Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

biturbo in de kreukels

vragen over de T5
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

biturbo in de kreukels

Bericht door henrib »

hoi
het volgende afgelopen week hield de bus erg in tussen 3000 en 4000 toeren
er brandde geen lampje op het dashboard
afgelopen zaterdag ben aan het bellen dus de bus staat stil met lopende moter
brandt er ineens in mijn boordcomputer check engine now en de gloeispiraal begint te knipperen
dus in noodloop
meteen naar de garage gegaan blijkt de biturbo kapot
blijk een kwaal van vw te zijn de biturbo komt van porsche af uit een benzine auto :bonk :bonk :bonk
heeft iemand al meer zijn biturbo eruit gereden??
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door rene930 »

Zijn beide turbo's stuk of is er iets met de motor ?
Zou wel toevallig zijn als beide turbo's er tegelijk mee op houden.
Gelukkig zit je nog binnen de garantie termijn, dit is geen goedkope reparatie denk ik zo :bonk
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door henrib »

rene930 schreef:Zijn beide turbo's stuk of is er iets met de motor ?
Zou wel toevallig zijn als beide turbo's er tegelijk mee op houden.
Gelukkig zit je nog binnen de garantie termijn, dit is geen goedkope reparatie denk ik zo :bonk
inderdaad garantie maar ze hadden hem uitgelezen en zeiden gewoon de complete biturbo moet vervangen worden
maar morgen hoor ik meer
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door mettesboy »

en met hoeveel km oip de teller?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door henrib »

mettesboy schreef:en met hoeveel km oip de teller?
met 56000 km op de teller en is 17 maanden uit
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door Pim 328 »

Zeker weten dat het de turbo is, Want een soort gelijke storing krijg je namleijk ook als de egr koeler kapot is.

Dan krijg je namelijk een lijst van ongeveer 10 storingen die met vanalles te maken waronder de turbo er 1 is.

Heb nog geen 1 bi turbo gezien die kapot is gegaan en we hebben er inmiddels toch heel wat lopen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door rinus »

Ook hier hetzelfde probleem gehad en zelfde storing.
En bij mij was de egr kapot bij 65000 km.

Mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door Geert G »

Dus toch weer een hoop inwendige vervuiling? :gif

Goede Remedie: EGR afdoppen, EGR koeler by-passen of kompleet weghalen.
Voor € 120,- schrijft JD-Engeneering de EGR compleet uit je software. :jumpklap
Ben je van een hoop ellende verlost.

Hoop dat je hiermee wat kunt.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door Chrisvv »

Dat wegschrijven, is dat een apk probleem? Soja, dan verwijderen roetkat helemaal schat ik zo. Dat van die egr zie ik ook wel zitten. Zal eens jd bellen. Gr chris :zwaai
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door Geert G »

Chrisvv schreef:Dat wegschrijven, is dat een apk probleem? Soja, dan verwijderen roetkat helemaal schat ik zo. Dat van die egr zie ik ook wel zitten. Zal eens jd bellen. Gr chris :zwaai
Nope.....Is geen APK probleem. APK meet alleen de roetwaarde.
Deze verbeterd met een afgesloten EGR. Immers, motor zuigt dan alleen zuivere buitenlucht aan, ipv dat er uitlaatgassen worden bijgemengd.

Doe die EGR koeler dan ook meteen verwijderen of by-passen. :zwaai
Heeft dan ook geen functie meer
Willen nog wel eens gaan lekken (koelvloeistof) :gif
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door Chrisvv »

Dank je. Wel raar eigenlijk dat ze een egr monteren als dit meer vervuiling geeft. Moet. de roetkat er dan ook onderuit? Gr. Chris
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

De egr installatie is er volgens mij voor om het uitstoot aan Nox te reduceren.
Dit heeft niet veel met je roetuitstoot te maken.
Daar wordt niet aan gemeten dacht ik met een keuring. Wie weet in de toekomst.
Daarnaast is het ook nog zo dat met een ingeschakelde egr plotseling meer uitstoot plaatsvind aan andere schadelijke stoffen waar niet aan gemeten word. Elk voordeel heb zn nadeel.

Ga je daarnaast ook nog eens je kat weghalen al of niet geregeld. Dan blijkt opeens dat je turbo veel sneller opspoelt.
Het verbruik toch wel aanzienlijk afneemt. En voor de roetmeting ruimschoots aan de eisen voldoet, en vaak nog beter is dan orgineel zeker als de zaak al behoorlijk dicht zit.

Wat is wijsheid? bij mij lag alles vanaf 4000km in de prullenbak. En rijd al 175000km lang 1 op 12
Succes allemaal
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door pieters »

Wjwellers!

Het is maar een veronderstelling maar toch.
175000km gedeeld door 12 = 14583 liters
of 175000km gedeeld door 10= 17500 liters
Het verschil hiertussen is 2917 liter x gemiddeld zeg 1,10 =3208 euro bespaard aan brandstof.

Succes.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door raymondo »

mijn t5.. bi turbo komt kwam ook eerste keer rond de 65.000 bij de dealer voor een noodloop ..... storing in 2e turbo..

uitgelezen gereset en hij ging weer paar maanden mee.... toen wederom zelfde storing.... denk dat vw wacht dat de garantie er af voor ze hem willen vervangen... nog 3 maanden.... heb geen recht op nieuwe turbo omdat deze goed werkt verder...

ga volgende week met bus en aanhanger met auto van 1600 kilo ricvhting roemenie.... ben benieuwd of die dit trekken wil .....
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: biturbo in de kreukels

Bericht door rene930 »

Is toch eigenlijk niet normaal, voor de 100.000km al naar de dealer voor een noodloop ?
En dan ook nog het id hebben dat ze het uit willen zingen tot na de garantie ?
We hebben het hier over een bus met een consumentenprijs van minstens 45.000 euro, das heeeeel veel geld !
Ik weet niet waar vw mee bezig is maar het lijkt er op dat ze er motorisch erg op achteruit gaan.
We zijn aan het kijken naar een andere gezins auto, vw uiteraard, dat wordt automatisch een tsi ivm caravan en weinig km.
Google voor de grap maar eens op tsi problemen, je weet niet wat je leest :ie
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie