Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wagenhoogte T4 onbeladen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door VWT4 »

Beste forum leden,

we zijn sinds kort de trotse bezitters van een T4 Westfalia California Generation 2.5 Tdi uit 2001.
Veel vragen en informatie heb ik hier al dankbaar voor de aanschaf kunnen vinden maar ik verwacht dat er nog wel nieuwe vragen zullen opduiken tijdens het gebruik en het sleutelen.
Zo ben ik informatie aan het inwinnen voor het afsluiten van de EGR, een passende parkeerhulp (Elro Park34 niet meer op voorraad mediamarkt, alternatief misschien LUIS T6 draadloos) en andere klussen.

Het is mij opgevallen dat de wagenhoogte niet perfect horizontaal is, op zich begrijpelijk gezien de indeling met de keuken, accu en kastindeling.
Bij onbeladen staat, brandstoftank half vol, geen belading, watertank leeg en geen personen aanwezig is de maat van onderzijde spatbordrand tot velgrand als volgt:
RV 19 cm
RA 21.5 cm.

LV 17 cm.
LA 19.5 cm.

Met andere woorden de bestuurderszijde is 2 cm lager. Is dit binnen de marges of bestaan hierover geen referenties of standaard afwijkingen?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door vw_camper »

Op de Mediamarkt site http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/P ... 71187.htmlstaat:
"Dit artikel is tijdelijk uitverkocht in onze webshop. Bezoek onze winkels voor mogelijke beschikbaarheid."
Dus misschien komt hij weer of ligt er ergens een in een winkel.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door frank884 »

wagenhoogte aan de voorkant kun je simpel corigeren met de traploze verstelling aan de draadeinden onder bij de branstoftank

en de ERG een pakking en een RVS plaatje ertussen en het is KLAAR
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door repelsteeltje »

california staat in onbeladen toestand altijd scheef.

corrigeren, prachtig, doe je in principe op één voorwiel. als het nodig was had vw/westfalia dat zelf wel gedaan. De achterveren doe je niets aan. Scheef staan heeft te maken met een berg multiplex die aan de linker kant van de wagen is ingebouwd. Als je op vakantie gaat doe je er goed aan de zware spullen dus rechts in de wagen te stoppen.

ofwel wen er maar aan.
Laatst gewijzigd door repelsteeltje op 25 mar 2012, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door Pascal-141 »

VWT4 schreef:Het is mij opgevallen dat de wagenhoogte niet perfect horizontaal is, op zich begrijpelijk gezien de indeling met de keuken, accu en kastindeling.
Bij onbeladen staat, brandstoftank half vol, geen belading, watertank leeg en geen personen aanwezig is de maat van onderzijde spatbordrand tot velgrand als volgt:
RV 19 cm
RA 21.5 cm.

LV 17 cm.
LA 19.5 cm.

Met andere woorden de bestuurderszijde is 2 cm lager. Is dit binnen de marges of bestaan hierover geen referenties of standaard afwijkingen?
Bij een California is dat volledig normaal dat de linkerzijde iets lager hangt , daar zit tenslotte alle gewicht .
Je kan dat oplossen door aan de linkse zijde achteraan 1 onderlegring extra bij te steken (aan de bovenzijde van de veer) , en vooraan aan de torsiestang ook een extra draai te geven. Dan komt hij terug recht te staan
Ik heb mijn California zo ook "recht" gezet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef:california staat in onbeladen toestand altijd scheef.

corrigeren, prachtig, doe je in principe op één voorwiel. als het nodig was had vw/westfalia dat zelf wel gedaan. De achterveren doe je niets aan. Scheef staan heeft te maken met een berg multiplex die aan de linker kant van de wagen is ingebouwd. Als je op vakantie gaat doe je er goed aan de zware spullen dus rechts in de wagen te stoppen.

ofwel wen er maar aan.
Alleen vooraan "corrigeren "is slecht voor de auto ! Je creert zo "torsiekrachten" , waar heel de auto onder lijdt.
Beter is achteraan ook 1 onderlegring erbij .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door repelsteeltje »

gewicht blijft toch aan een kant zitten.... wat je doet doe je. zoals ik al aangaf, als correctie zin had, nodig was, dan was het door de fabrikant al gedaan.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door BenTDI »

viewtopic.php?f=12&t=36790#p254775" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is mijn link voor andere veren ...
Maar maak als je die nog niet hebt een top rail boven je schuifdeur en bevestig hieraan een fiamma of andere luifel a 20 tot 25 kg dan ligt je bus weer bijna recht ....dat zegt deze fabrikant ... :bifun
Veren hint zie link hierboven ...
Achterveren controleren of ze uit gezakt zijn en dan vernieuwen met T5 veren ... :yes
@ Pascal als je voor aan de torsie gaat draaien moet je weer uitlijnen toch...krijgen je wielen weer een andere stand en uitkijken voor scheef afslijten van je banden ... :jump
Groet Ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door Pascal-141 »

BenTDI schreef:@ Pascal als je voor aan de torsie gaat draaien moet je weer uitlijnen toch...krijgen je wielen weer een andere stand en uitkijken voor scheef afslijten van je banden ... :jump
Groet Ben
Nope niet waar , je kan het veersysteem van de T4 (de torsiestangen) niet vergelijken met bvb een Mc-Person ophanging . Bij de T4 hoef je niks los te zetten om hem te verlagen , in tegenstelling tot een "gewone" ophanging , daar moet je meerdere ophaningspunten los maken om te kunnen verlagen. En wanneer je iets losmaakt , ben je de instellingen (van de correcte uitlijning) kwijt . Dat heb je dus niet bij een T4 .
Ik heb al veeeele tientallen keren T4's verlaagd en verhoogd en terug verlaagd , en nog nooit was nadien uitlijning nodig. Ik heb dat 2x getest door na het verlagen/verhogen een uitlijning te laten doen , maar alles was nog steeds OK . Banden slijten ook normaal af .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door VWT4 »

Wel wel, bedankt voor de vele reacties!
Ik denk dat ik de conclusie kan trekken dat het nog niet zo'n groot verschil is en dat indien nodig er kleine aanpassingen verricht kunnen worden.
De komende vakantie eerst maar eens zien wat de belading gaat doen en hoe ik dit het beste kan verdelen, maar niet teveel water meenemen en de schoonmoeder op de bijrijdersstoel :bonk

Een luifel komt er misschien, ik wil eerst uitzoeken of wij als trekkers hiervan wel gebruik gaan maken en zo ja welke het dan moet worden.
Er is nogal wat prijsverschil en sommige kosten nogal wat.
Ik wil dan wel een die ook deels uitgedraaid kan worden zonder de poten te gebruiken. Marktplaats maar in de gaten houden.

De mediamarkt staat al een tijdje op tijdelijk uitverkocht met de Park34 en in de winkel ben ik hem nog niet tegengekomen, misschien met een beetje geduld.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door VWT4 »

Update

Inmiddels is de ERG afgesloten, dubbelzijdig met 2 RVS lasergesneden plaatjes van 5 mm met dank aan Hans Sloot Lochem
Erg was matig tot redelijk vervuild maar is nu weer schoon.
Koppel"souplese" is zeker toegenomen bij 2000 min-1 tot 2300 min-1
Ook loopt de motor rustiger. Uurtje werk maar zeer de moeite waard.

Het is me duidelijk geworden dat mediamarkt de Elro parkeerhulp niet meer aanbied (geen enkele reactie ontvangen van mm)
Na wat uitzoeken van diverse fora reviews etc uiteindelijk uitgekomen bij Luis.Nl systemen.
Echter deze is na een test voor de inbouw alweer retour, naar Duitsland .....Luis.de weg €€€
Blijkbaar hebben ze ntsc met pal door elkaar geleverd of er is een algemene storing
De support is echter zeer slecht (Zeer!) en over de aftersales kan ik een heel topic maken.
Advies betreft Luis NIET kopen! Indien gewenst kan ik de negative ervaring delen.
Volgende week komt een systeem van Conrad binnen, hopelijk is die wel goed en bruikbaar.

De wagenhoogte is onveranderd en ik houd deze zoals hij is.

Op naar de volgende klussen de todolist groeit snel
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wagenhoogte T4 onbeladen

Bericht door Coen220 »

je kan ook even bij Conrad zoeken,die hebben ze ook.
mvgCoen 220 :T4politie
Plaats reactie