Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verdubbeling achteruitrijlicht

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Emil,

Klopt ik wil het met led uitvoeren. Die zijn nog niet binnen. Overigens had ik vandaag zo'n setje in m'n handen bij de Karwei.
Exact dezelfde: € 7,95 voor twee. Heb ze toch maar laten hangen. Voor zo'n Chinees prijsje is toch de sport he :knipoog
Heb de komende dagen nu eerst wat andere dingen op stapel staan. Ik ga de kamers van de kinderen nu veranderen naar hobbykamers voor mijn vrouw en mijzelf. Met een slaapbankje erin kunnen ze wel mooi allemaal tegelijk weer prima slapen , als het zo uit komt. Afbeelding

Dus later meer over dit project.

(even onthouden: http://www.ebay.nl/itm/48-LED-illuminat ... 877wt_1398" onclick="window.open(this.href);return false; )
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 dec 2011, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Multivan Generation »

ik ben benieuwd of je motorcomputer geen storing wegens te weinig weerstand gaat detecteren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef:ik ben benieuwd of je motorcomputer geen storing wegens te weinig weerstand gaat detecteren..
Ok Peter,

Dat zou dus kunnen. Nu heb ik weinig ervaring met die computer, behalve, dat ie het doet :knipoog

Dit is dus ook hetgene waar ik huiverig voor ben, maar is het een probleem, als ik daar wat mee experimenteer. Loop ik dan de kans, dat de motorcomputer in de war raakt? Ik heb geen zin in gedoe!

De keuzes:

2 x 21 W gloeilamp
1x 21W gloeilamp + 1 x led (geen idee, hoeveel Watt)
2 x led

Wat adviseer jij?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Multivan Generation »

ik vermoed dat die led extra niet veel zoden aan de dijk gaat zetten.
En dat als je 2 keer led zou doen,
dat je minder licht hebt als 1 keer 21 Watt.

Ik zou de optie om een extra lamp onder de auto te monteren nog eens overwegen..

Voor de motorcomputer, die geeft gewoon een melding niet meer..
2 keer 21 watt moet wel kunnen voor een korte tijd..

Ik had een gefoliede achterruit in combinatie met wat donkerder achterlichten en liep destijds tegen hetzelfde aan..
Te weinig zichtbaar licht naar achteren toe.
Ik ben er toen achtergekomen dat de achteruit rij lichten van BMW 5-Serie en de Audi A6 veel licht geven (LED).

Dus het kan wel.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Vervolg experiment.

Deze week ledlampjes binnengekregen en een infrarood lampje voor bewakingscamera's. Goedkoop China spul en het kan ook helemaal niks wezen, maar voor een experiment het proberen waard.
Afbeelding
314453659_478.jpg
(30.31 KiB) 1548 keer gedownload
http://www.ebay.nl/itm/48-LED-illuminat ... 877wt_1165" onclick="window.open(this.href);return false;

De gedachte achter het gebruiken van de infraroodcamera is, dat ons oog het licht niet ziet, maar dat de achteruitrijcamera wel gevoelig is voor dit licht. We zullen zien.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Nu we toch bezig zijn, alles meteen maar in mijn proef-armatuur monteren. Dus en de infraroodledjes en een extra lampje in het achteruitrijlicht segment.
DSCN0170.jpg
Daarvoor eerst het infraroodlampje gedemonteerd. Voor dit doel heb ik alleen het printje met de ledjes nodig het kabeltje en het kapje van de achterkant. Van dit kapje de bovenste rand verwijderd, om het platter te maken. Hierna heb ik twee gaten in het armatuur gemaakt. Een kleine in het achteruitrijlicht segment en een grotere in het achterlicht segment, aangezien daar de meeste ruimte was. Nadeel daarvan is, natuurlijk wel, dat je het effect van de reflector verminderd, maar het is een experiment en dan wil je proefondervindelijk zien wat er gebeurt.

Hierna de fitting en het infraroodlampje gemonteerd en de kabeltjes op de de "print"plaat van de fittinghouder gesoldeerd.

Het resultaat:
DSCN0177.jpg
Zo nu maar eens wat verschillende mogelijkheden proberen.

Op de werkbank blijkt al, dat het infraroodlampje het wel doet in combinatie met een of twee ledlampjes, maar niet met het 21W halogeenlampje.
Werking gecontroleerd met de camera van de laptop. Overigens zie je de ledjes wel gloeien: Hele kleine rode puntjes. De lichtsensor in het lampje uitgeschakeld door het zwart te verven.

De resultaten:
1. Het infraroodlampje heeft weinig of geen effect. De 21W halogeenlamp of de ledlampjes zullen dit overstralen. Daarnaast staat het in een hoek wat meer schuin naar de buitenkant straalt en ik vermoed, dat voor de camera de lamp recht naar achteren moet stralen. De reflectie in het lamphuis levert te weinig of werkt niet.

2. Met de 2 ledjes verandert het lichtbeeld beduidend. Zoals verwacht is het licht veel witter en feller, maar de reflectie in het lamphuis doet veel minder en op het oog is er niet meer licht. De ledjes werken als puntlichten, terwijl de gloeilamp het licht veel beter verspreid. Ook op de monitor kan ik geen verschil zien tussen het lichtbeeld aan de linker en de rechterkant van de bus. Dit komt overeen met de eerdere constatering van Peter bij de Sprinter met een led en met een 21W halogeenlamp.

3. De combinatie van 1 halogeenlamp en 1 led geeft meer licht, maar het is niet zo, dat dit op de monitor nu echt een grote verbetering laat zien. Wat dat betreft heeft het inschakelen van het mistachterlicht en/of het trappen op de rem meer effect.

3. De boordcomputer geeft op geen enkel moment een storing.

Conclusie:
Het experiment is in zoverre geslaagd, dat het niet tot het beoogde resultaat geleid heeft, maar dat het mij wel de nodige kennis opgeleverd heeft.


Rest nog het plaatsen van twee halogeenlampjes van 21 Watt. Daarvoor moet het gat in het armatuur wat groter. Ik had de diameter afgestemd op het ledlampje. Dit voor een volgende keer.

Wat ook nog kan is het plaatsen van een ander type led. Bv:

Afbeelding
http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... -(560lumen" onclick="window.open(this.href);return false;)10-30v.html

Even onthouden:
From Bosch Automotive Handbook7th ed. a 1156 (BA15S) Stop/Turn 21W bulb puts out 460 lumens) http://wiki.answers.com/Q/How_many_lume ... _1156_bulb" onclick="window.open(this.href);return false;

en:

Informatie over SMD en Led's

Wat zijn de lumens van LED-producten?

Elke 5050 smd is 20 Lumen
Elke 1210 smd is 7 lumen
Elke flux chip is 8 lumen
Elek LED is 4 lumen
Elke high power chips is 45lumen


http://www.immers.info/Webwinkel-Page-9 ... matie.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Wordt vervolgd. :lach
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 08 nov 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Rotor »

Ik heb deze leds geplaatst, en ik heb nu toch echt een bak licht, meer dan een 21Watt lampje....... http://www.ebay.nl/itm/2x-1156-BA15S-Su ... 345wt_1397" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Rotor,

Zulke lampjes inderdaad al eens gezien. Vroeg me ook af hoe die werken. Stralen die niet alleen naar voren door die lens?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 jan 2012, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Rotor »

Hallo, ze stralen wel naar voren, maar door het glas van het achterlicht word de straal een beetje gebroken, maar ik heb hem geplaatst in mijn T4 , en heb er geen spijt van.
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door mat3 »

Waarom geen halogeen lampje van 50w of meer? (met BA15s fitting zoals origineel)
Ik had dit vroeger in mijn transporter en was hier heel tevreden over.
Ook geen probleem gehad ivm de warmte ontwikkeling, vermits dit toch altijd maar kort brand.

Bestaat ook in 35w, 75w, 100w


mvg
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door robertTREBOR »

was het niet mogelijk om de 2e extra ledlamp pal naast die andere te plaatsen?

omdat ledlicht van nature in een richting straalt had de ledlamp dan gelijk in de goede richting gestaan.

verder geloof ik dat dit onderwerp beter in "projecten" past ( stel dat het lukt :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

@ mat3,

Kijk, ik leer hier weer heel veel van. Ik wist helemaal niet dat er zwaardere lampjes waren. Goed idee.

@ robert,

Er pal naast plaatsen is erg lastig. Dat komt met de fiting niet goed uit. Ik heb nu al een gat pal naast de fittinghouder gemaakt.

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door heemskerk »

robertTREBOR schreef:was het niet mogelijk om de 2e extra ledlamp pal naast die andere te plaatsen?

omdat ledlicht van nature in een richting straalt had de ledlamp dan gelijk in de goede richting gestaan.

verder geloof ik dat dit onderwerp beter in "projecten" past ( stel dat het lukt :-)

Er zijn ook ledjes die diffuus licht geven. Ook zijn er leds te verkrijgen waarvan de straalhoek anders is dan bij een 'standaard'ledje . Wist 't ook niet maar 'liep er laatst tegenaan'....
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door mat3 »

Mickel Moen schreef:@ mat3,

Kijk, ik leer hier weer heel veel van. Ik wist helemaal niet dat er zwaardere lampjes waren. Goed idee.
Ik had er vroeger lampen van het merk Narva 35w.
Heb ze vandaag in mijn Trafic gestoken, en dit is echt een hele verbetering.
Eigenlijk zijn dit lampen voor de amerikaanse markt.
Narva 796 = 35w
Narva 795 = 50w
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door robertTREBOR »

ik heb er 8 besteld , 16 euro per 2 stuks , als ik ander weetjewellers met een setje blij kan maken even melden aub.

af te halen in vlaardingen.

duurt denk nog even voor die 50 watters binnen zijn
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie