Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Te hoog motoroliepeil

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Te hoog motoroliepeil

Bericht door Harm »

Vorige week heeft m'n T4 (TDI ACV-motor) z'n jaarlijkse beurt met APK gehad.

Mij viel op dat de motor gevoelsmatig wat aan de rauwe kant liep vergeleken met wat ik gewend was. Afgelopen weekend het oliepeil gecontroleerd en tot m'n verbazing was het peil flink te hoog. Ik heb er zo'n kleine liter olie uitgehaald en nu zit het peil op het hoogste aanbevolen niveau, bovenaan de tweede zigzag op de peilstok. M'n motor loopt volgens mij nu ook weer wat fijner.

Ik heb gelukkig nog maar erg weinig gereden met dit te hoge niveau ( circa 15 km) maar vroeg me toch af in hoeverre dit kwaad kan. In het serviceboekje staat dat een te hoog niveau slecht is voor de katalysator maar deze heb ik er niet meer in zitten.

Ik zie nu net op de rekening ook dat er 7 liter olie is afgerekend terwijl, met een nieuw filter, er volgens mij hoogstens een kleine 6 liter olie in moet. Tijd voor een bezoekje binnenkort aan mijn garage, deze week heeft hij vakantie.

Graag hoor ik meningen in hoeverre deze te veel vulling kwaad kan.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Te hoog motoroliepeil

Bericht door koos 890 »

Dan heb je heel veel mazzel gehad Harm .
Voor het zelfde geld was de motor op hol geslagen.
Dat is dat deze olie aanzuigt via de carter-ontluchting en dan is de motor enkelt te
stoppen door hem te smoren .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Te hoog motoroliepeil

Bericht door Roger B. (11)61 »

zo snel slaat een motor nou ook weer niet op hol hoor, maar positief is het natuurlijk niet als er te veel in zit. hij gaat dan meer olie verbruiken (in elk geval zolang het peil te hoog staat)

grootste gevaar is inderdaad voor de kat, die vindt al die verbrande oliedampen niet prettig en gaat er stuk van.

Niet echt netjes en vakkundig van de garage.... meer olie berekenen dan dat er in mag en zwaar overpeil vullen..... persoonlijk heb ik dan gelijk zoiets van, als deze elementaire dingen al niet goed gaan...... hoe vakkundig wordt de rest dan gedaan....Kan natuurlijk de aktie van een leerjongen geweest zijn, maar dan is die niet goed gecontrolleerd en begeleid.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Te hoog motoroliepeil

Bericht door VWT4 »

Controleer ook of er nu sprake is van olielekage en of verbruik, de keerkringen krijgen namelijk ook meer op hun donder dan gewenst. Ik zou zeker contact opnemen met de garage zodat je bij een nasleep het kan verhalen. Schade kan van geen tot desastreuze gevolgen hebben
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Te hoog motoroliepeil

Bericht door Harm »

Ik denk/hoop dat het allemaal wel meegevallen is. Alleen twee korte stadsritjes met het verhoogde peil gemaakt, de motor is nauwelijks op temperatuur kunnen komen en heeft ook zeker geen hogere toerentallen gedraaid.
Ook heb ik in ieder geval geen rookontwikkeling bemerkt.

Komende week eens even bijpraten met de garagist, ben benieuwd wat de reaktie is.
Plaats reactie