Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing in raambediening

vragen over de T4
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Storing in raambediening

Bericht door famvdster »

Beste weetjewellers,
Ik heb een storing in de raambediening in onze T4 California.

Het rechterraam functioneert goed als je die bedient met de schakelaar bij het rechter raam.

Bedien je het rechterraam vanuaf bestuurdersplek, dan hoor je af en toe een tikje en gebeurt er niets.
Als het rechterraam half open staat en je bedient het vanaf bestuurdersplek, gaat het raam dicht ook wanneer je de schakelaar naar beneden drukt.

Linker raam, doet helemaal niets.

Bij aangeschakeld licht dan brand alleen rechter schakelaar bij rechterraam. Beide schakelaars aan bestuurderszijde geven geen licht. Tenzij je daarvan de rechter indrukt, dan gaat het lampje in de schakelaar aan, ook in de linker schakelaar

Ik heb al geprobeerd de schakelaar van de bijrijdersplaats in de twee posities aan de bestuurderszijde. Dat hielp niets, hetzelfde effect.
De kabelboom ziet er niet beschadigd uit, ook de spiegelbediening functioneert goed.


Ik heb nog geen garage ingeschakeld omdat ik een hoge rekening verwacht. Wie heeft een tip voor mij?

Alvast harteloijk bedankt,

Eric
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Storing in raambediening

Bericht door matje86 »

ff tijdens het bedienen van de ramen je linker deur open zetten en iemand ff op de bedrading tussen je deur laten drukken(aan de buitenkant vaak niks te zien , maar meestal is het koper van de bedrading geknakt)
99% is draad breuk
Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Storing in raambediening

Bericht door heartbeat »

Ja inderdaad dit is een veel voorkomend probleem men moet dan stukjes draar vern ivm oude draad uitgedroogt en of hart geworden en dan breekt

suc6 :yes
Rob & Lize
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Storing in raambediening

Bericht door frank884 »

Typisch T4 kwaaltje
er zijn zws een aantal draden in de kabelboom inwendig gebroken dat zie je van buiten niet.
Beweeg de deur eens tijdens het bedienen van de schakelaar maken de kabels vaak wel/niet contact
Dooie kabelboom
kabelboom compleet demonteren (is vrij simpel zijn allemaal stekkers die je onderling niet kunt verwisselen (zijn verschillende)
dan een 20cm nieuwe kabel ertussen solderen (bij alle kabels ik heb er ongeveer 20) met krimpkous
of goede isolatieband soldeerpunten isoleren, alles weer indraaien met stevige tape (zo,n tape met stof ertussen)
en weer monteren zodanig dat de gesoldeerde plekken niet in het scharnierpunt zitten maar in de deur en in de auto (dan zit op het knikpunt de nieuwe kabel)
en ben je er weer jaren vanaf
of naar de "ST"ealer en ongeveer 130 piek en je hebt een nieuwe kabelboom
maar die 120 piek verschil zijn met 2 uurtjes solderen/monteren en wat kleine materialen (plakband krimpkous) snel bespaard.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Re: Storing in raambediening

Bericht door famvdster »

Bedankt voor de tips, ik zal e.e.a nakijken. Op papier heb ik het schakelschema al bekeken. Moet inderdaad draadbreuk zijn. Of de interne stuurlogica van de raambedieningsmotor. Maar dat lijkt me stug want dan moet rechter en linker stuurapparaat tegelijk stuk zijn gegaan. Lijkt mij onwaarschijnlijk, dus kabelbreuk. Wel raar voor een auto van 7,5 jaaar oud en nog 105.000 km op de teller.

Maar goed kabels verharden, ook als je ze niet gebruikt. Je wordt tenslotte zelf ook ouder als je slaapt...

Eric
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Storing in raambediening

Bericht door Roger B. (11)61 »

famvdster schreef: Wel raar voor een auto van 7,5 jaaar oud en nog 105.000 km op de teller.
Eric
juist bij weinig kilometers in relatief lange tijd wordt de deur vaker open en dicht gedaan en heeft zo'n kabelboom het waarder te verduren.

als je altijd lange ritten maakt gaat de deur veel minder vaak open in die 100.000 km dan wanneer je alleen maar ritjes van een paar kilometers maakt.

Mijn T4 was 14 jaar en had 410.000km gelopen en volgens mij had ie nog de originele deur-kabelbomen........ maar is ook bij alle drie de eigenaren vooral gebruikt voor lange ritten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Re: Storing in raambediening

Bericht door famvdster »

Beste weetjewellers. Nog even een aanvulling op de storing in raambediening.

Gisteren avond merkt ik dat de lampjes in de schakelaars een klein beetje gaan branden als de deurschakelaar los laat (dus als de duer opengaat).
En de deurschakelaar zit egschakeld in de raambediening volgens het electrrisch scham. Waarom weet ik niet. Maar ik vermoed nu dat het probleem zit in de deurschakelaar. Want als ik die met de hand indruk met een geoepende deur gaan de lampjes in de schakelaar weer uit.

Wordt vervolgd.

Eric
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Storing in raambediening

Bericht door René »

Er zit een extra draad die met de raambedienings schakelaar werkt.
Als je het contact uitzet kun je het raam nog bedienen, eenmaal de deur geopend, dan is de elektrische bediening niet meer te gebruiken, tot je het contact aanzet. Kijk maar in de sok die in de deur zit, is zeker te weten kabel(s) breuk(en). Heeft dus niets met je deur contact te maken.

René
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Re: Storing in raambediening

Bericht door famvdster »

Beste weetjewellers,

Vanochtend e.e.a. nagekeken. Oorzaak moet inderdaad kabelboom zijn. Aan buitenkant geen beschadingingen. Echter zelf vervangen lijkt niet zo moeilijk, maar ik zie nogal op tegen uitbouw van een en ander.

Bedankt voor de tips.

Eric
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Storing in raambediening

Bericht door Roger B. (11)61 »

deurpaneel verwijderen:
vertikale deurgreep kapje verwijderen
schroeven daar verwijderen
schroeven en clips bij astijl en bstjl verwijderen en bekleding naar boven schuiven, NIET aan bekleding trekken want die hangt met haakjes in de deur, niet met drukclips.

in de deur zit de kableboom met stekkers aan de schakelaars/raammotor en dergelijke en binnen bij de zekeringkast ook allemaal stekkers....

maar wel mooi dat je uiteindelijk er toch achter bent dat het de kabelboom is, zoals in een van de eerste antwoorden al gezegd was....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Storing in raambediening

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Re: Storing in raambediening

Bericht door famvdster »

Ik ben misschien wat eigenwijs, ik wil het zelf graag goed begrijpen, dan weet ik wat ik doe.

Bedankt voor de tips over deurbekleding. Met wat moed en beleid gaat me dat wel lukken. Hebben jullie ook tips hoe ik achter de zekeringenkast kan komen?

In de kabelbundel zit ook de centrale deurvergrendeling, spiegelbesturing en speaker. Moet alles daarvan eruit? Overigens is ook de speakerkabel kern gebroken.

Groet
Eric
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Storing in raambediening

Bericht door Roger B. (11)61 »

als alles er af fabriek in zit is het samen gebundeld volgens mij in een kabelboom, bovendien, doe je zelf een plezier, en repareer gelijk elke ader, anders zit je over een half jaar weer de boel uit elkaar te halen om een andere ader te repareren.

zekeringkast:

schroef bovenaan in het vakje losdraaien, bakje naarj e toe kantelen en uit het scharnierpunt nemen
links en rechts van de zekeringkast zit een pen met een klem er omheen, die klem losklikken
je kunt de zekeringkast nu uit de metalen haken halen waarin hij opgehangen is.
niet persee nodig, maar veel makkelijker is het als je die driehoekige plaat metaal (3 bouten/moeren) die eervoor zit even weghaalt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Tum
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2010, 17:40
Locatie: Arcen Hertog Jan

Re: Storing in raambediening

Bericht door Tum »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de mooie uitleg, mijn raampjes gaan weer op en neer.
Half uurtje solderen en klaar was kees (Ed), alleen alles weer op zijn plaats krijgen was iets meer werk.
Maar toen alles weer in elkaar zat leverde dat wel een ZEER voldaan gevoel op.
:jumpklap :jumpklap lang leve dit forum :T44EVER
1995 t/m 2002 T4 Caravelle 2.4 Lang Nu sinds 2011 T4 Caravelle 2.5 TDI 111KW 150PK kort Bl 2000
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Storing in raambediening

Bericht door Lammert »

:T44EVER Hoi, in 1 ste instantie, multiv :driveT4 an bedankt voor de duidelijke uitleg via je site.
Probleem; Geen bediening meer van de raam links en geen spiegel. In 1ste instantie een zekering. Nee dus.
Via "zoeken"linker raam op de info gekomen dat er weleens draadjes gebroken konden zijn. Volgenes de info de kabelboom gedemonteerd en op gepulkt. Ja hoor 5 draadjes door midden en een stuk of 5 waarvan de isolatie al kapot was. Alle draden een stuk er tussen uit geknipt en een nieuwe stuk er tussen gesoldeerd en geisoleerd met een krimpkous. Hoe kun je nu de draadje het beste aan elkaar solderen. Het was al niet een hobby van me solderen, want je hebt altijd handen tekort. Soldeerbout, tin, en twee draadjes vasthouden. Maaruiteindelijk ging het vlot. Nieuwe tussen draadje voorgetint, en 1,5 cm van de bestaande erom gewikkeld en dan solderen , ging perfect en geen krimpkousje vergeten. Alles weer gemonteerd, en mijn slordigheid in aanmerking genomen zijn nu de raambedieningsknopjes omgekeerd. Links voor rechterruit en rechts voor linkerruit. Kwestie van gewenning. Alles werkt weer en nogmaals zij die info hiervoor gegeven hebben, nogmaals bedankt.
Heb in elk geval een €130/140 uitgespaart.
Met vriendelijke groeten Lammert. :driveT4

Ps busje 10 jaar oud en 260000 km op de teller en schat dat de deur 10 x 365 x 14 open en dicht geweest is.
Koper moeheid. :T44EVER :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Plaats reactie