Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook

vragen over de T4
Plaats reactie
T_Rex
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2007, 17:14

Rook

Bericht door T_Rex »

Beste mensen, het bekende probleem: Zwarte rook uit de uitlaat van mijn T4 TDI 88pk (3 jaar geleden gechipt bij Marja). Vooral bij stevig optrekken of zware belasting.
Kan dit komen door een luchtmassameter die aan het eind van z'n leven is? (Drie jaar geleden hebben de jongens van Marja hem al gemeten en hij was toen nog maar 75%) Hij trekt nog redelijk door, niet meer zo fel als vroeger, maar nog niet slecht. Verbruik is ook normaal...
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

T_rex , heb je de EGR al afgedopt en een inter-cooler geplaatst .
Met de EGR afdoppen heb je al een brok minder zwarte rook !!!!!!
T_Rex
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2007, 17:14

Bericht door T_Rex »

Koos, bedankt voor je antwoord! Nee, de EGR is nog niet afgedopt. Ik zie er een beetje tegenop, ik heb wat dat betreft 2 linkerhanden. (Kan wel timmeren :bonk en zo, maar dat schiet met zo'n EGR ook niet op denk ik) Is het te doen voor een leek?
Extra intercooler heb ik er niet op. Maakt dat ook uit met roken? En heeft dat nog zin om dat op een 230.000km oud blok te doen?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Intercooler geeft meer zuurstof per liter ingezogen lucht, (koude lucht heeft hogere dichtheid dan warme lucht) dat zorgt voor betere verbranding en dus ook voor minder rook.

MAAR als je motor voorheen minder rookte zou het nu ook zonder moeten kunnen, Zwarte rook duidt op een onvolledige verbranding (teveel diesel voor de hoeveelheid zuurstof)
Er is dus een reden voor de verandering.

Intercooler plaatsen is te doen, maar kan (zeker las alles nieuw gekocht wordt) aardig duur worden


EGR afdoppen is best te doen, als je een plaatje en pakkingen hebt is het een kwestie van de EGR losschroeven, pakking ertussenuit, plaatje met twee pakkingen terug en (eventueel met langere boutjes) terugschroeven...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

T-rex , ik zal wel een RVS plaatje nemen van 2 m/m dik .De 2pakkingen aan weerszijde GEEN nieuwe bouten (de oude zijn lang genoeg) en WEL doen als de bus koud is Bij tips & truc's staat hoe je het moet doen . Zelf jij kan het .
Het zijn maar 2 imbus boutjes M6.
Succes
T_Rex
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2007, 17:14

Bericht door T_Rex »

Bedankt voor jullie antwoorden. Dat afdoppen ga ik doen! :ie Alleen nog even zo'n afdopplaatje vinden. Zijn ze nog te koop? (Moet ik er ook nog pakkingen bijkopen?)
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Je kan ook zelf maken en er moeten pakkingen tussen (te verkrijgen bij de dealer) . T-rex voor het EGR afdoppen , kijken bij tip's en trucs . Optische tuning van peter 111 . Daar staat alles wat je moet weten .
T_Rex
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2007, 17:14

Bericht door T_Rex »

Thnx!! :lach
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk-1 »

pak geen aluminium voor afdoppen , maar staal of RVS

hieronder is aluminium EGR plaatje , materiaal is iets aan de zachte kant

Afbeelding
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Plaats reactie