Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH accu en schermpje

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

HH accu en schermpje

Bericht door Icebox »

Beste allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn probleem heb ik een tijdje terug ook op het camperforum gezet in de hoop op wat reacties. Helaas loopt het geen storm dus wil ik het hier even proberen. Zouden jullie ajb het topic eens door willen lezen onder de onderstaande link en jullie bevindingen en gedachten kunnen vertellen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Sinja

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8429762
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Janpol »

Na starten van moter moet display de laadstroom aangeven. De laadstroom komt van dynamo.
Onder de koelkast zit het scheidingsrelais. Hiet zit ook de laadeenjheid 220 - 12. Relais zit tegen de wand van de batterijen.
Misschien kan je hier eens meten welke laadstroom hier op staat. Je kan ook de spanning van je huishoud batterijen meten. Zou moeten verhogen na starten motor.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Leo45 »

Goed ik had je item gelezen op het camperforum maar zal nog een paar tips geven.
Je HH-accu wordt bijgeladen vanaf de startaccu via een relais dat onder je koelbox zit.
Dat relais wordt geschakeld via een draad vanaf je dynamo of beter vanuit je dashboard. het is de draad waarmee ook je dynamo laadstroomlampje uit gaat.
Het relais zit zoals gezegd onder je koelbox of in eerdere versies bij de HH-accu als je op deze link klikt zie je waar het relais kan zitten.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_(B ... ennrelais)
Als je accu wel laadt op de 230V en niet op 12V hou je 2 mogelijkheden over, of de schakeldraad doet niets of het relais zelf is defect.
Er bestaat een kleine mogelijkheid dat ze bij het losmaken van de accu de dikke kabel naar je HH-accu niet goed hebben vastgezet maar dat lijkt me haast onmogelijk want dan let je niet goed op.

Er zit voorzover ik weet geen zekering in de dikke plus die naar je HH-accu toe loopt. Wat je kan doen is de boel open maken, de motor starten en dan met een kort kabeltje even de contacten op het relais overbruggen, gaat dan de spanning omhoog dan weet je zeker dat het ergens in het laadcircuit zit.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Icebox »

Dank jullie voor je antwoorden. Om even aan te geven dat ik geen weet heb van dingen: ik weet niet hoe ik een accu door moet meten en eerlijk gezegd durf ik dit ook niet.
Waar het om gaat is eigenlijk dat de monteur zegt dat de accu wel degelijk geladen wordt omdat deze volgens hem vol is (hij heeft deze gemeten, wat hij 'vol' noemt weet ik niet) en dat dus het display kapot is. Aangezien die wel gewoon aanstaat en het aantal volt (na 230v opgeladen te zijn) weer terugloopt naar (inmiddels) 12.0V, geloof ik niet dat het display kapot is. Komt er dus op neer dat......? (gezien de accu wel opgeladen wordt volgens de monteur, gezien ik zeg dat het display het wel gewoon doet: wat is er dan aan de hand?)

Maar, als ik het goed begrijp, kan ik dus het beste de accu nogmaals laten doormeten en als deze niet voldoende V aangeeft zit het dan toch in het relais of de schakeldraad?

Denken jullie dat het verstandig is om naar een garage te gaan die verstand heeft van huishoudaccu's of naar mijn eigen vertrouwde garage? (N.B. de garage waar hij opgeknapt is, is niet mijn eigen garage!)

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik ben daar ontzettend blij mee.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: HH accu en schermpje

Bericht door koekie520 »

Ik vermoed dat je scheidingsrelais kapot is of niet meer aangestuurd wordt.
Tijdens het opladen aan de paal geeft je display, naargelang de temperatuur en de toestand van de batterij, 14.0V a 14,4V.
Met de alternator heb je nog meer factoren om rekening mee te houden, maar 13V moet je toch minimaal hebben.

Die technieker kan wel zeggen dat je lampjes branden, maar die doen het zo goed als altijd. Draait de compressor van de koelkast nog en kan de verwarming aan?
Zoek bij jouw bus het scheidingsrelais en meet gewoon spanning, hoef je niet bang voor te zijn stelt nix voor. Zwart ergens tegen de massa leggen en dan met rood zien of er verschil zit op de dikke rode kabels die toekomen op het relais.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Oskar 725 »

Icebox schreef:Beste allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn probleem heb ik een tijdje terug ook op het camperforum gezet in de hoop op wat reacties. Helaas loopt het geen storm dus wil ik het hier even proberen. Zouden jullie ajb het topic eens door willen lezen onder de onderstaande link en jullie bevindingen en gedachten kunnen vertellen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Sinja

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8429762
We meten zondag wel voor je hoe het zit, ik neem in ieder geval spullen mee om te meten. Er zijn er vast meer! :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Icebox »

Echt, ik ben heel blij met dat aanbod! Echt helemaal geweldig!
Opletten ga ik zeker! Wil zulke basisdingen toch wel zelf, helaas nog niemand in de buurt getroffen die me dat kan leren.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Egbert&Manon »

Wellicht is die standkachel ook warm te krijgen a.s. zondag.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Oskar 725 »

Egbert&Manon schreef:Wellicht is die standkachel ook warm te krijgen a.s. zondag.
Egbert, jij maakt er meteen een "tech day" van in plaats van een Nieuwjaars-meeting en ik dacht dat jij voor de warmte zou zorgen? :winter :werkaanT4 :bifun
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Multivan Generation »

is wel heel lang geleden dat er op een meeting actief problemen opgelost werden.
Ik mis dat eigenlijk wel, zoals het vroeger was.. :love
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Icebox »

Nou Multivan; be my guest ;)

Zonder dollen: ik ben jullie alleen al om het gebaar dankbaar! Mijn dag is weer goed :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Multivan Generation »

ik ben er niet bij op de meeting..
ben onderweg naar Miami dan.. :zwaai

Wens jullie veel fun :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Leo45 »

Nog een tip, als het relais is overleden vervang het dan gelijk voor een electronische versie (Cyrix)

http://www.advitek.nl/stroom/stroom-toe ... deler.html

Dan heb je ook de D+ draad niet meer nodig.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: HH accu en schermpje

Bericht door repelsteeltje »

kanttekening er bij is wel dat je bij een california die een ingebouwd laadapparaat hebt nog een diode moet plaatsen. Die zijn b.v. bij conrad te koop.

je wilt namelijk niet dat je laadapparaat de startaccu en zijn gebruikers kan gaan laden.... Dat gaat je dure laadapparaat namelijk niet overleven.

Ofwel de standaard relais zijn zo gek nog niet....

als je nou echt een electronisch relais wilt hebben dat dus niet meer vastbrand en of stuk gaat door pieken:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=505236" onclick="window.open(this.href);return false;

kost een paar centen maar dan heb je ook wat. En die sleutel je zo op de plek van het origineel relais. Wel even op een stukje aluminiumplaat vastzetten....
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: HH accu en schermpje

Bericht door Leo45 »

Hoezo? De startaccu mee laden? Zodra van 1 van de accu's de spanning onder de 12,6V komt vanwege teveel stroom gaat het relais juist open en blijft de boel gescheiden pas als de accu weer geladen wordt gaat de boel weer dicht. Ik gebruik de cyrix nu al in mijn 3e bus en nog nooit problemen gehad een perfect systeem. Het gaat er juist om dat als ik aan de 230V staat ook mijn startaccu lekker wordt geladen zodat binnenverlichting, radio etc etc ook gewoon blijven werken en niet de accu leegtrekken.


Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie