Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

het gaat er om dat hij een dc ombouwt toch :ie dan moet hij officeel naar de keuring
in een enkelcabine zit nl geen raam aan de linkerkant :bonk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Rolf T5 54 »

matje86 schreef:het gaat er om dat hij een dc ombouwt toch :ie dan moet hij officeel naar de keuring
in een enkelcabine zit nl geen raam aan de linkerkant :bonk
Volgens mij is dit een aanname en geen feit.... Dat is namelijk war ik om vroeg.... Dus een reactie van Eric graag... Maar nu ik goed kijk zie ik dat er de bekleding ook nog ramen zitten :nuts
Eric S
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:45

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Eric S »

Dank voor alle reacties! Zoals je kunt zien lopen de meningen nogal uiteen en komt het, na een lang gesprek met een expert van de belastingdienst, volgens mij op het volgende neer:

Zodra je gecontroleerd wordt en ze vinden het aannemelijk dat de bus niet gebruikt wordt om goederen te vervoeren of voor zakelijk gebruik, dan gaan ze ervan uit dat het voor recreatie is. Het grijs kenteken komt dan te vervallen en moet je met terugwerkende kracht het 'gele' tarief betalen, de BPM afdragen vanaf het moment dat je de bus gekocht hebt en kunnen ze nog een boete eisen.

Kortom, ik ga voor de zekerheid maar een hefdakje monteren. Ik wil de bus namelijk vooral gebruiken als camper, dus wil ik liever geen risico lopen.

Nogmaals, dank voor alle respons.

Overigens mag het raam (links) wel in een enkele cabine blijven zitten, het klopt natuurlijk wel dat je hem even moet herkeuren als je de dc eruit gehaald hebt.
Laatst gewijzigd door Eric S op 23 jan 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

jan2009 schreef:@ Matje
Onze bus is in 2010 na de demontage van de dubbelcabine omgekeurd naar enkelcabine , om legaal te rijden in de ombouwperiode naar camper .
En de ramen konden gewoon blijven .

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijruiten
Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten.

jij mocht rijden jan (omdat je ging ombouwen)maar het is niet gebruikelijk
dus als je een bus van dc naar enkelcabine omkeurt moet het linker raam dicht
keur je om naar camper dan iss het weer een ander verhaal
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Eric S
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:45

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Eric S »

@ Matje86

Je hebt gelijk als het een caddy o.i.d. betreft, maar je een transporter valt in categorie 'grote' bestelwagens. Daar is het wel toegestaan.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

heb ik gelezen jan als je naar de keuring ging heel lang geleden , kreeg je nog geen kenteken mee(en dan mag je niet rijden als je die niet hebt :bifun :bifun :bifun )
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Ronald van Brandwijk »

matje86 schreef:heb ik gelezen jan als je naar de keuring ging heel lang geleden , kreeg je nog geen kenteken mee(en dan mag je niet rijden als je die niet hebt :bifun :bifun :bifun )
Matje eigenwijs?? , nee hoor dat lijkt maar zo.

Uit eigen ervaring weet ik dat je rondom ramen mag hebben in een t5.
Ik heb mijn multivan in het weekend opgehaald in duitsland.
Op zondag de achter stoelen en bank eruit gehaald.
Op maandag morgen naar het rdw, daar laten keuren op grijskenteken.
Vol in de ramen en grijs kenteken dus geen bpm. :bonk
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

en mag je dan ook je stoel bevestigingspunten er in laten zitten?


dan zijn er veel regels verandert :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door mulrivan-edition »

matje86 schreef:en mag je dan ook je stoel bevestigingspunten er in laten zitten?


dan zijn er veel regels verandert :ie
das al lang zo, in 2006 een multivan naar nederland gehaald, stoelen en bank eruit, achterste gordels weggewerkt achter de panelen en verder niets aan gedaan, goedgekeurd op grijskenteken met alleen 2 stoelen voorin.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

das al lang zo, in 2006 een multivan naar nederland gehaald, stoelen en bank eruit, achterste gordels weggewerkt achter de panelen en verder niets aan gedaan, goedgekeurd op grijskenteken met alleen 2 stoelen voorin.[/quote]

das waar tot dat je aangehouden wordt door de douane dan geld er een ander verhaal :bifun
de douane heeeft weinig of niks met de rdw te maken , als die geld ruiken
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door mulrivan-edition »

Als de RDW een keuring uitvoert en de betreffende auto goedkeurt en aan de eisen voldoet voor grijs kenteken, zoals die ook staan vermeldt op de site van de belastingdienst, dan heeft de douane niet veel te zaniken geloof ik.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door matje86 »

(rdw gaat over techniek douane over centjes)maar dat doen ze wel hoor
http://www.deondernemer.nl/kennisbron/a ... fault.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en zie dit
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... uto-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;



en voor bedrijfswagens gelden nu een maal een heleboel regels( de rdw-douane weet het vaak zelf niet :nuts ) :T4politie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door mulrivan-edition »

staat toch precies in wat ik bedoel:
- vaste vlakke laadvloer ( dat daar rails in zitten voor bevestiging van lading maakt niet uit )
- tussenschot niet verplicht als aan de eisen van 200cm lang, 130cm hoog en 20cm breed wordt voldaan.

dit was dus in 2006 ook al zo
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Om mijn verhaal af te maken.
gewoon de stoelen en de achter bank uit de rails gehaald.
De gordels zaten aan de stoelen en de bank dus die waren ook compleet weg.
Ik hoefde na de keuring geen bpm te betalen en mijn kenteken is grijs.

In die zelfde week heb ik de auto bij de ombouwer gebracht en is er een dubbele cabine ingezet.
En toen is de achterste ruit aan de bestuurderskant eruit gehaald en vervangen voor een kustof plaat.
Hierna is de auto weer rdw gekeurd, hoefde weer geen bpm af te betalen.

Kijk ook ven naar de foto`s van Donald zijn ex bus, grijs kenteken en overal ramen.
rgortemaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2011, 08:58

Re: Grijs kenteken behouden met camperinrichting?

Bericht door rgortemaker »

vraag: Zouden de campers van het duitse spacecamper met 2 extra stoelen onder het goedkope belasting tarief kunnen vallen?
m.a.w. voldoen ze aan alle criteria van campers

http://spacecamper.de/files/images_opti ... _5293b.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

vraag : zou het uitklapbare tafeltje van spacecamper, worden gezien worden als vaste inrichting?
http://spacecamper.de/de/optionen/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie