Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Curtiss
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mei 2007, 08:15
Locatie: Drachten

dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Curtiss »

Hi allen,

Is het mogelijk om een T4 wijsneus 2002 (2.5) zo te modificeren dat de verlichting
automatisch brandt en uitgaat a la Saab/Volvo? Lijkt me erg handig (na tig keer
een lege accu)

Graag uw visie.

Cheerz, GERT
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Roger B. (11)61 »

helemaal niet moeilijk

lichtschakelaar demonteren uit het dashboard (voelermaatje aan de bovenkant nokjes indrukken)
op de stekker de draad zoeken die constant spanning heeft
deze draad een stuk voor de stekker doorknippen en beide zijden van een AMP vlakstekkertje voorzien
deze draden op 87 en 30 van een relais steken
85 en 86 van het relais van draden voorzien
een van beide draden aan massa (links van de stuurkolom zit een ring met allemaal bruine draden, dat is een goed massapunt)
de andere draad naar een +15 (accessoire contact) of naar D+ (achter de zekeringkast ligt een blauwe draad los met een enkelpolig zwart stekkertje en leeg contrastekkertje, in dit contrastekkertje past een kabelschoentje dat in een isostekker (radio) hoort zo kun je netjes je relais op die draad aansluiten, dan gaat je licht aan als de motor loopt.) even meten of je de goede draad hebt, moet spanning hebben als motor loopt, en geen als motor uit met contact aan

De schakelaar laat je nu simpelweg gewoon op "aan" (dimlicht) staan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Curtiss
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mei 2007, 08:15
Locatie: Drachten

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Curtiss »

Super! Nog 1 vraag; Werkt parkeerlicht en/of stadslicht dan nog wel gewoon in de eerste stand?
Groeten,
GERT
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, want juist DAT onderbreek je, maar je zou met een extra schakelaartje en een diode het relais kunnen aansturen om toch je standlicht te kunnen gebruiken

OF je moet de zekering van je stadslicht (2stuks) onderbreken met een tweepolig relais (zelfde manier aansturen) maar dan moet je even kijken of je parkeerlicht niet via die zekering loopt, anders werkt het nog niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Curtiss
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mei 2007, 08:15
Locatie: Drachten

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Curtiss »

Check, dank voor de info!

Groet,
GERT
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Rico »

Gert,

Je wilt er dus "safety lights" van maken. Toen ik m'n T4-tje kocht zat dat er ook op. Ik vind deze lichtschakeling ideaal. Je moet er alleen wel even aan denken dat als je groot licht via de hendel permanent wilt laten branden, je de draaischakelaar op't dashboard wil in de dimlicht-stand moet zetten. Anders "klikt" de hendel niet vast. Met groot licht alleen seinen werkt uiteraard wel normaal. Hetzelfde geldt voor het gebruik van mistlampen als je die hebt.

Het gebruik van stand 1 van de draaischakelaar werkt gewoon. Dus je hebt normaal stadslicht/parkeerlicht. Tenminste, bij mijn T4.

Ik moet voor m'n Vito nog steeds uitzoeken hoe ik daar weer safety lights op kan krijgen.....

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Roger B. (11)61 »

jouw T4 had een iets uitgebreidere aansluiten, daar moet je 3 of vier draden (stadslicht l, stadlicht r, dim/groot licht Len R?) op de uitgang van de schakelaar aansluiten (licht brand met schakelaar uit) deze schakeling zet spanning op de uitgaande kant van de schakelaar.

de manier die ik aangaf moet de schakelaar op "dimlicht" staan (die reageren standaard al op het contact) en onderbreek je de voeding van de schakelaar zodat stadlicht ook uit gaat, hiervoor heb je dus slechts een simpel enkelpolig maakrelais nodig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, kan, maar dan werkt alleen het stadslicht, dimlicht is bij uitgeschakeld contact bij VW altijd uit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: dimlicht automatisch aan... en uit ;-)

Bericht door VWT4 »

Bedankt voor de (pm) reacties, ik ga het binnenkort even rustig bekijken, vanavond even snel gekeken naar de schakelaar maar de hoofdkabel is echter zo kort dat ik de stekker er nu niet eens af kan halen
Plaats reactie