Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorrruit antenne

vragen over de T5
Plaats reactie
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Voorrruit antenne

Bericht door Luitjes »

Vanwege een barst in mijn voorruit heb ik deze laten vervangen door een glasexpert. Daar ik een caravelle uitvoering heb en onlangs mijn glaslook ramen voor echt glas heb laten vervangen is mijn radio ontvangst zeer verslechtert. Bestelde voorruit heb ik gevraagd om 1 met een ingebouwde antenne, was geen probleem.
Maar de vraag is of ik hier een speciale antenne kabel nodig ben vanaf het raam naar de radio toe? Want de huidige zit voor mijn gevoel ergens bij de glaslookpanelen. Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt?
jayvw
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 okt 2009, 16:13
Locatie: Belgie

Re: Voorrruit antenne

Bericht door jayvw »

De antenne zit standaard in de voorruit (dat fijne lijntje verticaal in het midden) dus alles kan blijven zoals het is. Misschien is de barst nu oorzaak van slechte ontvangst.

Groeten
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorrruit antenne

Bericht door ktmkrik »

Luitjes schreef:Vanwege een barst in mijn voorruit heb ik deze laten vervangen door een glasexpert. Daar ik een caravelle uitvoering heb en onlangs mijn glaslook ramen voor echt glas heb laten vervangen is mijn radio ontvangst zeer verslechtert. Bestelde voorruit heb ik gevraagd om 1 met een ingebouwde antenne, was geen probleem.
Maar de vraag is of ik hier een speciale antenne kabel nodig ben vanaf het raam naar de radio toe? Want de huidige zit voor mijn gevoel ergens bij de glaslookpanelen. Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt?
Kijk even op volgend topic daar staat het precies beschreven.
slechte radio ontvangst - verschillen
1234door Pascal-141 » vr sep 02, 2011 7:18
Te vinden op pagina 2

Gr Edwin
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Voorrruit antenne

Bericht door Rogier663 »

Volgens mij wordt er bedoeld dat de standaard antenne waarmee de auto afgeleverd is gemonteerd was op het achterste paneel in de laadruimte (caravelle) maar vanwege vervangen voor echt glas deze antenne geen goed signaal meer afgeeft.

Als oplossing is er gekozen om een voorraam te bestellen MET ingebouwde antenne (zoals bij de Transporter standaard is) maar hiervoor is nog geen aansluiting aanwezig.

Vraag: wat is er nodig om deze aan te kunnen sluiten.

Volgens mij is hiervoor een kabel nodig vanaf de radio naar een antenne versterker en van daar een kabeltje om deze aan te sluiten op het voorraam.

De ETKA mannen weten vast om welk deel dit gaat met de bijbehorende bestelnummers en dealer prijzen.
Laatst gewijzigd door Rogier663 op 27 okt 2013, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Voorrruit antenne

Bericht door vw_camper »

Klopt, bij een ruitantenne heb je een antenneversterker nodig.
Hier kun je zien hoe het in een T4 zit:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenantenne
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorrruit antenne

Bericht door ktmkrik »

Rogier663 schreef:Volgens mij wordt er bedoeld dat de standaard antenne waarmee de auto afgeleverd is gemonteerd was op het achterste paneel in de laadruimte (caravelle) maar vanwege vervangen voor echt glas deze antenne geen goed signaal meer afgeeft.

Als oplossing is er gekozen om een voorraam te bestellen MET ingebouwde antenne (zoals bij de Transporter standaard is) maar hiervoor is nog geen aansluiting aanwezig.

Vraag: wat is er nodig om deze aan te kunnen sluiten.

Volgens mij is hiervoor een kabel nodig vanaf de radio naar een antenne versterker en van daar een kabeltje om deze aan te sluiten op het voorraam.

De ETKA mannen weten vast om welk deel dit gaad met de bijbehorende bestelnummers en dealer prijzen.

Misschien handig om even toe te voegen als je een after sales radio gebruikt dat je dan wel een adapter nodig hebt die er voor zorgt dat je 12V op de kern van te antennekabel krijgt zodat deze de antenne versterker voed en je goed signaal hebt
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Voorrruit antenne

Bericht door Luitjes »

Reaguurders..

Bedankt voor de antwoorden. Het betreft inderdaad een ruit met ingebouwde antenne die standaard niet in deze Caravelle zit.
Ik heb een after market radio, ben dus een speciale adapter nodig voor voeding op de binnenkern.
Wie kan mij aan de artikelnummers helpen voor de adapter/kabel van radio naar raam en/of alternatieve leveranciers tov de lokale dealer?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorrruit antenne

Bericht door ktmkrik »

http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 0258436731" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat er nog 1 te koop dus als je snel bent!
Succes!
Ik koop dit soort en andere originele onderdelen altijd op Ebay.de, veel goedkoper dan de Nl Vw dealer.
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Voorrruit antenne

Bericht door Luitjes »

ktmkrik schreef:http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 0258436731

Staat er nog 1 te koop dus als je snel bent!
Succes!
Ik koop dit soort en andere originele onderdelen altijd op Ebay.de, veel goedkoper dan de Nl Vw dealer.
Tot op heden ben ik nog steeds niet voorzien in een voorruit antenna. Alternatieve leveranciers dan de VW dealer heb ik nog niet gevonden en op Ebay zie ik ze ook niet meer staan... Wie o wie weet nog ergens iets liggen.. Sloop of zo?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorrruit antenne

Bericht door ktmkrik »

Ik ben gestopt met de ruitantenne om daar een goede ontvanst mee te krijgen.
Heb nu een shark antenne geplaatst van het merk Calearo, de Shark 2 Evolution (eerste montage VW en Mercedes) en tot op heden een perfecte ontvangst.
Waarom een shark, aangezien ik geen zin heb iedere keer met autowassen de 16V te verwijderen voor deze gekozen.
Kost een paar centen maar dan heb je ook iets!
Plaats reactie