Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

22 inch velgen

vragen over de T5
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

22 inch velgen

Bericht door Mediga »

Beste mensen van het Weetjewel forum,
Ik ben nieuw hier en stel me dus even voor ik ben Kevin.

En ik heb even een vraagje, ik wil graag nieuwe velgen onder mijn Transporter T5 bouwjaar 2009, de dealer raad het mijn af maar ik wil even van jullie horen of hij gelijk heeft of niet ik wil graag 22 inch velgen onder mijn Transporter, kan dit? Of is dit gewoon te groot en gaat alles aan barrelen als ik er bijvoorbeeld een aanhanger achter heb??
En mocht dit wel kunnen, wat voor banden maat moet er dan onder?

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Kevin
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: 22 inch velgen

Bericht door Donald4Motion »

20 inch is iets dat zeker gaat en dan is banden 275/35/20 perfect

22 inch is naar mijn inzien net een stapje verder en je komt het niet vaak tegen. Ik vind het net op het randje van 'te' groot kan wel erg dik ogen.

Ik zou niet van die smalle banden of velgmaat nemn , dan krijg je zo'n hoelahoepol effect.
Ook als je de bus van achter ziet mogen de banden wel wat body hebben.


dit is een beetje te
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 1,s:0,i:70" onclick="window.open(this.href);return false;

er was ook iemand op het forum die een gele had met 22inch, die was vel erg dik! (kan h'm niet meer vinden)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: 22 inch velgen

Bericht door Donald4Motion »

Betreft de dealer, die raad alles af wat niet standaard is :winter
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Mediga »

Bedankt voor je reactie, idd de dealer raad al gauw iets af haha, ik heb momenteel 19 inches en achter heb ik 275/35/19 dit past echt net tussen de wielkasten, mn vinger kan er net aan tussen..
Kan ik dit voor ook gewoon onder mijn bus doen zonder dat hij met sturen de wielkasten raakt?

Groet,
Kevin
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: 22 inch velgen

Bericht door Geert G »

En ik raad het ook af,
Deze dealer heeft gelijk, deze weet waar ie over praat, heeft verstand van zaken :jump
De velgen zijn veel te zwaar voor de auto. :nuts
Deze trekken de auto omlaag en beïnvloed het stuurgedrag nadelig.
Verder gaat door de te grote roterende massa op den duur ook je gehele wielophanging stuk.
T5 is niet ontworpen op 22inch velgen.
De roterende /centifugale krachten die er op komen te staan zijn te groot op de wielophanging/stuurinrichting met 22 inch.
18-inch is meer dan groot genoeg en draagt een T5 tenminste fatsoenlijk.
Van 22-inch wordt jij op de lange duur niet gelukkig van, als die auto voor geen meter stuurt en zwalkt & om de haverklap wiellagers, stuurkogels of fusee's naar de knoppe zijn.

Norgmaals..........kijk nou gewoon eens dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Pdqi7yn20SE" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wordt aan het einde haarfijn uitgelegd waarom dit technisch NIET werkt............. :wjw

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Jeroen T5 204 »

20 inch is wel het maximale wat je eronder moet doen, ook in verband met je draagvermogen.

Ik rijdt zelf met 18 inch en dat stuurt lekker. Een tip om de wielen optisch groter te laten lijken is gewoon de bus iets verlagen :knipoog
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: 22 inch velgen

Bericht door Donald4Motion »

Geert G schreef:En ik raad het ook af,
Deze dealer heeft gelijk, deze weet waar ie over praat, heeft verstand van zaken :jump
De velgen zijn veel te zwaar voor de auto. :nuts
Deze trekken de auto omlaag en beïnvloed het stuurgedrag nadelig.
Verder gaat door de te grote roterende massa op den duur ook je gehele wielophanging stuk.
T5 is niet ontworpen op 22inch velgen.
De roterende /centifugale krachten die er op komen te staan zijn te groot op de wielophanging/stuurinrichting met 22 inch.
18-inch is meer dan groot genoeg en draagt een T5 tenminste fatsoenlijk.
Van 22-inch wordt jij op de lange duur niet gelukkig van, als die auto voor geen meter stuurt en zwalkt & om de haverklap wiellagers, stuurkogels of fusee's naar de knoppe zijn.

Norgmaals..........kijk nou gewoon eens dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Pdqi7yn20SE" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wordt aan het einde haarfijn uitgelegd waarom dit technisch NIET werkt............. :wjw

Gr, Geert
Sorry maar dit gehele verhaal moet deels wel onder de noemer bullsh!t :yingyang

Busje met een goede verlaging veren en dempers met 20inch die rijden beter dan standaard.
Bewijs is bv de th2rs die 300kmh+ ging met 20 inch. Dat gaat je met standaard velg maten niet lukken.
JB heeft al een aantal busjes voorzien van dikke turbos voor 250pk+ i.c.m. Goede 20inch velgen en remmenset.
Stuur gedrag in de bochten was met mijn mv snaarstrak te noemen, iets wat bij de standaard T5 zeker niet het geval is.
Eigen ervaringen zijn beter dan verhalen van.... :toppie
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Mediga »

Jongens bedankt voor jullie hulp ben er veel wijzer uit geworden, nu weet ik dat ik voor de 20 inches ga, kunnen jullie mijn nog helpen met de banden maat? Ik dacht zelf aan 255/35/20? Er werd hier ook 275/35/20 gezegd is dit te gek of kan dit ook gewoon?

Groet,
Kevin
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: 22 inch velgen

Bericht door Donald4Motion »

De maat 275/35/20 past goed en gaat perfect en is niet te.(maar daar denken sommige anders over)

Check ook eens voor een breedset zoals RSL die heeft, heb ik ook gehad.
9j voor 10j achter staat super. Informeer ook eens bij vwgarage oirschot die kan je hier ook goed in advieseren.

Vergeet niet dat je de bus ook moet verlagen voor ongeveer 5cm of meer als je wilt, anders is het geen smoel.
Laatst gewijzigd door Donald4Motion op 01 mei 2012, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: 22 inch velgen

Bericht door rene930 »

De bandenmaat hangt natuurlijk ook af van de breedte van de velg.
8,5 x 20 velg past een 275/35/20 band goed omheen, staat niet getrokken ofzo.
Ik vind dit persoonlijk op een bus ook niet mooi, je mag best zien dat er rubber om de velg zit.
20 inch gaat nog wel wat comfort betreft, al merk je wel goed dat er weinig veerkracht in de band zit als je bv meerdere hobbels in de weg hebt, de velg begint dan wat te stuiteren, 22 inch zou ik niet voor kiezen.
Op mijn bus zitten deze maten ook :

Afbeelding
T5 GP Multivan Edition 25
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Mediga »

Jongens bedankt, bij deze weet ik dus genoeg ik ga voor de thomason TN4 20 Inch, bandenmaat: 275/35/20, me bus is al ietsje verlaagd, hieronder een foto ervan..
buss.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dat zijn zeer strakke velgen die eronder komen :toppie Wel even een foto zodra je eronder hebt :zwaai
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: 22 inch velgen

Bericht door rene930 »

Mooie wielen :toppie
T5 GP Multivan Edition 25
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: 22 inch velgen

Bericht door Mediga »

Ik zal een foto plaatsen wanneer ze eronder zitten, er komt ook een embleem loze grill en nieuwe koplampen, ik hou jullie op de hoogte.. Bedankt!

Groetjes,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: 22 inch velgen

Bericht door Rick »

Potverdorie!

Ik heb precies de zelfde velgen, in de zelfde maat en praktisch de zelfde bus! Er moeten er niet te veel van komen hoor! Wel een goede smaak... Dat dan weer wel! :yes
Plaats reactie