Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 gp 180pk tegenvallen!

vragen over de T5
visco
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:30
Locatie: monster

t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door visco »

na een ongeloofelijke haat liefde verhouding met mijn oude 130pk handgeschakelde gechipte t5 toch maar overstag gegaan , en in december naar mijn dealer gegaan om een "verse " te bestellen
kreeg daar te horen dat een dsg 30 weken levertijd had!!! , dan maar een handgeschakelde(werd me ook aangeraden door de dealer ivm zware aanhangwagen)( (2500 kilo)
moet er wel bij vermelden dat alle voorkomende gevallen die hier vermeld werden op weetjewel mij ook zijn overkomen.
van kapotte turbo,boordnetregelaparaaten,waterpompen,aandrijfassen, stuurpompen,schakelaars,spookstoringen,noem het op en het is me overkomen.MAAR .... elke keer dat ik in mijn oude busje stapte, toverde die toch weer een hele dikke grijns op mijn gezicht !
nu is afgelopen week mijn nieuwe t5 gp handgeschakelde 180 pk afgeleverd.....
wat een tegenvaller!!het is gewoon een saaie bus geworden!! moet terugschakelen op de snelweg als ik in wil halen!!
heb totaal niet het gevoel dat er 180 pk in zitten (lijken er maar 100)
ben ik de enige met dit gevoel ?
of moet ik m gewoon nog inrijden?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Donald4Motion »

Het koppel wordt ook zo uitgesmeerd dat de 'beleving' weg gaat.
Je voelt minder turboboost terwijl er wel veel koppel opgewekt wordt.

Een misser vind ik echt die DSG bak, (ook moet het financieel kunnen.)
Maar schakelen kan je echt niet beter dan een DSG bak en dit is bijna een must als je het mij vraagt.

Misschien met de tijd een tuning op maat een idee? daar halen ze ook zomaar 230Pk en 500+Nm :wjw
Uiteraard moet de wagen ong. 10.000Km rijden wil de boel een beetje 'los' komen.
Dus nu het uiterste van je wagen vragen is niet goed.

Wel kl0te als je net je bus hebt en het compleet tegen valt, ik herken het met mijn eerste T5 :yingyang
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Henk250 »

Als ik het zo lees,wist je niet wat je kocht,en heb je niet proef gereden?

Tja..............

Weet wat je koopt.
Jammer dat hij tegenvalt.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door ozkaynar »

Hoi,

İk rij nu 14 maanden mijn multivan highline gp, en ik kan mij jou teleurstelling voorstellen. Dat had ik ook toen ik net mijn busje had, maar nadat ik hem heb getuned rijdt ie weer super. İk vond z'n 3e,4e,5e en 6e versnelling tegenvallen het leek net of ie niet versnelde. Maar na het tunen voel je weer de power. İk reed hiervoor de 174pk getuned naar 210 pk en ik moet zeggen dat de 2.0l motor veel stiller is en soepeler. Ik ben nu heel tevreden over deze motor.

Mvg
visco
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:30
Locatie: monster

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door visco »

ik denk dat ik er van uit ging dat vernieuwing vanzelfsprekend verbetering is..
met de vorige t5 ook geen proefrit gereden, en die beviel super vanaf het begin(op de reparatie's na dan)!
waar heb je de t5 laten chippen en wat zijn de kosten daar van?
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mulrivan-edition »

ben het meer met Donald eens, de beleving is een beetje weg.
Dit komt mijns inziens ook door de rust waarmee het versnellen gaat.

Heb geen ervaring met de handbak, maar als ik op de linkerbaan als 1e achter een inhalende vrachtwagen zit en die gaat terug naar rechts en geef dan goed gas, dan kan ik in mijn spiegels toch wel zien dat er 180pk aan het werk zijn :gekte

Zoals hier ook al aangegeven, naarmate er wat meer km op staan gaat het allemaal wat mooier lopen.
Mijn werkbus staan er reeds 20.000 op en loopt mooier als mijn multivan waar er slechts 3500 op staan.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Donald4Motion »

Even als extreem voorbeeld, de nieuwe M5
Leuke wagen maar de beleving is er niet meer zoals de oude type's dat hadden.
Het is zelfs zo erg dat de bassboxen in de M5 extra geluid via de subwoofers geven om toch nog een beetje sound te kunnen geven, of om de bestuurder roch een gevoel te geven dat de motor echt brult :nuts

Tegenwoordig met de triturbo techniek die zijn intrede doet is elk gevoel van pieken of dalen helemaal weg gevlakt, dus erg weinig sensatie maar wel veel vermogens
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mulrivan-edition »

Donald4Motion schreef:Even als extreem voorbeeld, de nieuwe M5
Leuke wagen maar de beleving is er niet meer zoals de oude type's dat hadden.
Het is zelfs zo erg dat de bassboxen in de M5 extra geluid via de subwoofers geven om toch nog een beetje sound te kunnen geven, of om de bestuurder roch een gevoel te geven dat de motor echt brult :nuts

Tegenwoordig met de triturbo techniek die zijn intrede doet is elk gevoel van pieken of dalen helemaal weg gevlakt, dus erg weinig sensatie maar wel veel vermogens
zou best kunnen, heb geen M5 ter beschikking om het te ondervinden..............
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door JP »

mulrivan-edition schreef:
Donald4Motion schreef:Even als extreem voorbeeld, de nieuwe M5
Leuke wagen maar de beleving is er niet meer zoals de oude type's dat hadden.
Het is zelfs zo erg dat de bassboxen in de M5 extra geluid via de subwoofers geven om toch nog een beetje sound te kunnen geven, of om de bestuurder roch een gevoel te geven dat de motor echt brult :nuts

Tegenwoordig met de triturbo techniek die zijn intrede doet is elk gevoel van pieken of dalen helemaal weg gevlakt, dus erg weinig sensatie maar wel veel vermogens
zou best kunnen, heb geen M5 ter beschikking om het te ondervinden..............
Ah jammer mijn M5 staat nu achterin, achter mijn porsche's, Roll's, etc., etc. :bifun Anders had je die kunnen testen :bifun

Ontopic, Voor sommige mensen is rust,souplesse een voorruitgang voor andere niet, die mensen willen de puurheid van een auto. Ik kan me momenten bedenken dat ik beide wil en dat valt natuurlijk niet mee. Misschien met een andere tune en een DSGdokter update (voor de mensen met DSG dan natuurlijk)? Maar dat hoor ik graag van de mensen die het hebben laten doen :toppie
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mulrivan-edition »

Laat maar meten wanneer je de Porsche, Roll's etc. aan de kant hebt gezet

OT ik rijd ongeveer 70.000 km per jaar met mijn werkbus, dus vind comfort wel t belangrijkste.
rij mijn multivan als "prive" auto en heb er een X5 met 218 pk op ingeruild maar kan niet zeggen dat ik ineens veel tekort kom met 180 pk. Zie t nut van chippen ook niet zo, blijft toch een bus.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Inbouwer »

Ik kocht ooit mijn eerste T5, een 130PK T-edition met een automaat.
De 130 PK turbo pakt goed op en zeker het eerste stuk ging dat goed.

De 130 Pk heb ik laten chippen naar 165 Pk en dat was weer een mooie stap extra.

Opzoek gegaan naar de grote turbo van een 174PK, deze past zonder enige aanpassingen op het blok. Ik heb het laten doen bij JD autoservice in combi met een nieuwe chiptunning van JD enenering.
Resultaat is 205 PK en een bus die eenmaal op gang komt goed van ze plaats komt.

Voor de mensen met een 130PK is het wisselen van de turbo naar een 174PK turbo een leuke stap. Zeker een aanrader als je turbo kapot gaat en je toch opzoek moet naar een andere.

Nou, de 1e bus ging total loss en ik kocht een 180 PK DSG.

Kijk in eerste instantie denk je wat licht hier een naaimachine motor in!!! De beleving van de 5 cylinder is compleet weg!!!
Maar dat komt omdat het geluid het idee geeft dat je sneller gaat.
Ook het feit dat het een bi -turbo is die geen turbo gat heeft. Hij vlakt het mooi af zodat de kleine turbo begint met het in gang zetten en later komt de grote turbo aan de pas.
Zie het als set speakers waar je werkt met tweeters en woofers.
Je mist als het ware de schoppen in je rug omdat de lijn continue geworden is.
Maar als je werkelijk gaat kijken wat sneller is dan gaan de gegevens het antwoord wel geven.

Als het aan mij gelegen had, dan zou ik graag een V6 of een 6 cylinder lijnmotor diesel zien met een inhoud van 3.0 liter.
Het probleem is dat er geen markt voor is. Alles moet zuiniger etc.
Ik heb mijn 180 PK bij JD opgerekt naar 220 PK en een koppel van bijna 500NM

De DSG bak is voor mij een echte aanrader voor iedereen. Wat een soepel schakelende bak. Het voordeel t.o.v. de oude automaat is dat hij een groter koppel aan kan en waarschijnlijk niet naar elke ton gereviseerd te worden.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door niels »

Hoe gaat het met het motortje als je met je caravan van 1600kg urenlang met 35 graden flink moet gasgeven?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door harry t5 191 »

niels schreef:Hoe gaat het met het motortje als je met je caravan van 1600kg urenlang met 35 graden flink moet gasgeven?
Dat gaat vast en zeker goed en waarom niet.
Ik trek er ook een 1800 kg zware caravan mee en niet altijd heel langzaam,geweldig. :yes

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Stein
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2010, 16:26

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Stein »

Vermogen is relatief je wordt het allemaal gewoon, misschien is een paar maanden met een T1 rondknarren en dan terug in uwen 180 pk plaatsnemen, ben er zeker van dat je tevreden gaat zijn :gekte
visco
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:30
Locatie: monster

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door visco »

nu ik onderhand mijn eerste 1000km er op heb zitten moet ik zeggen dat je er wel aan went..(of het is dat de herinnering aan mn oude t5 vervaagt) het lijkt of de bus wat meer los komt..moet wel zeggen dat de vering een hele verbetering is!
misschien is het net als schoenen "je oude lopen toch het lekkerst tot je er aan went"
maar chippen is nog steeds een overweging!
Plaats reactie