Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schakelen zonder koppeling met een handbak

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

schakelen zonder koppeling met een handbak

Bericht door henkiepenkie »

moi!,
na jaren zonder enig probleem met m,n t5 gereden te hebben, begin ik me toch een beetje zorgen te maken.
ik vind de versnellingsbak een beetje krakend schakelen, als je snel schakelt. schakel je heel "smooth" zacht en rustig, dan ik er niets aan de hand.
nu kwam ik er afgelopen weer ook achter,, (uit zorgen om de bak tijdens het rijden eens aan de pook morrelen) dat ik de pook heel gemakkelijk tijdens het rijden uit de versnelling kan drukken. en toen probeerde ik het ook terug, en dan ging ook heel gemakkelijk. duss, samengevat. ik kan nu (als ik het gas even loslaat) erg gemakkelijk opschakelen en terugschakelen zonder koppeling.
maar als ik met een zware aanhanger rij, of een keer vlot optrek,, slipt de koppeling niet. het is dus niet de koppeling???
voor mijn gevoel zit het "probleem" in de bak???
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: schakelen zonder koppeling met een handbak

Bericht door Klusman »

Volgens mij is alles in orde.
Uit de versnelling is nooit een probleem als je niet flink aan het gasgeven bent , die is er zo uit te drukken.
Gemakkelijk in de versnelling wil zeggen dat op dat moment de tandwielen die benodigd zijn al gesynchroniseerd zijn, dus zo in elkaar passen.
Zolang er geen slip is of uit de versnelling schieten is er niets aan de hand :yes
Het kraken tijdens schakelen zou kunnen duiden op versleten synchromesringen, die er dus voor zorgen dat de tandwielen in de bak dezelfde snelheid hebben bij schakelen.
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: schakelen zonder koppeling met een handbak

Bericht door henkiepenkie »

ok, ik slaap weer gerust,,,,,,,,, dankewel voor de uitleg.


henkiepenkie
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: schakelen zonder koppeling met een handbak

Bericht door pieters »

Slechter schakelen en andere gerelateerde problemen beginnen heel vaak bij de koppeling en het twee massa vliegwiel.

Bij mij verdacht ik ook de versnellingsbak en de synchromes van problemen.
Omdat er ook soms verdachte geluiden uit die richting kwamen heb ik de koppelling het vliegwiel ed compleet vervangen.
Alles naast de nieuwe delen gelegd en gekeken, hierwas hoegenaamd aan slijtage niks te vinden.

Na montage verliep het schakelen koppelen ed weerals een zonnetje.
Bij mij is het wel eens voor gekomen dat ik de t5 heb laten afslaan,bij het net nog willen doorrijden in twee terwijl je eigenlijk in een moet. Het totaal ongenuanceerde afslaan van de bus onder een bepaald toerental, geeft mijn inziens een enorme opdoffer aan de koppeling, vaak met een luide bonk uit het vooronder tot gevolg.
Ik kan je geen garantie geven maar ik verwacht je problemen eerder uit de koppling dan van de bak.

1600 euro voor een koppeling of iets in die orde van grote.
3500 euro voor een complete bak
Alle twee kan natuurlijk ook.

Met beleid nog heel lang doorrijden kan ook. Als je koppeling of twee massa vlieg wiel er echt helemaal klaar mee is hoef je niet meer naar de storing te zoeken.

Succes.
Plaats reactie