Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB DC ombouw naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX »

:toppie

Heb wel wat vragen :)

Heb je nog meer info over je ombouw vd bijverwarming?
Was dat een gewone bijverwarming ?
Hoe moeilijk was dat ?
Heb je daar een handleiding van ?

Waar heb je het uitlaatspruitstuk laten herstellen ?

Stuurbekrachtiging, om de hoeveel kilometer liep je reservoir over ?
Ik heb het mijne namelijk overlaatst de olie vervangen en momenteel nog geen last...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

De ombouw van de webasto is een extra kabelboom leggen. Handleiding is dan bijgesloten en er zal dus een extra draad naar de kachel moeten, klokje installeren en aansluiten de + pool van de accu aansluiten en een aarde draad vast maken.
Ik heb het uitlaatsproeistuk laten repareren bij firma Klein Gunnewiek in Groenlo Tel nr. 054-4479879. moet zeggen ze hebben erg netjes werk geleverd. En als laatste het reservoir liep in begin niet zo snel vol, misschien 0,5 liter op de 5000 km misschien, maar na de zomervakantie denk ik dat de oliekeerring flink beschadigd is geworden en was het eigenlijk niet meer te doen.. 0,5 liter [dure longlife!!] motorolie bijvullen per 500 km ongeveer!!! en reservoir weer voor een deel leeg maken..Nu ik de nieuwe pomp heb gemonteerd gelukkig het hele probleem verholpen. :toppie
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX »

en de ventilatie vd auto, blijft deze nu draaien eens de klok geactiveerd is ?
kan je de ventilatie enkel in 1 stand zetten of kan je kiezen ?
heb je nog foto's van de ombouw vd webasto ?

Ik had namelijk graag zelf iets gemaakt met afstandbediening.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Met de tijdklok stel je een tijd in bijvoorbeeld 7 uur 's morgens. Om deze tijd komt er 12 volt op pen 1 van de 6 polige stekker te staan bovenop de webasto standkachel. De standkachel begint op te starten. Na een aantal minuten als er een bepaalde temperatuur is bereikt gaat de ventilator aan die op de voorruit is gericht en op de hoogste stand. Je kan de kachel ook handmatig opstarten en de ventilator stand en uitstroomlucht bepalen [voeten, voorruit, etc.].
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 »

Begrijp ik uit dit verhaal dat je de camper wil gaan verwarmen met de koelvloeistof voorverwarmer of mis ik iets in het verhaal.

Dat zal even afzien worden dan als je in een koude meivakantie op de camping staat, of ga je er een electrische kachel bij plaatsen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Airtop, die verwarmd niet de motor maar wel de verblijfsruimte, en is ook makkelijk als je eens niet aan de paal staat.

De ventilator en de roosters kun je op beide manieren op je eigen gewenste stand instellen, in de winter als er sneeuw op de auto ligt is het beter om de uitblaasopeningen op de voeten te richten ipv op het raam ivm condens.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo Arie, de meeste T5's zijn uitgevoerd met een Webasto bijverwarming af fabriek. Redelijk eenvoudig is deze te upgraden naar een standkachel met klokje. Dit heb ik dus gedaan, en staat met deze koude dagen een voorverwarmde bus te wachten 's morgens als je instapt. :toppie Als ik op een camping zou staan met koud weer heb ik inderdaad een kacheltje binnnen op elektro.
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 »

Ja, de upgrade naar standkachel heb ik ook, maar wij gaan bijna elk jaar naar Scandinavië ( met de camper ), en staan dan ook regelmatig 'wild', en dan is een electrisch kacheltje geen optie, dus als het bij ons zover is zal er een Airtop in gemonteerd worden.
Nog even een vraagje, heb jij hem van DC naar Camper laten keuren of van DC via EC naar Camper, dus 2x keuren.
Ik rij hem nu puur zakelijk, maar wil hem eerst naar enkele cabine om laten keuren, zodat ik lekker 2 jaar kan knutselen om er een camper van te maken. Het hefdak laat ik er dan wel inzetten na de 1ste keuring, lijkt me iets slimmer.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Ik heb hem direct van DC naar camper laten keuren. Inderdaad een verstandige keuze om eerst om te keuren naar enkelcabine. Alleen betaal je, als de bus op camperkenteken staat niet meer wegenbelasting dan dat je hem zakelijk grijs kenteken blijft rijden??
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 »

Wat betreft de wegenbelasting heb ik geen idee, maar als ik hem prive ga gebruiken pikt vadertje staat weer een flink graantje mee, en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Als ik hem nu omkeur naar EC, kan ik nog wel 2 jaar vooruit om er een leuk campertje van te maken, waar vadertje staat misschien nog iets aan mee financierd, met betrekking tot de BTW.
Een airtop inbouwen is al gauw een kleine 2000 euries - 19%. Ik denk dat een hefdak niet gaat lukken, maar een hoogdak weer wel. Dus nog even uitpluizen.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Pas geleden kwam er een enorm kabaal onder de motorkap vandaan als ik boven de 2000 toeren kwam. Tevens was het rondom de EGR klep vol met motorolie. Dus maar de Turbo vervangen..een mooi gereviseerde versie.
IMG_5214.JPG
Bij het losmaken van de motorbeschermkap, kwam ik allemaal ijzerslijpsel tegen...Het bleek de torsie-elastische koppeling van de aircocompressor te zijn die kapot geslagen is.Ik was dus metaal aan het bewerken onder het rijden :nuts
IMG_5282.JPG
Het bleek dus tevens dat de vrijloopkoppelingen van de airco en dynamo vervangen moesten te zijn bij 150.000 km, ondertussen 160.000 gereden.Beide koppelingen maar meteen vervangen om problemen te voorkomen [paar avonden sleutelen].

Bij het vervangen van de turbo ook maar meteen eens de EGR klep eruit gehaald om schoon te maken, maar tot mijn verbazing waren de [volgensmij] puntlassen van de stopklep afgebroken. De klep zat schuinvast in de doorlaat zoals op de foto.
Stopklep EGR
Stopklep EGR
Ik heb de klep er volledig uitgehaald, weet alleen het effect nog niet. Ik heb begrepen dat deze klep ervoor zorgt dat de motor sneller stop staat bij het uitschakelen, maar nog nooit problemen mee gehad. Busje rijdt weer als een zonnetje, alleen nog even aan het bedenken of ik de rechteraandrijfas eens preventief zal controleren.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX »

je inlaatklep ziet inderdaad slecht uit.
zal alleszins niet voordelig geweest zijn voor het motorvermogen.

En het zou wel eens kunnen dat er daarvan metaaldeeltjes in de turbo geraakt zijn !

Die klep dient idd om schokken tijdens het stilleggen te verminderen.
Bij mij is deze door de vorige eigenaar afgedopt op het rubber darmpje,
dus je hebt ze niet nodig.

Een ding valt me wel op, je inlaathuis is zo proper ?
Die van mij zag er angstaanjagend zwart uit...
Of is je foto na een poetsbeurt genomen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo Tsx, klopt heb de foto genomen na de schoonmaak. Maar zoals op de foto zat de klep ook vast. Er zat een enorme zwarte troep in! hierbij een foto van het inlaattraject voor de schoonmaak.
IMG_5233A.jpg
Volgensmij is die klep al heel lang kapot geweest. Je ziet het aan de groef die nog redelijk schoon is waarvoor de klep altijd in de vaste stand gezeten heeft.
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Na weer heel wat mooie kilometers gemaakt te hebben door Europa, viel me pas geleden meteen op dat de motor een tikkeltje te laat aansloeg met starten. en ja hoor.. het werd al snel slechter. Bij koude start redelijk goed starten, en bij warme motor veel slechter aanslaan. Als de bus loopt, rijdt hij weer als vanouds als een kanon :ikrij
Nu ben ik eens even in deze materie gedoken, en o ja ik weet het weer.. ik heb zo'n geweldige motor uit 2005. NIET grrr! :censor
Ik kom met zoeken op internet al snel uit op slechte O-ringen van de verstuivers. Alleen is het vreemde bij een koude motor slaat mijn bus wel goed aan en bij een warme motor slecht aan. Het tegenovergestelde van een diagnose van versleten O-ringen. Ik heb de bus bij iemand laten testen, deze beweerd dat ik een gescheurde cilinderkop heb!! na paar weken stad en land afbellen/internet afzoeken, heb ik toch maar besloten om eerst de O-ringen te vervangen. Hopenlijk is dit de boosdoener, zo niet dan gaat dit een cilinderkop kosten? :nuts kosten ca. € 4000,-!! o ja de bus heeft nu 184.000 km op de teller staan. Ik ben bang dat ik coulance wel kan vergeten.. Ik houd jullie op de hoogte.
Erik701
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Erik701 »

Ik had een tijdje terug het zelfde probleem met mijn T5 (2.5 i6kw, 225.000km). Bij mij bleek het de startmotor te zijn. Kostprijs: 550 eur incl. werkuren.

Topic: viewtopic.php?t=34271" onclick="window.open(this.href);return false;

Even later begaf de koppeling naar de alternator ook, en heb ik die koppeling en alternator zelf (was geraakt door stukken) moeten laten vervangen. Ik weet niet of het gerelateerd is, maar ik geef het maar even mee.
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hey Erik, bedankt voor de link. Het motorregelapparaat zoals in dat topic staat heb ik nog niet gehoord, is ook wel een goeie om in het achterhoofd te houden. Net zoals relais 109 :nuts Trouwens ik had de bus al uitgelezen met de Vag-Com, geen enkele foutcode. Tevens de accu volledig opgeladen en houdt een spanning van 12,8 Volt. Ook nog het dieselfilter uitgewisseld [moest toch gebeuren], hier zat toch best wel behoorlijke zwarte diesel onderin. Kan een teken zijn voor versleten O-ringen in de verstuivers. Je kan je fun niet op met zo'n bus :werkaanT4 :bonk houdt jullie op de hoogte!
Plaats reactie