Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke tuner??? HELP!!

vragen over de T5
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door emil »

en hoeveel komt er nu ongeveer uit ???
koppel bij welk toerental en hoeveel ?????
en heb je bij vw nagevraagt hoe het met de garantie zit?????
want dat zou voor mij een punt zijn om de bus niet te laten chippen\tunen
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door mettesboy »

De DSG bak zou dus een goede 600-700Nm aankunnen.
Hoe zit het met de handgeschakelde bakken, blijven die nog steeds op 500Nm zoals de eerste T5?

Ik heb zelf ook de 180pk Bitd, nu meende ik dat omwille van technische beperkingen (vooral de warmte) tuning hier niet echt werd aangeraden?
Ik hoor ook al veel over super kromgetrokken spruitstukken e.d., zelfs al na 30.000km?
Iemand hier al ervaring mee?

groetjes
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Babson »

mettesboy schreef:De DSG bak zou dus een goede 600-700Nm aankunnen.
Hoe zit het met de handgeschakelde bakken, blijven die nog steeds op 500Nm zoals de eerste T5?

Ik heb zelf ook de 180pk Bitd, nu meende ik dat omwille van technische beperkingen (vooral de warmte) tuning hier niet echt werd aangeraden?
Ik hoor ook al veel over super kromgetrokken spruitstukken e.d., zelfs al na 30.000km?
Iemand hier al ervaring mee?

groetjes
Hoe het met de handgeschakelde bakken zit weet ik helaas niet.

Wat betreft problemen met de warmteontwikkeling, het klopt.
ABT beperkt het tuningsprogramma tot 140 pk versies (max. 170 pk / 400Nm ) vanwege problemen met warmteafvoer in het uitlaat traject. Het uitlaatspruitstuk en de turbo's hebben flink te lijden door de hitte a.g.v. hogere vermogen.
De hete uitlaatgassen kunnen niet snel genoeg afgevoerd worden door de hogere tegendruk, die de DPF genereert.
Als je deze problemen wilt voorkomen, zou je de DPF moeten vervangen door een downpipe. De mannen van EPS weten raad mee. Kijk even in T5 projecten in "DPF vervanger van EPS"

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door mettesboy »

tja,

die mogelijkheid zit er hier niet in in. In Belgie zijn ze daar wel erg streng (is lichte vracht). daar mag je zo goed als niets aan veranderen....
toch leuk dat elk landje zijn eigen regeltjes heeft :bonk
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door rene930 »

!00 nm erbij dat merk je wel.
En na deze vermogens winst zit je motor nog niet aan de max dus heeft hij er niet onder te lijden.
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Babson »

mettesboy schreef:tja,

die mogelijkheid zit er hier niet in in. In Belgie zijn ze daar wel erg streng (is lichte vracht). daar mag je zo goed als niets aan veranderen....
toch leuk dat elk landje zijn eigen regeltjes heeft :bonk
@Mettesboy,

Hoe vaak moet een wagen in België naar de keuring?
Zelfs indien men elk jaar de wagen moet keuren, kun je de originele DPF terug bouwen om deze door de keuring te krijgen.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Josvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 18:33

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Josvs »

Hey,

ja Rene, dat merk je zeker. Tis niet zo dat je bij het stoplicht als een kogel er vandoor gaat,maar met inhalen of invoegen op de snelweg rij je domweg lekkerder door.
De motor word op deze manier ook idd niet tot het maximum belast,maar als ik dan het project van Babson lees heb ik ook wel interesse om zoiets aan mijn bus te laten veranderen. Babson,zou je dit ook gedaan hebben met een lichtere motor of heeft t nog meer voordelen dan snelle warmte afvoer?
Ik rij zelf heel veel korte stukjes met de bus en heb wel eens hier en daar wat gelezen dat juist dan je EGR en je inlaatspruitstuk erg vervuilen.

Emil, kijk even op mijn Facebook. Daar staat een grafiek en kun je uitlezen hoeveel PK en TQ bij welk toerental. De pk's zijn gemeten op de wielen,dus vandaar dat ze daarop maar iets van 83 pk meten
http://www.facebook.com/#!/profile.php? ... 1742743751" onclick="window.open(this.href);return false; of zoeken op jos van stralen. (weet nog niet hoe je hier een foto moet plaatsen :bonk )

En ja,wat betreft de garantie. Doe je het binnen de aankoop garantie,dan ben je die kwijt.(zit zelf al buiten de garantie) Maaaar,als het goed is kunnen ze het niet zien als het motor mangement door een goede tuner is aangepast.
Daarnaast is het een feit dat, tenzij het een aantoonbaar fabricage fout is, fabrikanten of garages meestal (dus niet altijd...) van alles aanhalen om er toch onderuit te komen.
Ik zeg niks tegen mijn garage en wacht tot ze er zelf mee komen :knipoog . Tenminste,lijkt mij verstandig.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Babson »

@ Josvs

Primair ben ik dit project begonnen om de DPF en EGR problemen voor te zijn.
Zelf rijd ik ook veelal binnen de bebouwde kom en op de provinciale wegen.
Bij zo'n rijpatroon in combinatie met standaard DSG software (lage toerental ter beperking van CO2 uitstoot) is het wachten wanneer er de eerste problemen met de DPF, turbo of de motor komen. Ook bij lichtere motoren.

Tuning was eigenlijk de bonus. Mijn tuner heeft de DSG bak aangepast en de EGR met DPF uitgeschreven zodat ik voor een relatief klein bedrag ook paar extra pk's en Nm's kreeg. En daar heb ik nog steeds geen spijt van; zowel in Nederland op korte stukjes als in Duitsland, waar ik lange trajecten op hoge snelheiden kan cruisen, zonder dat ik mij zorgen hoeft te maken over te hoge uitlaatgassen temperaturen.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door robertTREBOR »

Josvs schreef:Hey,

ja Rene, dat merk je zeker. Tis niet zo dat je bij het stoplicht als een kogel er vandoor gaat,maar met inhalen of invoegen op de snelweg rij je domweg lekkerder door.
De motor word op deze manier ook idd niet tot het maximum belast,maar als ik dan het project van Babson lees heb ik ook wel interesse om zoiets aan mijn bus te laten veranderen. Babson,zou je dit ook gedaan hebben met een lichtere motor of heeft t nog meer voordelen dan snelle warmte afvoer?
Ik rij zelf heel veel korte stukjes met de bus en heb wel eens hier en daar wat gelezen dat juist dan je EGR en je inlaatspruitstuk erg vervuilen.

Emil, kijk even op mijn Facebook. Daar staat een grafiek en kun je uitlezen hoeveel PK en TQ bij welk toerental. De pk's zijn gemeten op de wielen,dus vandaar dat ze daarop maar iets van 83 pk meten
http://www.facebook.com/#!/profile.php? ... 1742743751" onclick="window.open(this.href);return false; of zoeken op jos van stralen. (weet nog niet hoe je hier een foto moet plaatsen :bonk )

En ja,wat betreft de garantie. Doe je het binnen de aankoop garantie,dan ben je die kwijt.(zit zelf al buiten de garantie) Maaaar,als het goed is kunnen ze het niet zien als het motor mangement door een goede tuner is aangepast.
Daarnaast is het een feit dat, tenzij het een aantoonbaar fabricage fout is, fabrikanten of garages meestal (dus niet altijd...) van alles aanhalen om er toch onderuit te komen.
Ik zeg niks tegen mijn garage en wacht tot ze er zelf mee komen :knipoog . Tenminste,lijkt mij verstandig.

Maaaar,als het goed is kunnen ze het niet zien als het motor mangement door een goede tuner is aangepast. *****************************************************************************************************

een goede of een slechte tuner heeft er niets mee te maken
zien doet een dealer het altijd !!
de standaard fabriekswaardes zijn aangepast / veranderd dat zien ze gelijk !
meer voorinspuiting , rijker mengsel , hogere turbodruk !!!

dus vergeet dat verhaal maar dat een dealer als die jouw software betandje inlaad van 2 MB en gaat zitten bekijken dat die niet ziet dat je bus getuned is !!!! onmogenlijk !!!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Josvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 18:33

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Josvs »

Dan zeg ik : Whatever,dan zien ze het maar wel. :knipoog . Maak me daar niet druk om.
Gebruikersavatar
ND4SPD
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2011, 08:46
Contacteer:

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door ND4SPD »

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik bij de DSG Dokter in Varseveld.
Ze hebben net een nieuw pand betrokken en er moet nog wel iets gedaan worden.
Niet aan het personeel wat er werkt, die zijn zeer correct en staan je vriendelijk te woord.
Neemt niet weg dat ze voor de klanten een PC hebben staan waar je vrij op kan internetten en genoeg literatuur om de tijd door te komen.

Voor de prijs van 1099 Euro, schrijven ze mijn DSG bak software over en chippen ze de koets. Aan de telefoon werd mij verteld dat het bij mijn T5 DSG 180pk DSG nog wel enige moeite is omdat het af fabriek beschermd zou zijn. Ik ben extra hier naar toe gegaan omdat ze goed bekend staan wanneer het over DSG's gaat. Ik heb gelezen dat de bak die ik heb niet te vergelijken is met mijn vorigen (heb er al twee versleten en nooit onder garantie).

Ze zouden het in elk geval wel voor elkaar maken.

Wanneer ik er een tijdje in heb gereden zal ik jullie mijn ervaringen mededelen.
T5 GP 2011 2.0 180 pk cruisecab automaat
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door Chrisvv »

Ik ben benieuwd welk merk diesel iedereen tankt. Dan gaat het met name de getunde 180 pk versies. Daar schijnt ook nogal verschil in te zitten. (bij benzine is het de ultimate). Gr. Chris
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Welke tuner??? HELP!!

Bericht door rene930 »

Heb me voorgenomen om bij mijn nieuwe bus bp ultimate diesel te tanken, volgens sommige de beste en zit hier vlakbij.
Hij is trouwens wel flink aan de prijs, 1,52 euro heb ik betaald bij mijn laatste tankbeurt :ie :bonk :bonk :ie
Ook het diesel rijden is niet meer leuk.
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie