Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorkapslot - oranje olie lampje - alarm OPGELOST

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

motorkapslot - oranje olie lampje - alarm OPGELOST

Bericht door pieter 762 »

Ja vraagt je af wat het motorkap slot met een oranje olielampje te maken heeft en het alarm. Toch is er een samenhang.

Wat is er loos ? Welnu, sinds een poos krijg ik om de zoveel tijd een oranje olie lampje met de melding "ölstand prüfen". In het begin deed ik dat braaf, maar die ölstand was gewoon in orde ! Op een gegeven moment leerde ik dat je de motorkap los kon maken en dan was het lampje al uit en bleef dat dan ook weer een poos. Bij een volgende beurt bij de dealer wilde ik het laten nakijken en oplossen, maar met een (longlife) interval van 30.000 km duurt dat een poos.

Maar nu heb ik sinds kort dat mijn alarm afgaat ! Zo ook vannacht weer om 01.30 uur. Buren niet blij.

Ik vermoed dat de boordcomputer "denkt" dat de motorkap openstaat en daarom het alarm af laat gaan. Op http://www.problemcar.nl" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik ook berichten dat er bij VW wel vaker storing van een oranje olielampje voorkomt en dan met name bij de Golf, maar er zijn ook meldingen van Transporters. Hier op weetjewel lees ik daar eigenlijk niets over. Ik kan dus dat olielampje niet definitief uitzetten omdat op de een of andere manier de kap niet te sluiten is zodanig dat de boordcomputer dat ook zo ziet. zucht...

Het lastige is (en vaker met electrische storingen) dat het niet consequent voorkomt. Waar moet ik het zoeken ? De bus rijdt verder fantastisch en er zijn eigenlijk verder ook helemaal geen problemen. Alleen dit dus.

Iemand die mij goede tips kan geven of soortgelijke ervaringen kan delen ? Waar kan ik de oorzaak van deze storing vinden en vooral; hoe oplossen ?
Binnenkort toch naar de dealer voor regulier onderhoud maar het is wel fijn als ik hem wat gerichter kan duiden wat het probleem is.

De bus is van 2004, 130 pk met Clifford klasse 3 alarm. Verder alles standaard en geen toeters en/of bellen d'r op die mogelijk een storing kunnen veroorzaken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
gr Pieter
Laatst gewijzigd door pieter 762 op 04 jun 2012, 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm

Bericht door ktmkrik »

pieter 762 schreef:Ja vraagt je af wat het motorkap slot met een oranje olielampje te maken heeft en het alarm. Toch is er een samenhang.

Wat is er loos ? Welnu, sinds een poos krijg ik om de zoveel tijd een oranje olie lampje met de melding "ölstand prüfen". In het begin deed ik dat braaf, maar die ölstand was gewoon in orde ! Op een gegeven moment leerde ik dat je de motorkap los kon maken en dan was het lampje al uit en bleef dat dan ook weer een poos. Bij een volgende beurt bij de dealer wilde ik het laten nakijken en oplossen, maar met een (longlife) interval van 30.000 km duurt dat een poos.

Maar nu heb ik sinds kort dat mijn alarm afgaat ! Zo ook vannacht weer om 01.30 uur. Buren niet blij.

Ik vermoed dat de boordcomputer "denkt" dat de motorkap openstaat en daarom het alarm af laat gaan. Op http://www.problemcar.nl" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik ook berichten dat er bij VW wel vaker storing van een oranje olielampje voorkomt en dan met name bij de Golf, maar er zijn ook meldingen van Transporters. Hier op weetjewel lees ik daar eigenlijk niets over. Ik kan dus dat olielampje niet definitief uitzetten omdat op de een of andere manier de kap niet te sluiten is zodanig dat de boordcomputer dat ook zo ziet. zucht...

Het lastige is (en vaker met electrische storingen) dat het niet consequent voorkomt. Waar moet ik het zoeken ? De bus rijdt verder fantastisch en er zijn eigenlijk verder ook helemaal geen problemen. Alleen dit dus.

Iemand die mij goede tips kan geven of soortgelijke ervaringen kan delen ? Waar kan ik de oorzaak van deze storing vinden en vooral; hoe oplossen ?
Binnenkort toch naar de dealer voor regulier onderhoud maar het is wel fijn als ik hem wat gerichter kan duiden wat het probleem is.

De bus is van 2004, 130 pk met Clifford klasse 3 alarm. Verder alles standaard en geen toeters en/of bellen d'r op die mogelijk een storing kunnen veroorzaken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
gr Pieter
Beste Pieter,

Heb je misschien al gekeken of het microschakelaartje in het motorkapslot niet is verschoven?
Heb ik ook gehad en toen werkte mijn interval niet meer omdat de BC dacht dat de kap open stond, misschien veroorzaakt dat in jou geval wel deze storing!

Gr Edwin
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm

Bericht door vaniac »

Ik zou het storingsgeheugen van de boordelectronica laten uitlezen voordat ik zou gaan zoeken..........................
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm

Bericht door pieter 762 »

beste Vaniac,
Stel nu dat een microswitch die in het motorkapslot zit daadwerkelijk defect is, is zoiets dan te zien in het storingsgeheugen ?
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm

Bericht door Jeroen T5 204 »

Normaal kan je dat uitlezen ja. Anders zou ik zeggen kom hier even langs, maar je woont niet echt in de buurt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm

Bericht door ktmkrik »

pieter 762 schreef:beste Vaniac,
Stel nu dat een microswitch die in het motorkapslot zit daadwerkelijk defect is, is zoiets dan te zien in het storingsgeheugen ?
Beste Pieter ik zou eerst kijken of deze is verschoven, een paar mm is al voldoende om een storing te veroorzaken.
Eventueel een klein tyripje er omheen om te voorkomen dat die kan verschuiven.
Succes!
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm *Vervolg*

Bericht door pieter 762 »

Afgelopen vrijdag de bus bij de dealer gebracht en afwachten. Had vantevoren de problemen zo goed mogelijk uitgelegd.
Rond het middaguur een telefoontje; ja meneer u had gelijk. Het motorkapslot is inderdaad defect. Enne,

ook uw deurslot (bestuurderszijde) want ledje knippert niet meer
en de raammotor (maakt bijgeluiden, maar laat ik maar zo. Doet het toch gewoon !?)
en de remblokken rondom
en de waterpomp zweet

De grote longlife beurt had ik ook maar meteen laten doen en de kostenraming kwam in totaal op 1500+ euro's. Gelukkig (nouja) had ik een faktuur van Tjeerdsma die de vorige eigenaar netjes had bewaard bij de onderhoudspapieren. Ik kon aantonen dat nog geen 2 jaar geleden er al eens een wapo was vervangen. Er kan nu dus de derde in :nuts
Dat scheelt een beetje vanwege coulance waardoor de totale kosten toch nog op 1250 euro uitkomen.

Tegenvaller; omdat de onderdelen besteld moeten worden en er een werkplaats-dag gereserveerd moet worden, moet ik wachten tot donderdag voordat ze eraan kunnen beginnen. In de tussentijd kan het alam dus op elk moment willkeurig afgaan...

Nouja, kan ik er straks weer mee vlammen op vakantie naar Oostenrijk :ikrij

gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm *Vervolg*

Bericht door ktmkrik »

pieter 762 schreef:Afgelopen vrijdag de bus bij de dealer gebracht en afwachten. Had vantevoren de problemen zo goed mogelijk uitgelegd.
Rond het middaguur een telefoontje; ja meneer u had gelijk. Het motorkapslot is inderdaad defect. Enne,

ook uw deurslot (bestuurderszijde) want ledje knippert niet meer
en de raammotor (maakt bijgeluiden, maar laat ik maar zo. Doet het toch gewoon !?)
en de remblokken rondom
en de waterpomp zweet

De grote longlife beurt had ik ook maar meteen laten doen en de kostenraming kwam in totaal op 1500+ euro's. Gelukkig (nouja) had ik een faktuur van Tjeerdsma die de vorige eigenaar netjes had bewaard bij de onderhoudspapieren. Ik kon aantonen dat nog geen 2 jaar geleden er al eens een wapo was vervangen. Er kan nu dus de derde in :nuts
Dat scheelt een beetje vanwege coulance waardoor de totale kosten toch nog op 1250 euro uitkomen.

Tegenvaller; omdat de onderdelen besteld moeten worden en er een werkplaats-dag gereserveerd moet worden, moet ik wachten tot donderdag voordat ze eraan kunnen beginnen. In de tussentijd kan het alam dus op elk moment willkeurig afgaan...

Nouja, kan ik er straks weer mee vlammen op vakantie naar Oostenrijk :ikrij

gr Pieter
Vind het wel een beetje klinken als hoe krijg ik een monteur een dag aan het werk!
Dat het ledje niet meer knippert kan ook betekenen dat het ledje stuk is toch!
Werkt het slot aan de bestuurderskant wel normaal ?
Zou nadien maar eens controleren of ze daadwerkelijk de schakelaar hebben vervangen en niet hebben goed gezet, bij mij was die maar een paar mm verschoven wat ook al een storing gaf.
Je hoort zo af en toe de gekste verhalen van die dealers namelijk.
We horen het nadien wel neem ik aan :lach

Gr Edwin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm *vervolg*

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook alle onderdelen even merken zodat je naderhand inderdaad kunt zien dat het vervangen is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: motorkapslot - oranje olie lampje - alarm OPGELOST

Bericht door pieter 762 »

Auto is bij de dealer geweest en ze hebben het motorkapslot-sensortje vervangen, probleem van het oranje olielampje lijkt nu (inmiddels meer dan 200 km gereden) opgelost.

Had nog wel een akkefietje met ze, nadat ze de 2e keer de auto hadden gehad en het motorkapslot + deurslot + waterpomp hadden vervangen, kreeg ik de bus terug met een losse deurgreep aan de buitenzijde en een zwaar schakelende pook. Grrrr !
Heb ze er meteen over geïnformeerd en dat van die greep, tja, dat was lastig te weerleggen. die zat wel los. Maar zwaar schakelen ? Tja daar zijn we niet aan geweest ! Moest dus aan mij liggen :bonk

Heb chef werkplaats laten schakelen en die vond het ook nogal zwaar gaan. Ik heb de auto nogmaals achtergelaten voor enkele na-reparaties en al snel kreeg ik via de telefoon te horen dat de schakelstangen, bij het vervangen van de waterpomp, waren verbogen. Moesten dus (onder garantie welliswaar) vervangen worden. Of de auto nog een dagje mocht blijven staan want dan waren de benodigde onderdelen de vlgende dag binnen. Ik kreeg een welgemeend excuus én de beschikking over een hagelnieuwe Golf 1.2 blue motion "Tour" voor de tussentijd :toppie Heb er even heerlijk mee gereden. Leuk !
Volgende dag bussie klaar en was weer tiptop. Greep weer lekker strak en schakelen als een warm mes in de boter.

Dealer in Veghel heeft foutje gemaakt maar ook weer keurig opgelost. Ik ben weer tevreden.

Vervangen onderdelen heb ik hier nog liggen, zal eens kijken of ik ze nog eens ga ontleden om te zien wat er mis is...
Ik kan iig weer :ikrij

gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Plaats reactie