5techniek.htm
De T5 is redelijk ongevoelig voor roest. Het blijft ijzer, dus roesten kán en doet het op termijn vast wel een keer. Succes met de aanloop naar je aankoop.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
yachtworks
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2011, 00:36

Re: Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Bericht door yachtworks »

Hoi Wouter,

Dat van de 60 editie wist ik niet, maar het ging mij eigenlijk om te leren bekleding.
Het is geen MOET, maar waarvoor de bus gebruikt gaat worden komt nogal eens wat stof mee en dan is leer wel makkelijker te onderhouden dan stoffen bekleding.

De automaat is dus een No Go, mits dat deze vanaf 2009 oftewel een DSG bak is.
Wat bedoel je met een handbak met dubbele koppeling ?

In je laatste regel schrijf je: de T5 is redelijk ongevoelig voor roest, maar roesten kán het en zal het dan ook wel gaan doen

Bedoel je nu dat het ongevoelig is en niet snel voorkomt maar uiteindelijk.....
of bedoelde je ipv ongevoelig juist gevoelig ? dit is 1 van de dingen die me van onze huidige wagen erg tegen staat (MB van 7 jaar oud en veel roest (wielkasten en velsranden)

Alvast bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Bericht door WouterW »

Over de DSG:
http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG
Rij zelf een (nog) roestvrije T5 van 2004(op de middendemper na, originele uitlaat nog buitenste laag is weg, nog 2(?) te gaan), maar er zijn op het forum meermaals roestende t5's aan de orde geweest, ook 2007/2008 exemplaren.zie bv:.viewtopic.php?f=3&t=32595&p=237172&hilit=roest#p23647Of dat exemplarisch is....geen idee. De eerste series t5 komen allemaal uit Hannover, later zijn ze ook uit de VW-Werke Pozsnan (Pl) komen rollen. Misschien is de roestvorming bij sommige t5's kleur/bouwjaar/plek enz...afhankelijk. De overgrote meerderheid van de t5's die ik zo her en der in NL zie rijden, zien er nog goed uit qua krokant worden. MB heeft bij de Vito's vanaf 2004 de roestduivel ook beter in de hand.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
bluethunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2011, 10:25

Re: Voorbereiding voor de zoekttocht naar een T5

Bericht door bluethunder »

De 2.5 liter 5 cilinder uitvoeringen 130pk en 174 pk hebben wel eens last van een aandrijfas die kapot gaat. Heb zelf inmiddels 2 keer dat fenomeen meegemaakt.

Een en ander over de aandrijfassen staat ook elders op dit forum.
Plaats reactie