Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ABS pomp met nog een vraagje ?!?!?
ABS pomp met nog een vraagje ?!?!?
Ik heb een probleem en ga dit proberen op de juiste manier uit te leggen.
Heb een T4 2001 2.5ACV
Bij een rit op de snelweg, als ik plotseling moet remmen dan voelt mijn pedaal aan als een "spons" remt slecht en gaat hij zoeken(slingeren)
Als ik op de snelweg rij en ik druk mijn pedaal eerst rustig in, voel ik mijn pedaal "hard" worden (eigenlijk omhoog schieten) en kan ik wel zonder problemen hard remmen.
Mocht ik kort daarop weer hard moeten remmen gebeurd er ook niets vervelends. Probleem komt dus alleen voor als ik een tijdje zonder te remmen rij.
Bij normaal gebruik van de auto (in de stad etc) heb ik nergens last van, remmen doet hij dan prima.
Nu heb ik de dealer gebeld en geprobeerd dit uit te leggen, nu kreeg ik te horen dat het voor 80 procent zeker de ABS pomp is. Nu zou ik dat graag meer richting de 100 procent willen weten, alvorens ik deze ga vervangen. Wie heeft de gouden tip (misschien al eens meegemaakt)
Alvast bedankt
Heb een T4 2001 2.5ACV
Bij een rit op de snelweg, als ik plotseling moet remmen dan voelt mijn pedaal aan als een "spons" remt slecht en gaat hij zoeken(slingeren)
Als ik op de snelweg rij en ik druk mijn pedaal eerst rustig in, voel ik mijn pedaal "hard" worden (eigenlijk omhoog schieten) en kan ik wel zonder problemen hard remmen.
Mocht ik kort daarop weer hard moeten remmen gebeurd er ook niets vervelends. Probleem komt dus alleen voor als ik een tijdje zonder te remmen rij.
Bij normaal gebruik van de auto (in de stad etc) heb ik nergens last van, remmen doet hij dan prima.
Nu heb ik de dealer gebeld en geprobeerd dit uit te leggen, nu kreeg ik te horen dat het voor 80 procent zeker de ABS pomp is. Nu zou ik dat graag meer richting de 100 procent willen weten, alvorens ik deze ga vervangen. Wie heeft de gouden tip (misschien al eens meegemaakt)
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Jefta op 01 dec 2011, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: ABS pomp ?!?!
Als er storingen in een ABS pomp zijn moet dit of uit te lezen zijn of zichtbaar te maken in een diagnose test.
Een ABS pomp die dingen doet die niet moeten/normaal zijn, zijn zichtbaar te maken tijdens rijden/remmen met behulp van diagnose apparatuur.(bv VAG-com.)
Ik denk eerder aan een hoofdremcylinder die stuk is.
Een ABS pomp die dingen doet die niet moeten/normaal zijn, zijn zichtbaar te maken tijdens rijden/remmen met behulp van diagnose apparatuur.(bv VAG-com.)
Ik denk eerder aan een hoofdremcylinder die stuk is.
Groet, Oskar.
Re: ABS pomp ?!?!
Nou Oskar, ik denk toch wat anders.........
Gescheurd membraam is de rembekrachter. Of een defecte vacuumpomp/ Gescheurde vacuumslang
Zoals beschreven lijken de symtomen daar veel meer op.
Deze pot is een vacuumpot.
Zonder vacuum is het remendaal de 2e keer knalhard, de 1e keer kun je nog bekant tot de bodem trappen.
Gescheurd membraam is de rembekrachter. Of een defecte vacuumpomp/ Gescheurde vacuumslang
Zoals beschreven lijken de symtomen daar veel meer op.
Deze pot is een vacuumpot.
Zonder vacuum is het remendaal de 2e keer knalhard, de 1e keer kun je nog bekant tot de bodem trappen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: ABS pomp ?!?!
Dat klopt Geert,
alleen zal de auto bij remmen met een vacuüm probleem wel recht blijven en niet gaan zoeken. Een rembooster helpt bij remmen(rem kracht) maar bepaald niet de gelijkmatigheid van het remmen.
Een auto die zoekt tijdens remmen heeft of lucht in het systeem, of inwendige lekkage in de hoofdremcilinder.
Er kan eventueel een mechanische storing bij een van de wielen (remmen) zitten, maar dan zou het remgedrag constant dezelfde afwijking moeten geven.
alleen zal de auto bij remmen met een vacuüm probleem wel recht blijven en niet gaan zoeken. Een rembooster helpt bij remmen(rem kracht) maar bepaald niet de gelijkmatigheid van het remmen.
Een auto die zoekt tijdens remmen heeft of lucht in het systeem, of inwendige lekkage in de hoofdremcilinder.
Er kan eventueel een mechanische storing bij een van de wielen (remmen) zitten, maar dan zou het remgedrag constant dezelfde afwijking moeten geven.
Groet, Oskar.
Re: ABS pomp ?!?!
Daar heb je ook weer gelijk in , Oskar
Heb dan wel geen ABS op m'n bus zitten, maar zoeken als een dweil op de weg, bij redelijk fors remmen herken ik ook.
Had er toen Sachs schokdempers onderzitten.
Vervangen door Bilstein B6 (de gele) en daarna zo strak als een snaar w.b. wegligging/remgedrag, onder alle omstandigheden.
Goede shockers maakt of breekt een auto qua weggedrag, heb ik inmiddels aan de lijve ondervonden
Groetjes, Geert
Heb dan wel geen ABS op m'n bus zitten, maar zoeken als een dweil op de weg, bij redelijk fors remmen herken ik ook.
Had er toen Sachs schokdempers onderzitten.
Vervangen door Bilstein B6 (de gele) en daarna zo strak als een snaar w.b. wegligging/remgedrag, onder alle omstandigheden.
Goede shockers maakt of breekt een auto qua weggedrag, heb ik inmiddels aan de lijve ondervonden
Groetjes, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: ABS pomp ?!?!
ABS pompen kun je laten repareren. http://www.actronics.eu/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit Almelose bedrijf repareert/reviseerd zowat alle auto elktronica componenten, dus ook ABS.
Zijn hiermee marktleider in Europa, dus geen kleintje.
Véééél goedkoper als laten vervangen door de dealer, zeerzeker met een ABS unit
Garagebedrijven sturen hun kapotte onderdelen veelal ook hier na toe.
Dit Almelose bedrijf repareert/reviseerd zowat alle auto elktronica componenten, dus ook ABS.
Zijn hiermee marktleider in Europa, dus geen kleintje.
Véééél goedkoper als laten vervangen door de dealer, zeerzeker met een ABS unit
Garagebedrijven sturen hun kapotte onderdelen veelal ook hier na toe.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ABS pomp ?!?!
RogerB heeft er volgens mij nog eentje liggen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ABS pomp ?!?!
ABS-unit heb ik ook liggen, en ook goede hoofdremcilinder voor ABS auto's, maar wij doen hier allemaal ons best, maar van onze topic starter horen we weinig,
lijkt me toch dat je een remprobleem snel opgelost wil hebben?
lijkt me toch dat je een remprobleem snel opgelost wil hebben?
Groet, Oskar.
Re: ABS pomp ?!?!
Hier is onze topic starter weer
Ik dacht zelf ook aan de vacuümpomp, en wil dit als eerste proberen om te wisselen. Heb nu 2 bussen staan, dus even vacuümpomp overzetten en ik weet het zeker. Ben heel erg gaan twijfelen doordat de dealer sprak over de ABS pomp, want ALS dat het probleem is, kan ik zelf niet verklaren waarom. Een ABS pomp zal toch in alle omstandigheden hetzelfde reageren, en niet alleen een afwijking geven als ik een tijdje zonder te remmen heb gereden ??
Punt voornamelijk is dat ik de auto wil gaan verkopen, ikzelf rij al een hele tijd zo rond en ben er aan gewend geraakt. Wil alleen niet dat de nieuwe eigenaar er straks plots mee op een file klapt!
Zou mooi zijn als Roger nog iets heeft liggen, hij schijnt mooie spullen te verkopen
Ik dacht zelf ook aan de vacuümpomp, en wil dit als eerste proberen om te wisselen. Heb nu 2 bussen staan, dus even vacuümpomp overzetten en ik weet het zeker. Ben heel erg gaan twijfelen doordat de dealer sprak over de ABS pomp, want ALS dat het probleem is, kan ik zelf niet verklaren waarom. Een ABS pomp zal toch in alle omstandigheden hetzelfde reageren, en niet alleen een afwijking geven als ik een tijdje zonder te remmen heb gereden ??
Punt voornamelijk is dat ik de auto wil gaan verkopen, ikzelf rij al een hele tijd zo rond en ben er aan gewend geraakt. Wil alleen niet dat de nieuwe eigenaar er straks plots mee op een file klapt!
Zou mooi zijn als Roger nog iets heeft liggen, hij schijnt mooie spullen te verkopen
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: ABS pomp ?!?!
Even een update van dit steeds vager wordende probleem. Ik heb vandaag mijn winterbanden geplaatst en nu is het probleem weg
Nu is mijn vermoeden, en ik hoop dat iemand dat kan bevestigen .. dat het ligt aan de omtrek van de bandjes.
Ik heb als winterbanden 15" met alle 4 dezelfde banden.
Als zomerbanden heb ik 18" met aan de voorzijde 225 45 18 en aan de achterzijde 245 45 18, maw er zit een flink verschil in omtrek van de voorbanden tov de achter banden.
Zou dit allicht de abs pomp computer kunnen ontregelen ??? Dit vooral omdat ik alleen problemen heb als ik een tijdje (aantal km) op de snelweg heb gereden en niet als ik achter elkaar blijf remmen.
Hoop dat iemand mijn vermoeden kan bevestigen, dan is het alleen maar een kwestie van bandjes wisselen (achter toch aan vervanging toe) en klaar is kees
Nu is mijn vermoeden, en ik hoop dat iemand dat kan bevestigen .. dat het ligt aan de omtrek van de bandjes.
Ik heb als winterbanden 15" met alle 4 dezelfde banden.
Als zomerbanden heb ik 18" met aan de voorzijde 225 45 18 en aan de achterzijde 245 45 18, maw er zit een flink verschil in omtrek van de voorbanden tov de achter banden.
Zou dit allicht de abs pomp computer kunnen ontregelen ??? Dit vooral omdat ik alleen problemen heb als ik een tijdje (aantal km) op de snelweg heb gereden en niet als ik achter elkaar blijf remmen.
Hoop dat iemand mijn vermoeden kan bevestigen, dan is het alleen maar een kwestie van bandjes wisselen (achter toch aan vervanging toe) en klaar is kees
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: ABS pomp met nog een vraagje ?!?!?
Ja Kees dit is mogelijk, de sensoren meten een te groot rotatie verschil en met remmen probeert het ABS systeem dit op te heffen.
Groet, Oskar.