Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR uitschakelen

vragen over de T5
Plaats reactie
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

EGR uitschakelen

Bericht door lift »

Wie heeft er de EGR uit geschakeld van een T5 2010 een 2 liter motor 140 PK ??
En wie en waar heb je dat laten doen,en merk je de verschillen en het verbruik ??
En ook meteen laten chippen ??
Het zijn even een paar vragen waar ik graag antwoord op heb en hoop wat wijzer te worden.Ik zelf heb een aangepaste T5 DSG7 140 PK waar ik nog graag heel lang mee wil blijven rijden vandaar deze vragen.

Groet Wimke.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EGR uitschakelen

Bericht door emil »

even jd-engineering mailen die weet wel wat er wel en niet verstandig is om te doen
zit in lochem
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: EGR uitschakelen

Bericht door vaniac »

Misschien is het te overwegen om tevens het roetfilter te verwijderen en de filterregeneratie buiten werking te stellen.
Dit schijnt ook al vermogenswinst op te leveren en het spaart in ieder geval brandstof.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: EGR uitschakelen

Bericht door Rico »

Geen T5, maar ik heb een Caddy 2.0 TDI met 140pk. Is de voorloper van jouw motor, ik heb nog de pompverstuiverversie. Heb een paar weken geleden de EGR dicht laten zetten bij JD in Lochem. Roetfilter is gewoon in tact gebleven.

Qua verbruik merk ik geen verschil. Wel loopt de motor in z'n opwarmperiode wat netter, voorheen gaf hij nog weleens een hikje. Waarschijnlijk kwam dat door een niet helemaal lekker werkende EGR-klep. Voor de rest ben ik nog aan het kijken wat ik verder nog voor verschillen merk.

Ik rij altijd behoorlijk laagtoerig (ik schakel een versnelling omhoog tussen 2000 en 2200 rpm). Met de EGR ingeschakeld had ik steeds elke 350 km een regeneratie van het roetfilter (woon-werk-verkeer gaat over regionale wegen). Met de EGR uitgeschakeld is het tot nu toe regenereren elke 400 km. Ik zal het nog even verder aankijken, maar het lijkt er dus op dat met EGR-uit de auto wat minder roet produceert bij lage toerentallen, dus ook iets minder vaak regenereren. Wel lijkt het regenereren met meer herrie gepaard te gaan.

Groet,

Rico
Plaats reactie