Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP slechte koudstart,blauwe rook.

vragen over de T5
Plaats reactie
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door pieterlinda »

Hallo allemaal,
Onze bus(1900 tdi brs bj 2007) met inmiddels 88ooo km op de teller start moeizaam,dit gaat gepaard met veel blauwe rook.
Ik heb hier al eerder eens vragen over gesteld maar daar is toendestijds niks uitgekomen.
Alles is gecontroleerd en doorgemeten maar volgens de garage werkt alles,ook voor de zekerheid nieuwe temperatuurcensor geplaats.
Vorige week voorzien van nieuwe distributieset en alles goed gemonteert,de motor loopt zelfs soepelder met de nieuwe riem,voorheen liep hij stationair niet helemaal zuiver maar niet problematisch.
Nu het weer wat kouder wordt wil ik heel graag het probleem opgelost hebben want bij meer dan 6a8 graden vorst krijg ik de bus niet aan de gang en moet hij perse binnenstaan,dus voor ons geen wintersport,vorig jaar zelfs een reserveaccu met startkabels aangeschaft.
Ook de compressie is gemeten en is gelijk aan een nieuwe bus.

Wie o wie heeft dit ook meegemaakt en weet wat dit kan zijn?

Gr Pieter
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door harry t5 191 »

Ik heb ook een BRS en dit ook meegemaakt.(vorige winter!)
Bij mij waren er twéé gloeistiften kapot.
Deze zijn vervangen en de patiënt was weer genezen.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door pieterlinda »

Hallo harry,
Ook de gloeistiften zijn vorige winter vervangen en vorige week nog gecontroleerd.
Wijzelf hebben het vermoeden dat het complete gloeisysteem niet werkt,dat de gloeistiften niet van spanning worden voorzien,het is net of ze niet aangesloten zijn.
Het moet wel zoiets zijn want motorisch is alles in orde.

Gr Pieter
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door harry t5 191 »

Als je denkt dat er geen spanning op de gloeistiften komt kunnen ze dat toch meten?
Succes met de zoektocht!
Of ga eens bij een Bosch dienst langs,die meten dat zo.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Of de spanning naar de gloeistiften in orde is kan je makkelijk meten ( of laten meten). Weet je echter niet hoe een multimeter werkt dan kan je dit beter aan een vakman overlaten of aan iemand die er verstand van heeft.
Met de symptomen die jouw bus heeft ben ik bijna 100 % zeker dat er gloeistiften defect zijn of niet goed meer werken. De gloeistiften uitmeten kan je maar op 1 mannier en dat is met ze los te maken van de kabel die voor de stroom zorgt. Daarna meet je de weerstand ( uitgedrukt in Ohm) van iedere gloeistift. De weerstand van iedere gloeistift moet ongeveer gelijk zijn aan de anderen. Wanneer je een abnormale lage of zelfs een abnormaal hoge weerstand meet ten overstaan van de andere gloeistiften, dan is deze met zekerheid defect of slecht-werkend.

Opgepast : Vooralleer je begint met uitmeten, haal zeker de batterijkabel ( massapool) los van de batterij, zo voorkom je narigheid.

Succes en laat het weten via het forum !

Tip: Indien je het laat uitvoeren door een derde raad ik je bvb een bosch dienst aan. Deze zijn gespecialiseerd in electrische problematiek !
( heb er geen binding mee)

Johnny
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door johnny van de voorde »

Ben ik nog wat vergeten:

De gloeistiften zijn op bijna alle automodellen van het type " snelgloeiers " ; Dit betekent dat wanneer je de auto start, deze maar enkele seconden nodig heeft om wit-gloeiend te worden. Dat is de reden waarom je niet (zoals vroeger) je contact aan moet leggen, 10 seconden wachten om daarna te starten.
Hoe werkt het dan wél ?
Je zet je contact aan, je gloeilampje ( dashboard) licht op waarna je onmiddelijk kan doorstarten. De motor slaat aan, je laat je sleutel los, maar de gloeispiralen blijven nog enkele seconden onder spanning staan en blijven doorgloeien.
Er is een mogelijkheid dat het relais die ervoor zorgt dat de spiralen doorgloeien defect is. De rook die je ziet na het starten komt altijd van slecht verbrande diesel. daar zijn bij het starten de spiralen verantwoordelijk voor.

Nogmaals suc-6

John
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: HELP slechte koudstart,blauwe rook.

Bericht door pieterlinda »

Bedankt voor de reacties,gloeistiften zijn vorige week gecontroleerd maar het relais niet.
Morgen direkt naar de garage.

Gr Pieter
Plaats reactie