Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

van Dubbelcabine naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door Harry 341 »

Al een tijdje het forum niet gezocht? :bifun :bifun
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door harrys »

Ja, dat klopt Harry 341, als je tenminste "bezocht" bedoeld. Het weetjewel forum hoef ik niet te zoeken.
Een nuttige bijdrage kan ik momenteel niet leveren.
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door harrys »

jan2009 schreef:Zou wel leuk zijn om dit busje ook eens tegen te komen op de campermeeting
Leuk voorbeeld van basic en toch functioneel .
Hallo jan2009, Jij bent zeer aktief, ikke niet.
Aan mijn bussie is niet zo veel te zien hoor. Het is een continue proces met veel overdenkingen.


Hierbij enkele opmerkingen:
Momenteel is het zo dat ik redelijk comfortabel kan camperen/kamperen met mijn busje.

De electra is onlangs pas geregeld. Afgelopen weekend op pad geweest en alles functioneert OK.
Tijdens de rit worden zowel de accu als de hh-accu opgeladen en aan de paal eerst de hh-accu en dan de startaccu, dus prima.
Dit dmv een Cyrix relais.

De koelkast(compressor) en de binnenverlichting(led-strips) staan continue op de 12-220 omvormer, die automatisch omschakeld wordt indien aan de paal.
Ik heb inmiddels zowel de startaccu als huishoudaccu van Optima. (Red resp. blue) Het is de bedoeling dat elke 2 maanden deze accu's optimaal geladen worden met mijn CTEC lader.

De magnetron heb ik achter-onderin de bus gezet, zodat ik daar geen last van heb tijdens het camperen en bij gebruik alleen de achterklep open doen om iets te verwarmen.
Water en gas(pitten) zitten er al in. Ook heb ik een oventje om voorgebakken broodjes af te bakken.

De wanden wil ik niet bekleden met kastjes ivm mindere ruimtelijke werking. Momenteel zijn ze met vilt bekleed, wel zo geluiddempend.
Via linker- en rechter voorzijruit ventileer ik mbv ventilatieroosters EN het ventilatie raam in mijn hefdak. Als het te koud is doe ik dat dicht en/of trek een muts over mijn kop.

De verwarming heb ik geregeld mbv een 500W keramissche kachel: In de vooravond heb ik 'm regelmatig aan. 'sNachts niet, uit veiligheidsoverwegingen. 'sMorgens vroeg wil ik de kachel wel aanzetten zodat de bloemen van de ramen zijn verdwenen en de algehele temperatuur in de bus acceptabel is.
Mijn bevinding: als je goed ventileerd, heb je geen condensvorming in de bus.
Tot 0 graden celcius is het dan goed vertoeven.

Dit was mijn bijdrage op dit moment.

Ook wil ik mijn dank uiten aan Mickel Moen ivm allerlei in- en outs en overdenkingen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

He Harrys,

Leuk om weer over jouw bus te lezen. Goed voor elkaar zo te zien. Ik herken elementen van m'n eigen project.
Het zou inderdaad wel leuk zijn, om jouw project eens in het echt te mogen aanschouwen. Mocht het je uit komen. Het :wjw camperweekend komt eraan: http://www.weetjewel.nl/forum/home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:campingT4
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door harrys »

Mickel Moen schreef:He Harrys,
Leuk om weer over jouw bus te lezen. Goed voor elkaar zo te zien. Ik herken elementen van m'n eigen project.
Het zou inderdaad wel leuk zijn, om jouw project eens in het echt te mogen aanschouwen. Mocht het je uit komen. Het :wjw camperweekend komt eraan: http://www.weetjewel.nl/forum/home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:campingT4
He Geert,
Functioneel is het redelijk voor elkaar, wat mij betreft. De verdere afwerking moet eigenlijk nog gebeuren.
Aangezien het allemaal vrij mobiel gemonteerd is, is het ook zo weer uit de bus te halen, één van de uitgangspunten ivm het hele jaar door rijden.

Vraag: Weet iemand hoe een bestuurdersstoel te verlagen? Ik zit net iets te hoog en dat voelt niet prettig in de benen, die worden net afgekneld na een tijdje. Op de lange afstand doe ik de CC aan. Dat scheelt.
nb. Er zit geen draaiconsole onder. De vorige eigenaar was wel een lange vent, dus misschien is er een hoge console geplaats en zijn er wellicht ook lagere console's te verkrijgen. Wie weet het antwoord?

Of ik het camperweekend aanwezig kan zijn weet ik nog niet, lijkt me wel leerzaam en een leuke belevenis.

groeten Harrys
:T54LIFE
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door JanP »

Misschien is dit ten overvloede:
Als je gebruik maakt van het camper-tarief (kwart) van de houderschapsbelasting moet je auto altijd aan de minimale eisen voor een camper voldoen.
(kookgelegenheid, watervoorziening, slaapgelegenheid voor twee personen, etc.)
Dus ook als je bij de bouwmarkt of meubelzaak net staat in te laden....

*Edit: het is niet mijn bedoeling iemand bang te maken, of een foei-vingertje op te steken (ben zelf ook niet heilig..), maar het zou zo jammer zijn als je het helemaal niet weet en er dan "in de portemonee" door getroffen wordt.
Volgens mij kan dit met terugwerkende kracht worden beboet (en dan praat ik dus over de "gemiste" 75% van de houderschapsbelasting voor geel kenteken(!) diesel over een aantal jaren).
Laatst gewijzigd door JanP op 31 mar 2012, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door harrys »

@JanP: Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor je reaktie.
Mijn buscamper voldoet aan de RDW gestelde eisen maar ik bedoel eigenlijk de andere zaken, die wil ik zo mobiel mogelijk plaatsen!
In februari APK, daarna bus inruimen en in het late najaar uitruimen.
Dan ook alles goed schoonmaken en indien nodig vervangen.
Werkt goed bij mij, alles gaat even door de vingers.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door JanP »

@Harrys: (zie ook edit hierboven).. zou jammer zijn als je ervoor beboet wordt.
Mooie ombouw !
Wat was de oorzaak van je "stroomlek" trouwens?
Er is een andere forummer met een soortgelijk probleem (5A als alle zekeringen eruit zijn!!)
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: van Dubbelcabine naar Camper

Bericht door harrys »

JanP schreef:@Harrys: (zie ook edit hierboven).. zou jammer zijn als je ervoor beboet wordt.
Mooie ombouw !
Wat was de oorzaak van je "stroomlek" trouwens?
Er is een andere forummer met een soortgelijk probleem (5A als alle zekeringen eruit zijn!!)
Hoi, Ik weet niet of het mooi is, maar voor mij wel functioneel.
De oorzaak van mijn stroomlek was de radio, rns2, ca 0,5 amp lekstroom, gelukkig geen 5 amp!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Plaats reactie