Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acv motor ombouwen naar 850 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Hallo ik heb als het doorgaat een volvo 850 tdi gekocht met 140 pk uit 1996.
En ik heb een volkswagen caravelle tdi met een acv 102pk motor uit 1997.
Wat ik ga doen is van de volvo het in en uitlaatspruitstuk met turbo, brandstofpomp, verstuivers, computer en alles wat daarbij hoort aan sensoren en actuatoren overzetten op mijn t4 om zo 140 paardjes uit de acv te halen.
Ik heb ook nog een turbo liggen van een volvo c70 t5r als ik die passend krijg komt die er ook op is overigens watergekoeld maar is geen probleem ik heb koelaansluitingen vlakbij de uitlaat zitten voor de kachel achterin die is toch afgesloten.
Er komt ook een dikkere downpijp op die heb ik al liggen en de hele uitlaat van voor tot achter krijgt die diameter met alleen een einddemper verder compleet rechte pijp is gewoon ruimte voor bij een t4.
Als ik dit allemaal gedaan heb ga ik hem op maat laten chippen bij rica in wateringen.
De cilinderkoppen en onderblokken zijn verder gelijk dus hoef ik niet over te zetten ga wel de kop van de volvo demonteren en kijken wat er nog aan winst te behalen valt anders reviseer ik die kop met nieuwe kleppen en alles en monteer hem daarna.
Verder gelijk even het hele inlaat traject en de kop een paar uurtjes in m'n ultrasoon reiniger om alle door de egr aangerichte smurrie te verwijderen (de egr sluit ik uiteraard af).
Zodra ik de 850 binnen heb (hoop m morgen op te halen) begin ik gelijk en zal uitgebreid foto's maken en jullie op de hoogte houden.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Oh ja kwa kosten de volvo 850 kost 500 euro, die verkoop ik daarna helemaal in onderdelen op de motor na.
De grotere turbo heb ik gratis, de uitlaat maak ik zelf en dan een paar honderd voor het chippen.
En verder een "beetje" werk maar is hobby dus kwa kosten valt het best mee.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Jurgen VH »

Ziet er een leuk project uit Julien ben benieuwd wat het gaat opbrengen, alvast veel :werkaanT4 plezier gewenst :zwaai
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Guido »

Ben erg benieuwd!

Zo'n volvo 850 brengt in onderdelen nog wel wat op, heb er zelf ook een met kameraden voor de cross.

Succes met het project!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door bartt4 »

waarom moeilijk doen? en niet gelijk goed chippen met eventueel andere turbo? Al moet ik toegeven een t4 met de roffel van een v70 :knipoog :jump :yes laat mijn hartje ook sneller draaien.
Nog mooier was een d5 van volvo in te bouwen!!!
Tja mis me zweed wel een beetje
RUBBEREXPRESS
Haasb
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2012, 11:36

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Haasb »

Waar blijven die foto's dan? Wat is het vermogen dat je denkt te halen na het bezoekje aan rica
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Geert G »

@ Julien,

Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen met je koppeling.
Want die kan dit vermogen niet aan. Die gaat onherroepelijk slippen/verbranden.
Zover ik weet heeft Volvo ook een 240mm/23 tands koppelingsplaat. Net als de 150Pk T4.
Een ACV heeft een 220mm/28 tands koppelingsplaat.

Ik ben er mee bezig geweest, alleen is het mij helaas niet gelukt. Zie topic: viewtopic.php?f=12&t=32113&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat maar eens weten.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Ik heb de volvo inmiddels al een tijdje binnen en ga binnenkort beginnen.
Nog geen tijd gehad omdat ik de volvo steeds gebruik als vervangauto voor m'n eigen klantjes.
De originele computer van de bus laat ik er gewoon inzitten, die kan alle nieuwe hardware gewoon aansturen aangezien de 850 tdi geen variabele schoepen turbo heeft.

@Geert

Ik ga eerst de motor klaarmaken en dan kijken wat mijn koppeling daarvan vindt, ik ga de koppeling natuurlijk niet kapot slippen dan maar wat minder gas.
De vertanding van de acv motor wordt waarschijnlijk ook wat aan de korte kant, dus bouw ik waarschijnlijk uiteindelijk om naar een 151pk bak en koppeling.

Over 2 weken komt er een sloopverklaring in eigen beheer op de volvo en dan ga ik aan de slag.
Ik weet het het duurt even maar zodra het zover is hou ik jullie op de hoogte plus foto's.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is het raadzaam om eerst eens vertrouwen op te doen met de in te bouwen combinatie.
Dan ombouwen en eens een tijdje er mee rijden,
voordat je er over nadenkt om te chippen..

Maar dat is maar de manier waarop ik het zou doen..als ik zo'n project zou ondernemen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Ik heb al aardig wat gereden met de volvo en rijdt erg goed met zo'n transporter motor erin.
Verder zal ik wel moeten chippen omdat ik niet de ecu van de volvo ga gebruiken maar degene die nu in de bus zit.
Dat gaat niet helemaal goed komen met andere verstuivers en brandstofpomp en turbo.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Ben begonnen met de sloop van de volvo verstuivers eruit, inlaatspruitstuk eraf en turbo en uitlaatspruitstuk vandaar ook de onderdelen van de caravelle te koop.
Alleen nog beetje vervelend dat ik met standaard intercooler op bus moet werken aangezien de drukzijde van turbo omlaag loopt maar kan ik voorlopig wel oplossen, zoek dus eigenlijk nog een 151 pk intercooler...
Laat nog weten hoe het allemaal loopt en foto's post ik nog kost nu teveel mb's aangezien ik in Duitsland zit.
Na op maat chippen zou dit spulletje zo'n beetje 220 pk moeten kunnen opleveren, maar wil nog verder gaan daarna eerst dit afmaken....
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Voor ombouw:


Http://db.tt/LRpxnhHN" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door sgsdebruijn »

Julien, vertel eens wat meer.
Ik ben wel benieuwd, misschien wat foto's erbij
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
gica
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mar 2012, 16:41

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door gica »

julien schreef:Voor ombouw:


Http://db.tt/LRpxnhHN" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeeeeeel snel op weg naar de dichtsbijzijnde benzinepomp hoop ik?? :bifun
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Jurgen VH »

julien schreef:Voor ombouw:


Http://db.tt/LRpxnhHN" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat al vlotjes vind ik :knipoog
Plaats reactie