Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Update lmm problemen T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Update lmm problemen T4

Bericht door roadje36 »

Even een update; Ik heb de EGR klep buiten werking gesteld door de vacuumslang af te doppen, en ik heb een diode tussen aansluiting 4 en 5 geplaatst om de lmm te omzeilen. Het gevolg was weer de bekende duw in de rug bij acceleratie en niet meer dat "vermoeide" gevoel bij het optrekken :driveT4

Ik ga morgen nog even de steker weer op de lmm terugplaatsen om te zien wat het effekt van alléén de afgenomen slang van de EGR doet met het vermogen, maar ik gok dat het probleem zuiver van de lmm afkomstig is.
Nu heb ik inmiddels het één en ander gelezen over het vervangen van de lmm, en dat de pierburg over het algemeen de voorkeur heeft. Nu zat ik echter te denken, wat zou het eigenlijk voor kwaad kunnen om de lmm gewoon achterwege te laten en de diode er permanent tussen te plaatsen? En is de waarde van de diode nog echt van belang? Of is een uitgangsspanning tussen 0 en 5 volt het enige wat van belang is? Ik had toevallig nog een diode liggen en hiermee kwam ik op een spanning van ongeveer 0,4 volt uit, terwijl de bedoeling was om ergens tussen de 4,5 en 5 volt uit te komen.
Als de oplossing met de diode afdoende is dan kan ik de lmm eventueel verbouwen en het uitstekende deel uit de aanzuig verwijderen.

Hoe zijn de ervaringen van mensen die de lmm gewoon achterwege hebben gelaten, wat voor gevolgen zou dit invloed kunnen hebben op de levensduur van de motor?

alvast bedankt,

greetz
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door Pascal-141 »

roadje36 schreef:Ik ga morgen nog even de steker weer op de lmm terugplaatsen om te zien wat het effekt van alléén de afgenomen slang van de EGR doet met het vermogen, maar ik gok dat het probleem zuiver van de lmm afkomstig is.


greetz
Inderdaad , EGR afsluiten geeft geen extra vermogen , het houd alleen je motor vrij van dichtslibbende inlaattraject
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door roadje36 »

Dat het geen éxtra vermogen oplevert snap ik, maar ik bedoelde vermogensverlies, veroorzaakt door een open blijvende EGR.
Bij de Opel Combo die ik een paar jaar geleden als bedrijfsauto reed bleef de EGR op een gegeven moment steeds open hangen, en dat kost écht wel vermogen bij acceleratie!

Blijft dus staan wat het bezwaar van het permanent met een diode rijden is; met andere woorden wat is het nut van de lmm precies? Ik kan me voorstellen dat bij rijden in bijvoorbeeld de bergen van de alpen de lmm de inspuitingshoeveelheid terugregelt omdat de luchtdichtheid daar minder is als hier in ons vlakke polderlandje. In de bergen zou bij volle inspuithoeveelheid de motor dus meer gaan roeten omdat de lucht/brandstofverhouding niet meer klopt.

Ik zit niet te wachten op motorschade dus vandaar mijn vraag, als ik de lmm verwijder en de diode permanent monteer (eventueel met een lagere waarde zodat de uitgangsspanning tussen 4,5 en 5 volt komt) wat zou er dan behalve extra roet op grotere hoogtes nog meer met de motor kunnen gebeuren?

greetz
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , EGR afsluiten levert geen vermogenwinst , maar helpt wel tegen vermogenverlies .

Wat betreft de diode : ik dacht dat er hier wel meerdere zijn die er mee rondrijden /rondgereden hebben , maar wat het op lange termijn met de motor doet ? Ik persoonlijk zou toch liever een goeie chiptuning overwegen ipv met een diode de motorsturing voor te liegen . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door stijnh »

roadje36 schreef:Dat het geen éxtra vermogen oplevert snap ik, maar ik bedoelde vermogensverlies, veroorzaakt door een open blijvende EGR.
Bij de Opel Combo die ik een paar jaar geleden als bedrijfsauto reed bleef de EGR op een gegeven moment steeds open hangen, en dat kost écht wel vermogen bij acceleratie!

Blijft dus staan wat het bezwaar van het permanent met een diode rijden is; met andere woorden wat is het nut van de lmm precies? Ik kan me voorstellen dat bij rijden in bijvoorbeeld de bergen van de alpen de lmm de inspuitingshoeveelheid terugregelt omdat de luchtdichtheid daar minder is als hier in ons vlakke polderlandje. In de bergen zou bij volle inspuithoeveelheid de motor dus meer gaan roeten omdat de lucht/brandstofverhouding niet meer klopt.

Ik zit niet te wachten op motorschade dus vandaar mijn vraag, als ik de lmm verwijder en de diode permanent monteer (eventueel met een lagere waarde zodat de uitgangsspanning tussen 4,5 en 5 volt komt) wat zou er dan behalve extra roet op grotere hoogtes nog meer met de motor kunnen gebeuren?

greetz

Bij een niet getunde motor is dat geen probleem. Je zal hooguit de eerste seconde als je je gaspedaal induwt iets meer roet krijgen en ook een sneller reagerende motor.
Heb je veel rook bij het accelereren?

Bij een getunde motor is het niet aan te raden want dan zal je motor roet spugen.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door roadje36 »

Nee roken doet hij zeker niet overmatig, hij rookte meer met de defekte lmm nog aangesloten tijdens acceleratie. Het is nu met de diode juist minder roeten geworden. Motor is standaard dus niet getuned, alleen de aanzuig van het luchtfilter heb ik aangepast zoals velen dat hier al hebben gedaan.

Ik zit niet te wachten op gevolgschade, vandaar de vraag, als de beste oplossing een nieuwe (pierburg) lmm is dan zal ik die ook wel gaan kopen, maar waarom duur doen als het goedkoop en simpel kan?

(lijk wel een hollander :klappen )

greetz
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door stijnh »

lmm zit erop om egr te regelen en om roetvorming te beperken.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: Update lmm problemen T4

Bericht door roadje36 »

En in mijn geval met de buiten werking zijnde EGR klep dus hooguit om de roetvorming te beperken :jump

Okee, ik zal eens informeren bij het automaterialenbedrijf waar mijn zoon werkt wat een lmm mij gaat kosten, en dan beslissen wat te doen...

En anders fabriceer ik misschien iets wat hierop http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_ ... ameter.htm" onclick="window.open(this.href);return false; lijkt...

greetz
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Plaats reactie