Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stroomverlies

vragen over de T5
Plaats reactie
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Stroomverlies

Bericht door offline »

Vorig jaar een nieuwe accu laten monteren, omdat ik af en toe stroomloos stond en de accu volgens de test op z`n eind liep.
Nog steeds af en toe zonder stroom :nuts , nieuwe dynamo geplaatst, probleem hetzelfde. Het gekke is dat wanneer het kouder wordt, de frequentie toeneemt. Zomers bijna nooit en nu 1x in de week. Vanochtend de auto verplaatst en hij startte zonder probleem, ik met de auto van de chef naar mijn werk en de chef wil 2 uurtjes later de bus starten...niks (op zijn laatste stroompie 1,5 keer rond). Auto nummer 3 gepakt en gaan. `s middags weer weg, ff de bus proberen en ja hoor starten als een tierelier...
In de namiddag weer met de bus weg willen, niks.
Ik vanavond geprobeerd, niks(1,5 keer rond). Stap de bus uit, knip op de deurvergrendeling en de auto wipt op slot maar de radio blijft aan :nuts Iemand een tip???
Er blijft geen licht branden en ik hoor ook geen ventilatoren oid.Als ie loopt laad ie ook keurig 13, .. volt.
Multivan highline 128kw 2004 134.000 gelopen.

Offline
bluethunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2011, 10:25

Re: Stroomverlies

Bericht door bluethunder »

Ik had dat bij mijn seat ibiza van 2005 en dat lag aan de carkit van de telefoon die ik aangesloten had op een constante 12+V. Dus een constante stroomtrekker.
Als ik na gebruik de carkit ontkoppelde had ik er geen last van.
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Stroomverlies

Bericht door Satnoot »

:toppie Wat je kunt doen is even kijken hoeveel Ampere er loopt in rust of anders een lampje 12 volt 40 Watt o.i.d. in serie schakelen met de plus of min-pool. Gaat het lampje opgloeien dan heb je een behoorlijke stroomverbruiker aan boord en dan wordt de kunst om uit te zoeken welke het is of in welke combinatie het is. Veel succes :zwaai
Gebruikersavatar
Borrel
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2011, 22:14

Re: Stroomverlies

Bericht door Borrel »

Volkswagen laat ook veel apparaten dmv een comfort stand tot een half uur na het openen van de deuren aan staan in een soort stand-by. Dit is korter als je de bus afsluit met de sleutel/ab.
Mijn bus trok in de eerste minuten ruim een halve ampère. Met name de radio met navigatie trok al 0,3 ampère omdat deze op vaste spanning staat en geschakeld wordt via de canbus.
Dus bus direct op slot zetten en comfort apparaten laten schakelen via contact en niet via canbus scheelt wellicht stroom. Maar een zwakke of te licht accu kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Dynamo's laden een accu nooit goed vol en een druppellader trekt 'm wel over die grens heen, dus misschien dat een dag druppelen geen kwaad kan. Succes deze winter, heb de eerste strooiwagens alweer gesignaleerd.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Stroomverlies

Bericht door kampertjes »

Had ik ook. Heb je een telefoonaansluiting? De versterker schijnt af en aan te blijven staan en veel stroom af te nemen. Ik gebruik 'm niet, de zekering eruit en probleem is opgelost.
WillemS
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 okt 2010, 17:05

Re: Stroomverlies

Bericht door WillemS »

Volgens mij moet de accu geladen worden met 14.4 volt of heb ik het mis
Gr Wim
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Stroomverlies

Bericht door Rotor »

WillemS schreef:Volgens mij moet de accu geladen worden met 14.4 volt of heb ik het mis
Gr Wim
Je hebt het helemaal goed.
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Stroomverlies

Bericht door offline »

Bedankt voor het meedenken zover :klappen
Na een tip over een eventueel slecht contact van de accu-polen deze losgehaald, schuurpapiertje er langs, beetje nachtkastjesvet erop en opnieuw gemonteerd. Volgende dag gestart en lopen als een tierelier. Probleem opgelost dacht ik. Verleden weekend zouden we met de bus een weekendje weggaan en ik zou de acccu uit mijn mercedes halen om als eventuele starthulp te gebruiken. In het donker met mijn bus achter de benz koplampen aan en 5 minuten later was de accu gedemonteerd. Deze achter in de bus en toen de bus willen verzetten. Accu plat :bonk De accu van de mercedes geplaatst in de bus en nu lijkt alles gewoon weer te werken (hij start tenminste prima). Wat alleen gek is, en achteraf bedacht is dat al langer, dat de voltmeter niet stabiel staat op 14,.. volt. Hij kruipt regelmatig op naar 15 en een beetje.
Iemand nog een idee?

Ik heb de oude accu in elk geval onder lading om deze door te laten meten.

Offline
Gebruikersavatar
Borrel
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2011, 22:14

Re: Stroomverlies

Bericht door Borrel »

Dat is niet helemaal de juiste waarde.
Een dynamo laad tussen de 13,2 en 14,4 volt.
Je accumeter zou niet meer mogen aangeven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stroomverlies

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad, klinkt als een spanningsregelaar van de dynamo die niet helemaal jofel meer is
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie