Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Eric S
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:45

Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Eric S »

Ik ben van plan een t5 op deze manier in te richten. Nu ben ik benieuwd of ik nog steeds een grijs kenteken mag behouden, of dat ik een hefdak moet plaatsen en over moet stappen op camper-kenteken. Voor mij persoonlijk zou het beter zijn om het grijze kenteken te behouden, omdat ik hem op de zaak heb staan.
Bijlagen
60_vw_t5_camper_bed.JPG
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

indien je een enkelcabine had mag je grijs blijven rijden(dan is het achtergedeelte laadruimte)
had je een dubbelcabine dan moet je naar de keuring
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Eric S
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:45

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Eric S »

Hoi Jan,

Waar staat dat precies? Bij de RDW en belastingdienst kan ik niets daarover vinden. Wel staat er beschreven dat je geen personen achterin mag vervoeren, maar dat is niet de bedoeling.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door GertjanvD »

Er zijn naar mijn weten wel mogelijkheden om een dergelijk interieur te plaatsen met behoud grijs kenteken. Maak de banken en het keukenkastje demontabel, zonder dat je daar gereedschap voor hoeft te gebruiken (ik ga dat zelf doen met gebruikmaking van cargorails). Als je vervolgens zorgt dat wanneer je het keukenkastje verwijdert de kraan/wasbak, kooktoestel, jerrycans en gasfles gelijk mee gaan (bodem in het kastje) dan zit je volgens mij helemaal veilig. Je hebt dan nl lading in je bus die je zorgvuldig hebt vastgezet. Als je nog veiliger wilt zijn monteer dan geen stromend water en kook met een los kooktoestel (mooie voorbeelden op de website van Reimo Duitsland). Dan kan je het interieur vast monteren maar noem het dan opslagkisten die op banken lijken. Zitten mag je overigens, volgens een uitspraak van een rechtbank, wél in de laadruimte. Als de auto stil staat. Van deze uitspraak heb ik een kopie opgedoken maar weet niet hoe die hier te plaatsen. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

heb je de dc er uit gehaald dan moet je naar de rdw, laten keuren als enkelcabine ,je zal zeer waarschijnlijk je linker dc raam moeten blinderen met een stalenplaat,en een bijrijders bank plaatsen of een tussenschotje(er mag niks tussen de voorstoel heen kunnen)
is je dc er uitgehaald en wordt je gecontroleerd door rdw-douane net als afgelopen week in de middenbeemster dan volgd automatisch na heffing tot datum tenaamstelling kassaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :T4politie

of je grijs kan blijven rijden met een bestel met camper inrichting valt te betwijfelen :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

voor de douane geldt
Eisen aan ombouw en inrichting
Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:

minimaal 2 vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
een tafel
De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat de tafel eenvoudig verwijderd kan worden.
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen
Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed.
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer
Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Een vaste magnetron kan dienen als vaste kookgelegenheid in de kampeerauto. Voorwaarde is wel dat deze stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is en die op normale wijze te bereiken is.
Let op!

Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.

voor de rdw zie 4.4 http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... bouwen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door GertjanvD »

Tussenschotje tussen voorstoelen en raam links blinderen? Voor bestelauto's die lager zijn (zoals mijn vorige Landrover Defender) geldt dat wel maar volgens mij echt niet voor een T5. Twee weken geleden is mijn nieuwe T5 4motion afgeleverd (officieel NL dealer) zónder tussenwand, mét draaistoelen én raam links en rechts. Gewoon op grijs bedrijfswagen kenteken.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

de regels veranderen nog al eens :jump lees aangescherpt
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Rolf T5 54 »

Hallo Eric,
Er worden hier dingen aangenomen, dus eerst even een vraagje;
Wat staat er bij jou op het kentekenbewijs? Is het dubbelcabine geweest? Ik neem van niet...
Dan is het gewoon mogelijk het interieur te monteren zoals door jou gefotografeerd. Er is 1 maar, de bankjes moeten niet zo zijn dat je ze tijdens het rijden als bank kunt gebruiken...Dit is op te lossen door de middelste planken rechtop te monteren tijdens het rijden...De bankjes kunnen dan niet gebruikt worden.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door starfire »

@Matje, even verder lezen, dan zie je dit:
Afwijkende hoogte
Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
Gelukkig maar voor alle MacMol T4-tjes (waar ik zelf ook bij hoor)
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

dus moet er een dak op

en zie vooral die binnen maat van 90 cm niet over het hoofd
die bankjes die ik op de foto zie staan geen 90 cm uit elkaar
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Rolf T5 54 »

NEEEEEEEEEEEE,

Hij moet helemaal niets, de delen mogen zo geplaatst worden, echter niet te gebruiken als zitplaats zijn......... Dat blok heeft er niets mee te maken...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

ik maak die regels niet
bij mijn keuring vertelde ze mij dat
en dat was mei vorig jaar
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Rolf T5 54 »

Op het moment van keuren van de ene klasse/type voertuig naar de andere dan wel. Maar hij zet er wat kastjes in die misschien ook nog gebruikt kunnen worden als camper.... So what? Hij wil zijn bus als grijs blijven gebruiken dat kan en mag zoals in de eerste topic voorgesteld.... Anders zou een bedrijf wat een handenwas install en kasten in bus bouwt ook niet mogen.....
Plaats reactie