Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

heb mn t5 2500tdi 128 kw van 8-2008 nu ruim 14 mnd. en zeg 6 mnd terug gechipt.
vond hem stuk prettiger rijden na het chippen, motor sloeg eerst zeer irri keihard af als ik onder de 800 omw/min kwam, na het chippen was dat probleem weg, reed soepeler gewoon.
maar sneller kon ik niet echt ondervinden.
maar waar ga je nu de topsnelheid eens testen? of die ipv 180 / 200 is geworden ? weg rijbewijs als je beetje pech hebt !

echter sinds 1 mnd !;

als ik ermee ga scheuren , zeg ff doorhalen tot 175 km/ uur in 5e dan gaat dat oranje gloeilampje knipperen.
ook als ik een tunnel uit rij en naar boven moet, vaak even volgas dat stuk dan gaat tie in de noodloop.
even de motor uit en weer starten en het is weer okay
maar das pas sinds kort
verder heb ik ontdekt even stiekum, dat mn topsnelheid op de a15 nog geen 180 km / uur is !
en vooral onder die omstandigheden gaat tie heel vaak in noodloop.
betekend dat , dat toch dat roetfilter/ katalisator ding misschien verstopt zit en de tegendruk te hoog wordt en daardoor de noodloop komt ?

kan natuurlijk wel foutuitlezing doen maar omdat het noodloop euvel zich alleen voordoet bij volgas in de 5e of 6e versnelling herkent iemand dit misschien ??
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door WouterW »

De foutcodes door noodloop zijn opgeslagen en dus naderhand uit te lezen. Ook wanneer de gloeispiraal weer uit is dus. Anders rijdend noodloop opwekken en datalog maken met VCDS. Verder...onder de 800 rpm..? Je bedoelt bij wegrijden of bij accelereren? De mechanische belasting op m.n. krukas, en 2mv zijn bij lage toerentallen erg hoog bij laatstgenoemde en zou je dus moeten vermijden. Omdat je noodloop ondervindt in de hoogste versnellingen, ligt een te hoge (tegen)druk wel voor de hand inderdaad. Uitlezen dus. Succes
Laatst gewijzigd door WouterW op 01 dec 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door erik 924 »

Vaak een gevolg van vervuilde variabele turbo..schoepjes blijven te lang in verkeerde positie met te hoog opgelopen turbo druk als gevolg.
Vaak bij overschakelen van 5 naar 6 in hogere toeren...berg op enz enz..Bij 2000-2500 toeren overschakelen is in mijn optiek veel beter..
Optie.. je turbij maxdrukwaarden in programmatuur omhoog schrijven.
.. Turbo reinigen...
.. Nieuwe of ruil turbo monteren

De bovenste optie is het makkelijkst bij je tuner te realisren.

veel succes
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

denk niet dat de turbo druk te hoog is of schoepen vervuild

va 40.000 km en 24 mnd oud heb ik die EGR dicht laten zetten software matig

heb begrepen dat de EGR de hoofdoorzaak is van een vieze turbo

en als die turbo druk te hoog zou zijn zou die supersnel moeten zijn, ik vind 175km uur voor een gechipte 128 kw nou niet echt heeel snel.

denk eerder die vervuilde roetkat, veel weerstand , te hoge tegendruk in het sijsteem , hopla in de noodloop.

was vandaag bij de vw dealer bij het magazijn om te vragen of er een roetkat vervangingspijp te bestellen is , helaas niet dus.

heb het liefst orgineel natuurlijk.

via uitlaten.com hier 250 km vandaan kan ik de roetkat laten verwijderen en maatwerk vervangingspijp laten monteren , hele dag kost me dat en 500 km rijden pffff.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door emil »

wat betreft die te hoge turbo druk ,in principe heb je gelijk ,maar de druk word gemeten
en bij een bepaald toerental en belasting verwacht de motor electronica een turbo druk.
als die te hoog of te laag zou zijn krijg je een storings melding of noodloop om aan te geven dat er iets mis is
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

digicar in doetichem heeft een hele leuke methode !

die demonteerd de roetkat , slijpt hem door , maakt hem netjes leeg , en last daarna die roetkat weer netjes rondom dicht.

ik heb een prijsopgaaf gevraagd en deze methode heeft mijn voorkeur. beter dan een vervangingspijpje !

bij apk / controle ed zit die roetkat er netjes onder , alleen zo leeg als wat.
Bijlagen
digicar doetinchem
digicar doetinchem
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door TsX »

denk er wel aan bij die methode dat je je roetkat welke redelijk prijzig is wel
zo goed als waardeloos maakt. En moest er ooit iets voorvallen waardoor
je die toch nodig gaat hebben ben je verplicht van een nieuwe te kopen.
Je weet nooit wat een of ander ingenieurtje gaat uitvinden bij de APK-testen...

Ik zou eerder opteren voor een op maat gemaakte kleine tussendemper die
op een roetkat lijkt, zodoende dat je de orginele nog kan terugplaatsen.

Werkt dat trouwens bij de nieuwere motortypes nog ?
Dacht ergens gelezen te hebben dat de ECU een meting doet achter de Kat,
waardoor de software ook moest aangepast worden.

ivm je noodloop zou ik ook denken dat er iets is met de turbodruk aangezien het enkel bij hoge belasting is,
net wanneer je turbo hard gaat werken. Kan trouwens ook een sensortje van een paar euro's zijn...
Zoals hoger gezegd, foutcodes eens uitlezen.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

achteraf gemonteerde roetfilters hebben amper nut , lees onder:

Argumentatie: Roetfilters die door de autoconstructeur gemonteerd worden in de fabriek blijken verreweg het meest rendabel. Dergelijke roetfilters verminderen met minstens 90% de fijnstof uitstoot.
Het rendement van roetfilters die nadien geïnstalleerd worden ligt beduidend lager (vermindert slechts 30 tot 40% van de roetuitstoot).
Het is dus zeer belangrijk dat alle nieuwe dieselwagens vanaf de fabriek uitgerust worden met roetfilters. Europa verplicht dit voor de reeds gehomologeerde wagens echter pas vanaf 2011 (nieuw gehomologeerde wagens moeten vanaf september 2009 uitgerust zijn met een roetfilter). Dus tot januari 2011 kunnen nieuwe dieselwagens zonder roetfilter verkocht worden in België.


per jan. 2011 begrijp ik dat een roetfilter pas verplicht is door Europa
als je bouwjaar 2008 hebt en je roetfilter gaat stuk is er geen "vuiltje" / "roetdeeltje" in de lucht om hem er tussen uit te halen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door BigRuud »

Bij mijn T4 had ik hem ook leeggehaald, hij kreeg hierdoor een heel hol geluid, echt geen gehoor. :ie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door TsX »

tja, in België houden ze er natuurlijk andere regels op na.
Als de auto dit standaard heeft moet die er ook onder staan...

alleen leeghalen niet doen, steek er dan een buis doorheen en las die vast.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

digicar in doetichem pas op !

afgelopen maandag bij digicar in doetinchem geweest, hun hadden een aanbieding van roetkat doorslijpen, leegmaken en weer netjes rondom dichtlassen.
eerst kon het die bewuste maandag niet omdat het "te druk"zou zijn , later na wat aandringen kon het toch.
ik keurig 8.15 uur me melden daar aan de balie, bedrijf ziet er schitterend mooi uit, alles nieuw en superclean !
men zou mijn roetkat demonteren , doorslijpen en leegmaken en weer rondom dicht lassen, ik geloof voor 250 euro, ik zou dan gaan rijden en kijken of er foutmeldingen kwamen, dat was de deal.

erg vreemd vond ik het dat toen ik er 8.15 uur was het echt doooodstil was, geen telefoon , geen monteurs in de werkplaats, totaal geen activiteit.

na ca 45 min. gewacht te hebben reed men mijn bus naar binnen er werd de software uitgelezen.

na 2 uur !! wachtten dus 10.15 uur kwam de "monteur" met een uitdraai waar 2 foutmeldingen opstonden.

toen ik vroeg waarom er na 2 uur nog niet aan het demonteren en leegmaken van de roetkat was begonnen , werd ik ineens met allemaal tech. termen om me hoofd gegooid.
allemaal bestanden en mappen zouden aangepast moeten worden !
de motor zou in de brand kunnen vliegen als de roetkat software niet helemaal uitgeschreven zou zijn , en het zou wel tot 16 uur kunnen duren de klus.

het was allemaal moeilijk , moeilijk en de software aanpassingen zouden wel 650 euro gaan kosten, terwijl mijn vorige chipper de garantie had gegeven dat en de egr klep software eruit was ,
en de roetkat software eruit zou zijn, maar die kan weer niet een roetkat leegmaken vandaar mijn bezoek aan digicar.
en het probleem was dat na 5 mnd gechipt te hebben gereden de motor in noodloop gaat alleen bij volgas 5 en 6e versn. wat volgens mij komt door een verstopte roetkat.

volgens digicar had iedere T5 128 kw andere software en zou het altijd maatwerk zijn om aanpassingen te doen. sorrie hoor maar ik weiger te geloven dat iedere T5 128kw met andere software rondrijdt !

ik kon mijn bus laten staan en een vervangende auto werd aangeboden, nou ik voelde de bui al hangen !

ondertussen was het al 11.00 uur en zowel bij de receptie als in de werkplaats was er nog niet EEN persoon geweest, doodstil totaal uitgestorven daar.

op mijn vraag wie nu eigenlijk de monteurswerkzaamheden ging doen , werd eerst gezegd een van de (2) medewerkers, na 30 min. was het ineens een persoon die "ingehuurd" moest worden.

ik kreeg een naar gevoel en zij dat ik had verwacht dat men gelijk 8.15 uur aan me roetkat zou beginnen en derhalve ervanuit was gegaan ca 13 uur weer te kunnen vertrekken.

toen begonnen ineens zo te draaien dat onzin was die roetkat eronder vandaan te halen, het zou maar 2 pk winst opleveren, het zou allemaal in de software zitten !

tja ff nw software erin zetten en 650 euro excl. btw vangen das natuurlijk snelle henkie cash verdienen achter laptoppie met schone handjes , dat snap ik ook wel.

ik zei van ik neem me bus mee en ik bel nog wel, groetjes allemaal doeiiiii, wat een toestand !

toen werd "de baas " opeens boos, hij had allemaal werk verschoven om mij te kunnen helpen ! het zou hem wel 700 euro kosten nu ik weg ging , heb daar maar geen reactie op gegeven.

ik heb wel in de gaten dat als je eenmaal buiten de VAG gaat zitten pionieren, je echt aan de haaien bent overgeleverd, denk er sterk aan gewoon naar de dealer te gaan en alles weer orgineel te laten maken.

heb trouwens een aantal chippers zoals TUNEX en JD gemaild wat het kost om een roetkat leeg te maken , EGR en roetkat uit de software , en chippen naar 210 pk, gewoon alles bij een bedrijf, maar dan blijft het

heel stil , niemand wil aan zon klus beginnen , vooral de roetkat, dat zegt eigenlijk al genoeg denk ik.

en heb je een probleem kan je met goed fatsoen niet eens meer bij een VW dealer naar binnen natuurlijk, je bent gelijk "getrouwd" met die chipper.

probleem is ook dat als je in vlaardingen zit de vw dealer op 500 mtr afstand zit, en alle gerenomeerde chippers op 200 km afstand.

wat een ellende hahahaaah.......
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de bus nu al eens rijdend uit laten lezen?
Want ik lees een hoop bla bla, maar wat is nu daadwerkelijk het probleem?

Dat gerenommeerde chippers 200+ km weg zitten is onzin.
Ik heb je destijds een adres gegeven op 29 km van je huis.
Maar ja, toen had je al ergens een afspraak gemaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

het probleem staat mega groot boven ieder bericht, duidelijker kan niet denk :-)

kijk ik ben erg concreet en weinig bla bla

maar een afspraak bij digicar om me roetkat leeg te maken

vervolgens gaan ze me software uitlezen waar ik helemaal niet om gevraagd heb en met veel
bla bla bla en helemaal geen zin om die roetkat leeg te maken proberen ze me 650 euro excl. uit me zak te bla bla en voor een software bestandje van 2 MB.

die marja uit waddinxveen heb ik op jouw aanraden een email gestuurd echter tot op heden nooit
een andwoord gehad.

nog even voor de duidelijkheid mijn T5 gaat in de noodloop alleen bij 165 / 175 km / uur in 5 of 6e versn. lijkt me niet een ideale omstandigheid om uit te lezen met een laptop op je schoot :-) , ik ben van mening dat die roetkat gewoon te veel weerstand geeft dan , en de druk te hoog oploopt , ter bescherming van de turbo valt die in de noodloop. wat zou het anders moeten zijn ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Robert, bij deze nodig ik je uit om eens een rondje in mijn bus te rijden.
Laatst gewijzigd door Ronald van Brandwijk op 23 dec 2012, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt de bus dus nog niet uit laten lezen :nuts
Gaat nog steeds in noodloop en je hebt de aanname dat een EGR plaatje roetvorming op de turbo verhinderd.

Nou niet dus,
een EGR plaatje zorgt er voor, net zo als in de software laten dichtschrijven, dat er geen vettige olieachtige uitlaatgassen met teruggevoerd kunnen worden naar je inlaattraject.

Jij hebt in je hoofd dat het veroorzaakt zou moeten worden door de roetkat, dus die weg bewandel je ook.
Uitlezen hoeft niet persé bij die snelheid, stationair nadat je het gehad hebt uitlezen zegt ook al genoeg.
Daarna kun je pas de oorzaak achterhalen.

Roetvorming kan voorkomen bij een verkeerd lucht:diesel mengsel. Dus of een te laag zuurstofgehalte of een te veel aan diesel.
Hierdoor kan de turbo en met name de verstelling van de venen wat stroever gaan, met dergelijke symptomen zoals jij ze meldt, tot gevolg hebbend. Lees het forum er nog maar eens op na.

Dat een getunde bus sneller zou moeten kunnen is niet per definitie zo, dat hangt namelijk af van wat de tuner aanpast.
Veelal wordt de software aangepast op meer koppel in het middengebied en niet op topsnelheid om de houdbaarheid van de onderdelen te behouden. Ook wordt het door sommige tuners niet gedaan, om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen,
of omdat andere componenten zoals bijvoorbeeld remmen, niet op die zwaardere taak berekend zijn.

Een tijdje terug had iemand een interessant Duits artikel gelinkd. Lees dat er eens op na..

Succes met troubleshooten :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie