Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inbouw projectielenzen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

Heb er even over zitten dubben, maar ga het toch doen. Een andere optie was geweest om de in de handel verkrijgbare mv-units met projectielenzen erin te bouwen. Maar aangezien de bumper er toch af moet en ik er wel een uitdaging inzie, ga ik de bestaande units ombouwen. Zit 4300k h7 xenon in en zocht dus een lenzenset waarbij ik de H7 lampen kan hergebruiken. Dit setje vandaag gescoord op ebay, voor h7, $ 66,- incl. verzending (Nog geen € 50,-):
$(KGrHqQOKj4E6dU+by(jBOnoFG5d2g~~60_12.jpg
$(KGrHqQOKj4E6dU+by(jBOnoFG5d2g~~60_12.jpg (24.7 KiB) 4427 keer bekeken
Zo zien de reflectors van het dimlicht er nu uit:
Afb006.jpg
en behalve dit ben ik (en mijn medeweggebruikers ook..)het strooilicht wat ze geven ook een beetje zat.

Heb Peter MV's projectorproject al eens gelezen en als het bij een t4 kan moet dat bij een t5 ook wel lukken. Misschien een beetje ambitieus, maar ga proberen het in 1 dag om te bouwen, want geen zin en tijd tijdeljke koplampunits te plaatsen. Moet de bumper er nóg een keer weer af en op...vandaar. Met een beetje voorbereiding moet dat toch lukken. Alle tips welkom ! :adhd . Heb al wel door dat de oventruuk niet gaat werken, de lampen zijn te groot (of de oven te klein). Hoop dat met geduld en beleid de cover ook gelicht kan worden dmv de verfstripper.

Eerst de post maar afwachten :mail :T54LIFE
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door Multivan Generation »

Leuk :yes
Nog iemand die het gaat proberen :jump
Ik geloof dat René er ook wel happy mee is..

Van welk bouwjaar is je bus?
Tot 1-1-2007 gaat het wellicht nog wel,
maar daarna is automatische hoogte regulering en koplamp sproeiers verplicht.

Je schreef dat je het in 1 dag wilt uitvoeren :nuts
Mijn advies zou zijn, leen van iemand een setje normale koplampen en neem je tijd..
Je kunt het namelijk maar één keer goed doen.

Als je tips wilt hebben, kun je me een PB sturen.. :knipoog

Kijk ook eens op: http://www.hidplanet.com/forums/forum.php
daar kun je zeer veel informatie, tips en inspiratie vinden,
ook van mijn project met veel detail foto's.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

Is een bus van 2004, Peter, dus kan zonder niveauregeling en sproeiers. Alhoewel ik niet uitsluit dat deze er nog wel opkomen later. Jij hebt een sloopsetje van BMW gebruikt, dacht ik. Dat zal wel wat gedremel en op-maat-makerij gegeven hebben. De set die ik besteld heb, sluit -als het goed is- aan op de H7 fitting in het armatuur. Kan dus verticaal niet iets verstellen (kan straks met de hoogteregeling op de koplamp zelf) horizontaal zal er vast iets speling zijn om de donker/licht lijn van het dimlicht te stellen. Dat is als enige van groot belang lijkt me, de rest is er later alsnog uit te stellen. Dat kan inderdaad alleen met de glazen verwijderd.

Aangezien straks grootlicht ook vanuit de H7 pitten komt, hebben de binnenste H1 lampen van het originele grootlicht geen functie meer. Wil ze eigenlijk wel mee laten branden, alleen zal dat via aparte relais moeten. Heb voor de ombouw naar xenon destijds al de aanpassing gedaan zodat dimlicht blijft branden wanneer grootlicht brandt (http://jewuwa.de/T5/T5_Doku/EBA-BI-Xenon%20Zusatz.pdf) Maar dit geeft een behoorlijke spanningsdip bij bijschakelen grootlicht. Voor xenon lijkt me dit niet echt goed voor de levensduur. Vandaar dat ik dan liever de voeding voor de bestaande grootlichtunits van de accu haal. Even apart afzekeren en twee 12v 30A solidstate relais heb ik toevallig nog liggen. Dit idee had ik erover,maar misschien kan het nog simpeler..?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door TsX »

ben wel benieuwd naar het resultaat van deze ombouw.

in principe, als je ze kunt vast maken op die reflector zelf bewegen ze gewoon mee
met de hoogteregeling, als die geinstalleerd is tenminste.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door Multivan Generation »

wellicht leuk om te lezen:
viewtopic.php?f=12&t=29748&start=30
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door Dimitri-Turbo »

Project al verder gevorderd? :ikrij
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

In zoverre gevorderd...de projectors zijn ergens in NL...bij postsorteercentrum. Heb wel eerder spullen via Ebay uit China e.d. gehaald, maar afgelopen week kreeg ik een 'bericht van aankomst' van sorteercentrum. Of ik wil aangeven wat er in het pakket zit aangezien dat niet te achterhalen is. Dmv een factuur zal ik de waarde en inhoud ervan moeten aantonen. Factuur ben ik nu achteraan, wil de spullen wel hebben eigenlijk.
Viahttp://www.douane.nl/internetaankopen blijkt dat spullen met een waarde boven 22Eur belast worden met importtax. Meer mensen ervaring met zulke brieven bij buitenlandse aankopen via bv. Ebay..?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door Multivan Generation »

veelal staat er bij mij op de bijgesloten brieven: Gift vermeld of een hele lage actuele waarde.
Maar heb ook wel eens een import naheffing gekregen hoor..

Ook ik ben benieuwd hoe het wordt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

Komt nog een ander dingetje bij..er staat hier bij een lokale garage een bus die me wel heel erg past...Alles waar ik me bij mijn bus aan stoor heeft ie niet (behalve dat ik weet dat m'n eigen bus technisch 100% is, van ieder ander is dat afwachten) Heb een KWB DC met klep en rijd veel met een trailer en paard. Nu leg ik hoofdstel, zadel ed altijd op de achterbank omdat ik de klep niet openkrijg met de trailer erachter... :bonk . Met deurtjes is dat probleem verholpen. Ook dat geklaag van diegenen die achterin moeten zitten ben ik een beetje beu. Tja 't is geen ruimtewonder daar achterin de DC van een KWB. Het is me best wat waard om een upgrade te maken naar een 2007 DC LWB met deurtjes en schuifdeur links en rechts. Al vind ik de KWB nog steeds veel fraaier qua proporties dan de LWB...(dc 10cm naar achteren is ook een optie maar dat magnie... :politie) Qua kilometers, motorisering en verdere uitrusting ga ik er niet op voor-of achteruit. Zitten wel MV-units in, dus kan de ombouw naar projectielenzen wel door laten gaan. Vraagprijs 18000 ex...moet behoorlijk wat af kunnen lijkt me...ga deze week een kijkje nemen.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door TsX »

WouterW schreef:In zoverre gevorderd...de projectors zijn ergens in NL...bij postsorteercentrum. Heb wel eerder spullen via Ebay uit China e.d. gehaald, maar afgelopen week kreeg ik een 'bericht van aankomst' van sorteercentrum. Of ik wil aangeven wat er in het pakket zit aangezien dat niet te achterhalen is. Dmv een factuur zal ik de waarde en inhoud ervan moeten aantonen. Factuur ben ik nu achteraan, wil de spullen wel hebben eigenlijk.
Viahttp://www.douane.nl/internetaankopen blijkt dat spullen met een waarde boven 22Eur belast worden met importtax. Meer mensen ervaring met zulke brieven bij buitenlandse aankopen via bv. Ebay..?

Bij mijn ontvangen zendingen uit US zijn altijd de juiste formulieren bij voor de douane.
Daar moest ik zelf meestal niets meer voor doen, buiten op het einde de rekening
betalen wat het transportbedrijf betaald heeft aan invoertaks en btw ed.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door Multivan Generation »

En wouter?
Ben je er nog verder mee gegaan?



Ik ondertussen wel met mijn ombouw..

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

Hee Peter, ben er nog hoor :knipoog , jouw project ziet er goed uit! . Het was wachten op de onderdelen en op een beetje vrije tijd... en hoop de komende week de een begin te maken. Heb je advies ter harte genomen:
Multivan Generation schreef:Je schreef dat je het in 1 dag wilt uitvoeren
Mijn advies zou zijn, leen van iemand een setje normale koplampen en neem je tijd..
Je kunt het namelijk maar één keer goed doen.
Heb op Ebay een goedkoop ruilsetje gescoord en wilde het volgende doen: De bestaande MV-units hebben ingebrande reflectors en de nieuwe zijn..tja nieuw...Jammer om daaraan te frutten en dremelen. Dus ik ga de boel overplaatsen (oude eruit en nieuwe erin) en de oude units worden aangepast aangezien de verrotte reflectoren nul en generlei waarde meer hebben. Heb een interessante link gevonden waarbij goed uitgelegd wordt hoe de voorbumper te demonteren: http://m-landmann.eu/t5_stossfaenger_01.htm, eerst de boel ombouwen dus, en dan geht's los. Voor de nieuwsjaarsmeeting wil ik de boel aan de gang hebben.
P1010031x.jpg
P1010031x.jpg (33.71 KiB) 3901 keer bekeken
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

Vandaag maar eens begonnen:
Afb000.jpg
Afb002x.jpg
De bumper heb ik er niet afgehaald, is ook niet nodig. Je kunt genoeg ruimte creëren wanneer alles bovenaan en bij de zijschermen los is. De lampen zijn dan vrij simpel te verwijderen.
Bijlagen
Afb001.jpg
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
zuid748
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:48

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door zuid748 »

wat een geduld moeten jullie toch hebben...

niks voor mij oor vind trouwens wel leuk om te volgen hoor....
T4 2.5 TDI 1997 verkocht
T4 2.5 TDI 2002 verkocht
T5 2.5 TDI 2005 total los
T5 2.5 TDI 2006 verkocht
T5 2.5 TDI 2004 verkocht
T5 2.0 TDI 2010 verkocht
T4 2.5 TDI 2002 rood
T5 2.5 TDI 2007 grijsblauw
T5 2.0 TDI 2011 zilver
T5 2.5 TDI 2004 wit
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: inbouw projectielenzen

Bericht door WouterW »

De vervangingsset (ziet er ook niet verkeerd uit):
Afb003.jpg
Eén van de slachtoffers in originele staat:
Afb004x.jpg
Heb de koplampglazen in 2 minuutjes losgemaakt dmv de verfstripper, vlotjes eroverheen rondom, zodat mn. de kit gelijkmatig warm wordt. Vervolgens het binnenwerk met beleid gedemonteerd.
Afb005x.jpg
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie