Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beetje water onder olievuldop

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

TsX schreef: volgens mij steekt er trouwens wel een roetfilter tussen hoor.
Mijn caravelle met AXD is van eind 2005, begin 2006 en die steekt er wel onder (nu zelfs een tweede).

.
Er worden 2 zaken door elkaar gehaald denk ik :

de "nieuwe" motoren zijn er pas gekomen in de laatste helft van 2007 , en vanaf dan pas zijn de T5 geleverd met DPF .
DPF = Diesel Partikel Filter . Is niet hetzelfde als een roetfilter (wat al 10jaar de standaard was)
Een AXD is het "oud" model motor , de BNZ is de "nieuwe" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:In 2006 en 2007 is de eerste generatieT5's met roetfilter af fabriek op de markt gekomen. Daar waren nogal wat problemen mee: roetfilter zelf, het regeneratiesysteem, olieverdunning door diesel in de motorolie etc. Dus om nu van een verbeterde motor te spreken............................
Die "verbeterde" motor is er pas gekomen NA 06/2007 :knipoog en vanaf dan is de DPF gekomen .
En volgens een vriend van mij , die dagelijks Transporters onderhoud/repareerd zijn de "nieuwe" motoren (zoals de BNZ , ipv AXD) inderdaad beter , de meeste herstellingen die hij moet uitvoeren zijn bijna altijd aan de "oude" blokken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

En de mijne is van 5/2007...met de 'ouwe' motor dus...en zonder dpf dan. Het feit dat er meer moet gesleuteld worden aan de ouwere blokken ligt mede aan het feit dat die blokken al meer kilometers en jaren achter de kiezen hebben dan de nieuwere, niet?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

bthebird schreef:En de mijne is van 5/2007...met de 'ouwe' motor dus...en zonder dpf dan. Het feit dat er meer moet gesleuteld worden aan de ouwere blokken ligt mede aan het feit dat die blokken al meer kilometers en jaren achter de kiezen hebben dan de nieuwere, niet?
Nee, die hadden meer "kinderziektes" , die bij de nieuwere generatie verbeterd/aangepast zijn
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Maar als ik me niet vergis steekt er in de laatste AXD/AXE blokken al een verbeterde waterpomp.

Wat me wel opvalt is dat er aan een dik metalen verbindingsstuk tussen 2 rubber slangen wat olie/vet aangekoekt zit. Het is die slang die met snelklemmen vastzit met een stevige diameter, naast het reservoir van de stuurolie-reservoir. Wat is deze slang? Is die oliekeerring/rubber apart te bestellen zodat alles proper blijft?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

bthebird schreef:Maar als ik me niet vergis steekt er in de laatste AXD/AXE blokken al een verbeterde waterpomp.

Wat me wel opvalt is dat er aan een dik metalen verbindingsstuk tussen 2 rubber slangen wat olie/vet aangekoekt zit. Het is die slang die met snelklemmen vastzit met een stevige diameter, naast het reservoir van de stuurolie-reservoir. Wat is deze slang? Is die oliekeerring/rubber apart te bestellen zodat alles proper blijft?
Je bedoeld waarschijnlijk de slang die naar de interkoeler loopt ? Hangt daar olie aan ? Dan zou ik de slang eens losmaken en kijken of er binnenin ook niet overmatig veel olie zit
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

Er zit inderdaad wat olie in die slang. Is dit een slecht teken dan?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door Pascal-141 »

bthebird schreef:Er zit inderdaad wat olie in die slang. Is dit een slecht teken dan?
Olie in het inlaattraject duid op een beetje carterdruk , een beetje kan geen kwaad , veel olie kan duiden op een probleem .
Teveel olie in die buis kan na verloop van tijd ook de interkoeler gedeeltelijk gaan "verstoppen" zodat de koelende functie verminderd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door bthebird »

De vorige eigenaar heeft er veel korte ritten mee gedaan, wat volgens sommigen kan zorgen voor iets meer olie in die slang, die ook voor de carterontluchting zou zorgen. De oliedamp slaat erin neer. Ik hou ze in't oog en rijd zelf voornamelijk lange ritten, dus ik verwacht geen echte problemen.
De 5 T5's waar ik mee ben gaan rijden hadden allen dezelfde 'aankoek' van olie aan de buitenzijde van die metalen verbindingsbuis zitten trouwens.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Eenturbo versmeerd altijd wel een beetje olie,
En als ie een dagje ouder word nog een beetje meer.
Het meeste word aan de inlaatkant wel weer opgegeten zeg maar.

Als een turbo zoveel gaat lekken dat het niet meer bij te vullenis dan zijn de prestaties inmiddels al lang weg.
Je hebt dan vast al meerdere keren in de noodloop gereden.
De lagerring en de afdichting van de turbo is dan wel om zeep.
Deze haalt dan zijn toerental niet meer en daarmee de gevraagde laaddruk niet.

Water/koelvloeistof opgenomen in de olie of nog veel erger vrij water, waarbij de olie zoveel water heeft opgenomen dat deze verzadigd is is funest natuurlijk. Schone juiste olie en filters zijn natuurlijk ook erg belangrijk.
Je motor een na het starten heel even de gelegenheid geven olie druk te laten opbouwen. 20 sec bv , en dan een beetje met beleid wegrijden. Een net bereikte watertemperatuur van 90 graden zegt nog helemaal niks over je olie temperatuur.
Ook het abrubt stilzetten van een flink belaste turbo motor in de zomer is niet heel erg best. De laatse 2 kilometer even rustig rijden is beter.
Onder deze omstandigheden zou een turbo gerust een tijd mee moeten kunnen gaan.
Een klein beetje olie in je intercooler slangen is niet verontrustend.

Succes allemaal
Gebruikersavatar
vw-freak
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 jul 2011, 12:39

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door vw-freak »

Waar zijn die foto's van binnen :goodidea
Afbeelding Tjaa dat zegt genoeg

Saab 9-5 1.9TiD Vector 150PK 2007
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Beetje water onder olievuldop

Bericht door TsX »

ik heb dit denk ik ook.
volgens mij is dit olie die via de carterontluchting mee in het inlaattraject gezogen is.
In het hele inlaattraject zit een lichte olieafzetting,
beginnend in de darm die van de carterontluchting naar de inlaat loopt.


Ik denk er al geruime tijd aan tussen de kleppendeksel en de afzuiging een oil-catchtank te plaatsen.
Is dat een goed idee ?
Iemand al ervaring mee ? Heb dit eens ergens op een site gelezen...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie