Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

eindelijk een reactie binnen van een tuner die er zin in heeft:

Beste Robert,

Ik denk dat men het regenereren uitgezet heeft, dan raakt het filter verstopt en dan kan de motor zijn uitlaatgassen niet meer kwijt en kan hij in noodloop gaan (alles wordt veel te heet en dit kan je zelfs turbo+spruitstuk kosten als dit het geval is).

Een RVS pijp ter vervanging van het dpf (roetfilter), montage en een nieuwe tuning + wegschrijven van egr + de DPF sensoren, komt op € 990,- incl btw voor dit model. Dit is in 1 dag te realiseren.

DPF weghalen zal gemiddeld zo’n 5pk geven, echter als het filter ouder wordt kan dit vermogen kosten en is de winst van het weghalen van de dpf vervanger groter.

Met vriendelijke groet,

Mark
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

hier mijn "foutrapport" zoals gehad na 2 uur w8 bij digicar
Bijlagen
voor de liefhebbers de foutuitlezing
voor de liefhebbers de foutuitlezing
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

sorrie ws slecht leesbaar
Bijlagen
fout.jpg
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door harry t5 191 »

Robert,waarom ga je met je problemen niet naar Tunex? :jump

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

Tunex doet alleen tunen. De naam zegt het eigenlijk al :-)
:wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door harry t5 191 »

Dat bedoel ik. :muur
Goedkoop en als er wat is,ga maar naar een ander en red je maar. :bonk

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

mijn vorige 2500tdi was getuned bij tunex , en zuiniger en sneller , ca 250.000 km mee gereden zonder problemen

mijn huidige 2500tdi is getuned bij jacobs en gouw in rotterdam , ca 4 mnd mee gereden en me roetkat zit verstopt
overduidelijk foutje gemaakt daar met het regenereer proces van de kat.
omdat ze bang zijn mij een nw roetkat te moeten geven reageren ze maar nergens meer op, lekker easy.

inmiddels brandt het oranje lampje van de roetkat constant.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


deze aankomende weken toch maar eens naar JD in lochum met 1000 euri , hoogste tijd voor een prof. heden.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Robert, eerst de hardware doen en dan pas de software. :klappen
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

as donderdag afspraak gemaakt met JD in lochum. roetkat verwijderen, chippen, egr dicht en roetkat software uitschrijven.
inmiddels knippert het motormanegmentsgloeidraad lampje nu ook vrolijk naast die roetkat op me dashboard.
gesellig dagje lochum, neem me fiets laptop enzo mee in de achterbak
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Multivan Generation »

laat je de uitlaatgas sensor dan ook vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

Volgens afspraak was ik vanmorgen 8.15 uur bij J.D. in Lochum.

Het is even zoeken want het bedrijf is geheel aan het zicht onttrokken door een woonhuis
wat ervoor staat.

Mijn roetkat zou gedemonteerd worden en J.D. software erop.
geheel volgens afspraak werd er gelijk aan de klus begonnen.

Toen de de uitlaat aan de achterzijde los was van de roetkat werd ineens alles duidelijk !

de hele inboedel van de roetkat was in wel 50 brokstukken gebroken en bleef achter de

temperatuursensor hangen die in het achterste stuk van de roetkat zit, deze was zelfs krom

gebogen door de druk ! met name de brokstukken die gekanteld waren boden derhalve geen

enkele doorstroming natuurlijk.

daarna de roetkat vervangingspijp gemonteerd

daarna de JD software erin. egr dicht en roetkat weggeschreven.

proefrijden en........................ vollop in de noodloop gaan !!

de hele computer moest gedemonteerd worden om te resetten, volgens JD als een motormanagementsijsteem te vaak eenzelfde fout melding krijgt dan gaat tie in een soort permanente noodloop en dan kost het ff meer moeite om alles weer clean te krijgen.

de proefrit hierna was overweldigend, nog nooit heeft mijn T5 zo goed gereden, ook in het toerengebied van 4000 - 5700 was de trekkracht giga

Verder met heel veel dank aan mede WJW die JD als een zeer vakkundig bedrijf hebben
aanbevolen, door alle positieve berichtten ben ik hier uiteindelijk ook heen gegaan ,niets dan lof over hun vakkundigheid.

verder als laatst wens ik een ieder prettige feestdagen en een happy 2012 !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Multivan Generation »

dus eigenlijk heeft de eerste tuner zijn werk best naar behoren gedaan.
En ben je dus eigenlijk een paar honderd euro extra kwijt aan een diagnose die een weetjeweller met vagcom ook had kunnen stellen..?


Geniet van je tuning.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door TsX »

eindelijk opgelost dus.

geen wonder dat je auto niet meer vooruit ging, als er zo een stop in de uitlaat zit. :lach
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Ben blij dat je het voor elkaar hebt.
Er is niks mooier als elke keer een smile op je gezicht als je gas geeft. :jump
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in de noodloop bij volgas, alleen 5e/6e versn.

Bericht door robertTREBOR »

Multivan Generation schreef:dus eigenlijk heeft de eerste tuner zijn werk best naar behoren gedaan.
En ben je dus eigenlijk een paar honderd euro extra kwijt aan een diagnose die een weetjeweller met vagcom ook had kunnen stellen..?


Geniet van je tuning.. :toppie

het foutenrapport staat ook in dit "draadje" als bijlage
helaas is de vagcom foutuitlezing niet zo goed dat je daar uit kan halen dat "de hele inboedel van de roetkat aan gort is"
er staan wat cijfers en de eerste indruk zou zijn een kapotte of vuile sensor !
beter dus in dit geval is het gewoon de boel demonteren en met eigen ogen kijken.

verder hebben beide tuners de aangepaste software van de eerste tuner , jacobs en gouw , betiteld als "zeer vreemd"
er was sprake van 16 graden voorinspuiting iets wat zowel JD als de andere tuner direct opviel.
tevens is het natuurlijk ronduit fout om de roetkat software eruit te schrijven terwijl die er nog onder zit.
die regenereerd niet meer dan en raakt verstopt, en die blaas je aan gort dan.
gelukkig is niet mijn spruitstuk en turbo hierdoor kapot gegaan.

goedkoop is duurkoop uiteindelijk, beter gelijk naar de vakman die er echt verstand van heeft.

nogmaals dank voor de tip van JD in lochum ! fijn dat er een forum als wjw is !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie