Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beetje water onder olievuldop

vragen over de T5
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Hallo,

Ik heb net weer testgereden met een mogelijke kanshebber als volgende wagen en merkte een beetje water bij de olie op op de onderkant van de olievuldop. Het zag er niet echt mayonaise uit, maar eerder hier en daar wat grijsgekleurd. Volgens de eigenaar is de waterpomp 15000km geleden vervangen geweest, toen hij een joint-de-culasse vermoedde.

Wat denken jullie?

Kent er iemand van jullie deze: http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/5 ... -2005.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die lijkt me ook wel wat. Deze is partikulier gebruikt geweest en zou dus properder moeten zijn dan een werfwagen.
Het enige minpunt is misschien de automaat, hoe kan een leek als mij 'controleren' of die nog goed is? Want ik hoor wel wat spookverhalen over de automatische transmissie van de T5 en eerlijk gezegd heb ik de centen niet om zo'n dure herstelling te laten uitvoeren.

Groetjes,

Bert
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Satnoot »

:ikrij Wij hebben ook een 128Kw uit 2005 automaat 240.000Km op de teller en rijdt perfect, alleen klopt de opgave wegenbelasting niet als deze auto op geel kenteken staat, zie http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false; :groteogen
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Ik ga de wagen toch in België invoeren, dus kenteken-gedoe is aan mij (gelukkig) niet besteed.
Maar als ik het goed begrijp heb jij dus ook een 174PK automaat waar geen problemen mee zijn. Heb jij toevallig geen trekhaak dan?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Beckontheroad »

[quote="bthebird"]Hallo,

Ik heb net weer testgereden met een mogelijke kanshebber als volgende wagen en merkte een beetje water bij de olie op op de onderkant van de olievuldop. Het zag er niet echt mayonaise uit, maar eerder hier en daar wat grijsgekleurd. Volgens de eigenaar is de waterpomp 15000km geleden vervangen geweest, toen hij een joint-de-culasse vermoedde.

Wat denken jullie?

Kent er iemand van jullie deze: http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/5 ... -2005.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die lijkt me ook wel wat. Deze is partikulier gebruikt geweest en zou dus properder moeten zijn dan een werfwagen.

Op MP:
Particulier
Eigenaar sinds:15-11-2011
Datum van registratie Nederland:17-11-2005

Wel erg kort eigenaar, die particulier.... zou ik maar goed doorvragen, week in bezit en nu al weer te koop...?

Succes
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Hey JB,

Net zoals de aanbieder ook uit Utrecht. Bedankt voor je hint, want ik had die info nog niet opgemerkt. Na een week je auto al verkopen is wel erg verdacht...
Niet makkelijk om een betrouwbare T5 te vinden met dubbele cabine.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Multivan Generation »

bthebird schreef:Hey JB,

Net zoals de aanbieder ook uit Utrecht. Bedankt voor je hint, want ik had die info nog niet opgemerkt. Na een week je auto al verkopen is wel erg verdacht...
Niet makkelijk om een betrouwbare T5 te vinden met dubbele cabine.
Bood Rafke zijn T5 niet te koop aan dan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw-freak
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 jul 2011, 12:39

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door vw-freak »

Vraag eens waarom hij hem weer verkoopt..

En als je het echt niet weet rijdt eens langs een garage dicht in de buurt misschien kunnen zij wel iets ontdekken?

Mvg , Max
Afbeelding Tjaa dat zegt genoeg

Saab 9-5 1.9TiD Vector 150PK 2007
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Satnoot »

:klappen Op de vraag of wij een trekhaak hebben, moet ik deze met ja beantwoorden. Tijdens de vakantie met de caravan van 1300 kg naar Spanje. 110 km op de teller en de voetjes voor de stoel maar natuurlijk wel in Frankrijk, gaat goed. Maar een automaat moet je rustig warm rijden als de gehele aandrijf koud is. Voor wat betreft de oliedop lijkt mij dat op condens. Vraag naar de onderhoudshistorie van de auto!! :muur
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Multivan Generation schreef:
bthebird schreef:Hey JB,

Net zoals de aanbieder ook uit Utrecht. Bedankt voor je hint, want ik had die info nog niet opgemerkt. Na een week je auto al verkopen is wel erg verdacht...
Niet makkelijk om een betrouwbare T5 te vinden met dubbele cabine.
Bood Rafke zijn T5 niet te koop aan dan?
Die van Raf is gewoonweg prachtig, maar die gaat teveel boven m'n budget.

Ik wacht nog op antwoord van de eigenaar van die T5 op marktplaats...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

bthebird schreef:Hallo,

Ik heb net weer testgereden met een mogelijke kanshebber als volgende wagen en merkte een beetje water bij de olie op op de onderkant van de olievuldop. Het zag er niet echt mayonaise uit, maar eerder hier en daar wat grijsgekleurd. Volgens de eigenaar is de waterpomp 15000km geleden vervangen geweest, toen hij een joint-de-culasse vermoedde.

Wat denken jullie?

Kent er iemand van jullie deze: http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/5 ... -2005.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die lijkt me ook wel wat. Deze is partikulier gebruikt geweest en zou dus properder moeten zijn dan een werfwagen.
Het enige minpunt is misschien de automaat, hoe kan een leek als mij 'controleren' of die nog goed is? Want ik hoor wel wat spookverhalen over de automatische transmissie van de T5 en eerlijk gezegd heb ik de centen niet om zo'n dure herstelling te laten uitvoeren.

Groetjes,

Bert
Ik vind 15500 eur voor een 2005 toch stevig aan de prijs .

Waarom zoek je niet in Duitsland ? Vééél groter aanbod en stukken goedkoper . Ik heb al meerdere bussen in Duitsland gekocht gewoon omdat ze voordeliger zijn EN je veel meer keuze hebt.

Persoonlijk zou ik de zeker de voorkeur geven aan een handgeschakelde bak ipv een automaat , er zijn gewoon te veel problemen mee (met die automaten) Dat kan je een hoop geld besparen .

Enik vind ook dat het invoeren uit Duitsland naar Belgie makkelijker gaat dan een Nederlandse bus invoeren in Belgie . Maar als je een dubbel cabine zoekt , dan moet je niet in Duitsland zoeken , want dat kennen ze daar gewoon niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

@Pascal: Die in Nederland kosten inderdaad iets meer, maar in België vind je ze bijna niet. Duitsland is inderdaad interessant, maar niet dus voor dubbele cabines.
Als ik de prijs voor de ombouw van een gewone T5 Transporter of Caravelle naar een dubbele cabine er nog eens bijdoe, kom ik toch ook op een stevige prijs uit hoor.

Voor mij is lichte vracht een must, anders had ik nooit m'n T4 Multivan verkocht.

De berichten over de automaat zijn wisselend, de ene geen problemen, de andere wel. Zal dan toch van je rijstijl afhangen blijkbaar. De kost voor een revisie van de automaat zijn mij eerlijk gezegd te duur om het risico te nemen.
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Rafke 108 »

Multivan Generation schreef:
bthebird schreef:Hey JB,

Net zoals de aanbieder ook uit Utrecht. Bedankt voor je hint, want ik had die info nog niet opgemerkt. Na een week je auto al verkopen is wel erg verdacht...
Niet makkelijk om een betrouwbare T5 te vinden met dubbele cabine.
Bood Rafke zijn T5 niet te koop aan dan?
mijne is geen btw-wagen en dat was een must...

steek wel mijn handen in t vuur dat de mijne een goeie occasie is.. Moest er geen vervanger voor mijn firma-wagen zijn zou k er nog lang mee rijden hoor :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
vw-freak
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 jul 2011, 12:39

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door vw-freak »

En hoe is het afgelopen?
Afbeelding Tjaa dat zegt genoeg

Saab 9-5 1.9TiD Vector 150PK 2007
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Die Marktplaats-wagen zag er zeer leuk uit, maar hij had naar eigen zeggen reeds een bod dat voor mij al niet haalbaar was. Des te meer daar het geen BTW-voertuig was. De reden van z'n korte eigenaarschap was dat hij hem gekocht had om z'n paardetrailer te trekken, maar dat dit net even beter ging met z'n grote Land Rover en dus had besloten om die maar te houden en de T5 weg te doen.

Het water onder de olievuldop kan vaak te maken hebben met condens. Als er veel korte ritten worden gemaakt met een T5, dan kan het condenswater niet verdampen omdat de benodigde temperatuur niet wordt bereikt. Aanslag onder de olievuldop kan dan optreden. Spijtig genoeg is het symptoom hetzelfde als dat van een waterpomp die aan vervanging toe is of een joint de culasse.

Maar als 2 T5's vechten voor een been, loopt de derde ermee heen: Ik heb nu een T5 gevonden en heb met de verkoper reeds een deal. Het is een 2007-model met weinig kilometers, géén water onder de olievuldop, maar wel wat optische beschadigingen. Ik zal dus zeer binnenkort kandidaat zijn voor een achterbumper in offroad-grijs en eventueel een achterklep, want die waren geblutst. Geen ongeluk gehad, maar parkeerschade.
Als ik me niet vergis hebben de 2007-modellen een verbeterde motor, wat natuurlijk des te beter is. Ik hoop hem dit weekend nog af te kunnen halen.

Alvast bedankt voor de reacties.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door vaniac »

In 2006 en 2007 is de eerste generatieT5's met roetfilter af fabriek op de markt gekomen. Daar waren nogal wat problemen mee: roetfilter zelf, het regeneratiesysteem, olieverdunning door diesel in de motorolie etc. Dus om nu van een verbeterde motor te spreken............................
Plaats reactie