Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

algemene aankooptips T5 gezocht

vragen over de T5
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

Omdat ik in een ander topic vaak het advies kreeg niet te kiezen voor een T5 met automaat ( viewtopic.php?f=3&t=37368&start=15#p259811" onclick="window.open(this.href);return false; ) wil ik ook gaan kijken naar een handgeschakelde versie
dus daarom hier nu de nieuwe vraag:

waar op te letten bij aankoop van een T5 handgeschakeld.

Ik heb al iets gevonden over de waterpomp (lekt deze makkelijk of loopt ie vast of waar op te letten?

Ergens heb ik iets gelezen over iets met een as die regelmatig vervangen moet worden (of is dit alleen bij de automaat)

Welke motoren zijn aan te raden (ik denk dat ik op 130 of 174 pk uitkom)

Hebben de VW motoren een distributieriem of ketting?

en verder zijn alle tips welkom :ikrij

De bus zou voor mij zijn voor particulier gebruik, ik wil een lange wielbasis met dubbele schuifdeur, liefst ook met deurtjes aan de achterkant, een metalic-kleur en als ik er 1 kan vinden met schuifdak heeft die zeker een streepje voor!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Pascal-141 »

Rechter aandrijfas gaat inderdaad nogal eens kapot , meestal bij de 5 cylinders . Maar dat is een simpele klus om te repareren , is op 45 min geklaard.
Waterpompen waren vooral een probleem bij de eerste serie van de T5 ('03 - '07) ,voor de update versies (2e helft van '07)
De "oudere" 5 cylinders hadden ook nog wel eens problemen met gescheurde uitlaatcollector en kapotdraaiende turbo. De "jongere" versies hebben daar minder last van.
De distributie bij de 5 cylinders gaat via tandwieloverbrenging .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door pieter 762 »

Mijn T5 130 pk lwb is van 2004 en de vorige eigenaar heeft precies deze mankementen gehad en keurig laten herstellen. Bij aankoop kreeg ik de fakturen (waarvan enkele deels in coulance) waaruit dat bleek. Daarmee zijn die kinderziektes verholpen en vind ik dit nu een zeer betrouwbare auto.
Inmiddels rijd ik anderhalf jaar met de bus, ook particulier en ik met zeggen dat het me erg goed bevalt ! De 130 pk geven mij voldoende power in het nederlandse verkeer om vlot mee te komen. Met gemak invoegen want je zit zo op de 120. Even doortrekken en in een zucht 160 is evenmin een probleem. Ik heb de 6 bak en die is erg fijn !

Ik nam me destijds ook voor om een dubbele schuifdeur te vinden maar vond dat erg tegenvallen. Als dat een harde eis is dan vallen er tijdens je zoektocht veel potentiële keuzes af. Maargoed, als je de tijd hebt en je zoekt maar lang genoeg, dan kun je er ook zomaar eentje vinden.

Veel succes met vinden en nog een tip; kijk ook eens op http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false; dat is de autosite in Duitsland. Veel mooie T5's en acceptabele prijzen. Van verschillende forumleden heb ik gelezen dat het importeren weinig voorstelt en goed zelf te doen. Doe er je voordeel mee :toppie

groet, Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

Op dit moment heb ik een vito en vooral het niet hebben van die dubbele schuifdeur is een reden om naar een andere auto uit te kijken. Deze auto zou ik dan ook eerst zelf moeten verkopen voordat ik via duitsland iets zou kunnen kopen, maar ik zal er inderdaad ook eens kijken, dank voor de tips!
Gebruikersavatar
it.hoogendorp
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2008, 17:28

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door it.hoogendorp »

Hallo Jorg,

De mijne is van 2004, i.d.d waterpomp kapot gegaan. Maar ik heb er dan ook al twee ton mee gereden. Heb de 174 pk, moet zeggen dat ik rustig rijdt. Sta er telkens weer versteld van hoe zuinig hij is, haal toch makkelijk 1 op 12.
Voor mij is het een hele fijne auto, heb hem wel zelf nieuw gekocht.
Suc 6 met je speurtocht
Gr.

Theo
na regen komt echt altijd zonneschijn, al duurt het soms wel erg lang.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door robertTREBOR »

klopt helemaal,
ik rij in een T5 207pk gechipt zonder roetkat want die is er onderuit.
en rij regelmatig ruim 1000 km op een tank diesel.
laatste meting 1 op 12,1
met de huidige dieselprijzen van 1.50 euro wel zo fijn, en bedenk
dat diezelfde liter diesel over 6 mnd. best wel eens 2.00 euro kan kosten !!
Bijlagen
1050 km op een tank diesel
1050 km op een tank diesel
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

dat zijn inderdaad mooie verbruiken!!

Iemand ook ervaring met 130pk en 174 pk? is 130 ook "voldoende" of kom je dan net iets tekort?

voornamelijk zal de bus leeg worden gereden met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen en met de vakantie naar zuid Frankrijk hangt er ongeveer 1500kg achter

e
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door kampertjes »

Op het werk hebben we een 130 (4-motion), zelf een 174 (California ook 4-motion). Qua motor merk ik geen verschil, dat komt omdat de camper zoveel zwaarder is. Met een lege bus heb je aan 130 pk zat. We trekken er aanhangers van 1,5 - 2,5 ton mee, dat gaat nog prima in de 6. Die motoren hebben zoveel koppel. Gek genoeg is het verbruik van de werkbus hoger dan van de camper. Zal wel komen omdat daar wat forser mee gereden wordt.
Kortom: als je een mooie 130 pk ziet staan hoef je het daarom zeker niet te laten.

Suc6
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

Ik heb nu een ander merk busje 150 pk automaat van 1690 kg en ik verwacht zelf ook inderdaad aan een T5 130 pk voldoende te hebben maarrr 174 klinkt natuurlijk wel leuker!! :gekte :gekte

even een andere vraag, zijn er bepaalde punten bij een T5 waar ik extra op moet letten of er roest zit? (waarschijnlijk de buitenkant :bifun )
xswhite
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
Locatie: kop van Noord Holland
Contacteer:

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door xswhite »

waar op te letten?

Bussen zijn sowieso slurpers, maar op dat vlak spant een MV automaat wel de kroon vrees ik.....als ik netjes rij is het 1:11.
Hoe het met een Transporter zit weet ik niet, maar een knappe MV was in NL bijna niet full-options te koop 2de hands.
Informeer iig eens wat importeren uit Duitsland kost, heeft mij destijds heel veel geld gescheeld!!

Hou rekening met de kosten (kan je grijs rijden????), ik rij geel en betaal 202 pm wegenbelasting (leuk joh 2500kg over het asvalt slepen).

Maar, ik ben spinnend tevreden met mij T5, alle ruimte voor de kids, alle ruimte voor de rolstoel van onze dochter,
en een auto waar ik zowel prive als zakelijk heerlijk mee uit de voeten kan.
Aleen vandaag dus ff niet :bifun .....staat stuk in de garage........ :werkaanT4
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door emil »

Hou rekening met de kosten (kan je grijs rijden????), ik rij geel en betaal 202 pm wegenbelasting (leuk joh 2500kg over het asvalt slepen).

Maar, ik ben spinnend tevreden met mij T5, alle ruimte voor de kids, alle ruimte voor de rolstoel van onze dochter,
en een auto waar ik zowel prive als zakelijk heerlijk mee uit de voeten kan.
Aleen vandaag dus ff niet :bifun .....staat stuk in de garage........ :werkaanT4[/quote]

als rolstoel gebruiker kom je in aanmerking voor het "ouderwetse" grijs kenteken tarief
als de bus aan de grijs kenteken eisen voldoet , je hoeft alleen geen tussen schot te hebben
weet jij dat ???????
dat scheelt nogal in de wegen belasting
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

xswhite schreef:waar op te letten?

Bussen zijn sowieso slurpers, maar op dat vlak spant een MV automaat wel de kroon vrees ik.....als ik netjes rij is het 1:11.
Hoe het met een Transporter zit weet ik niet, maar een knappe MV was in NL bijna niet full-options te koop 2de hands.
Informeer iig eens wat importeren uit Duitsland kost, heeft mij destijds heel veel geld gescheeld!!

Hou rekening met de kosten (kan je grijs rijden????), ik rij geel en betaal 202 pm wegenbelasting (leuk joh 2500kg over het asvalt slepen).

Maar, ik ben spinnend tevreden met mij T5, alle ruimte voor de kids, alle ruimte voor de rolstoel van onze dochter,
en een auto waar ik zowel prive als zakelijk heerlijk mee uit de voeten kan.
Aleen vandaag dus ff niet :bifun .....staat stuk in de garage........ :werkaanT4
Ik heb helaas geen bedrijf waardoor ik de auto op de zaak kan zetten, kleine voordeeltje wat ik kan hebben is grijs kenteken voor particulieren. Huidge auto is een Vito welke ik ook op geel kenteken rijdt, echter is deze erg licht (1690 kg) waardoor deze in de belasting vergelijkbaar is met een 2020 kg VW T5 maar dan op grijs kenteken.
De ruimte in een bus en de hogere zit is inderdaad heerlijk. Enige wat ik nu mis is die extra schuifdeur.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door sep »

Als het kan dan bij voorkeur een lange wielbasis....ik vind dat de wagen er mooier in uitziet alS de korte versie (persoonlijke mening )
Bij voorkeur de de 130/174 pk ...ivm de 6 versnellingen..en de kracht !!!..ik rij zelf met de 174 en kan zeggen uit ervaring dat zolang je onder de 130 km p uur blijft er niet zo veel verschil zit in de 130 en de 174 pk...kom je daarboven dan zul je merken dat de 174 er tot zeker 180 km/p/uur flink aan door trekt en in gechipte vorm makkelijk door trekt naar 200 en iets meer....en een ander voordeel vind ik dat je ook in beladen toestand of met een kar altijd een beetje over hebt !
Maar de 130 pk is zeker niet sloom of onderbemeten..verre van dat.

Mvg sepster
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

dank je voor de tips, lange wielbasis vind ik zelf inderdaad ook mooier, los van de extra beenruimte voor de 2e rij.
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: algemene aankooptips T5 gezocht

Bericht door Jorg »

Morgen gaan we kijken bij:

een t5 2004, 130pk dubbele schuifdeuren en lange wielbasis 210.000km gelopen (had minder mogen zijn ) .............. eens kijken of het iets gaat worden :ikrij
Plaats reactie