Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 gp 180pk tegenvallen!

vragen over de T5
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Klusman »

jos_br schreef:
vaniac schreef:Het 180 pk motorblok is constructief anders dan de lichtere versies. Dit blok heeft vergrote koelkanalen en verzwaarde zuigers met extra oliekanalen voor betere smering en koeling. In combinatie met dsg heeft dit motorblok verder nog een zg. Ausgleichswelle-Modul. Dit zijn twee extra balansassen die worden aangedreven door de krukas. Ze zorgen ervoor dat trillingen op de krukas zoveel mogelijk gedempt worden. Ook zit er nog een andere thermostaat in het koelsysteem met een verbeterde doorstroming. Deze motorversie CFCA is constructief gezien het meest moderne 2 liter TDI-blok van het VW-concern. Het is dus niet zo dat de 2 liter blokken allemaal hetzelfde zijn. VW zal wel goede redenen hebben om voor de tot nu toe sterkste TDI-motor dit blok toe te passen.
Ik denk dat de lichtste versies zonder problemen 140 pk aankunnen. Het softwarematig tunen van de 140 pk versie naar 170 pk zal hoogstwaarschijnlijk een te grote thermische en mechanische belasting opleveren die ten koste van de levenduur gaat.
De 180 pk versie is een nieuwe motor waarvan weinig bekend is over de levensduur met tuning. Als 180 pk te weinig is kun je beter de nieuwe TSI-motor nemen.

Afdeling flauwekul, zeker wanneer het om de koelkanalen gaat. Deze zijn voor alle tdi motoren gelijk. Zoals eerder zat er wat verschil in de krukaslagers, deze zijn inmiddels ook al dezelfde. Het mooie van VAG is juist dat ze modulair werken, goed zichtbaar doordat ze vanaf ´97 een onderblok gebruiken dat nu nog gebruikt wordt. Mooi voorbeeld is mijn eigen motor in de Audi TT. Deze betsaat uit een ASZ 1,9tdi 8v, nu voorzien van een 16v kop en opgeboord naar 2,0ltr. Deze kop zou ook weer gewisselt kunnen worden door een CR kop zoals gebruikt in de T5 4 cilinder.

Jos.
Blijkbaar heb jij de kennis met koelkanalen, ik heb het anders gelezen.
En ondertussen is alles weer oftopic.
Alle merken zijn aan het downsizen, en dat doen ze om dat het niet goed is natuurlijk, want het zit op het randje. :bonk
Ook de aandrijflijn hoort in zo n verhaal, die brengt alles naar de wielen, als de verhoudingen veranderen , wordt heb je een totaal ander beeld en ook het gevoel.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door vaniac »

Wat betreft de juiste informatie over de constructieve eigenschappen van het 180 pk CFCA-blok: deze is o.a. terug te vinden in de z.g. Selbststudienprogramma SSP455 en SSP 453. Daar staat aangegeven dat dit blok extra koelkanalen en aangepaste zuigers met extra oliekanalen heeft :toppie :toppie :toppie
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Jay »

jos_br schreef: Afdeling flauwekul, zeker wanneer het om de koelkanalen gaat. Deze zijn voor alle tdi motoren gelijk.
Ik denk dat Vaniac "iets" meer kennis van zaken heeft dan jij veronderstelt ...
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door rene930 »

Offtopic of niet, het is wel interessant om te lezen.
T5 GP Multivan Edition 25
cwind
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2008, 23:33

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door cwind »

Ik lees hier regelmatig over turboruil en dan natuurlijk het liefst een grotere turbo.
Maar mensen, kijk daar mee uit, want de oliekoelers blijven wel dezelfde en daardoor veel problemen die je zelf veroorzaakt......
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door doka Rick »

Hoezo tegenvallen?

afgelopen maandag middag met de T5 vd zaak maar 4,5 uur nodig gehad om 574 km af te leggen. Vanuit NL door Duitsland naar Strassbourg (Frankrijk).

Ook als je al op snelheid rijd dan is er nog genoeg power over om door te trekken. Ook door de heuvels van de oostkant van Frankrijk blijft het ding gaan.

Na Strassbourg door gereden naar Lyon; ik moest iemand oppikken in Strassbourg en dan door. Om 13:15uur vertrokken uit NL en was óm 21:45 uur in Lyon. Het was toch 1050km totaal. Tja, op deze manier moet je wel weer een keer tanken, want op 1 tankvulling red ik het niet.

De volgende dag einde van de middag weer terug en ik was s'nachts weer thuis rond 2 uur. Oh ja, ook nog een klapband gehad met 140-150km/u op rechtsvoor. Dat houdt wel weer een beetje op.

Ik vind al met al de 180PK niet tegenvallen, zoals je zult begrijpen.

Groet Rick
Gebruikersavatar
jansen410
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2014, 09:39
Locatie: Tilburg

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door jansen410 »

We zitten ondertussen in Juli 2014, hoe is het gegaan met de getunde auto's?

Ik heb zelf een california 2011 DSG 180 pk en zit aan tuning te denken, heb dit topic gelezen en ben natuurlijk benieuwd naar de ervaringen die er nu zijn een hele tijd later......

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Pascal-141 »

jansen410 schreef:We zitten ondertussen in Juli 2014, hoe is het gegaan met de getunde auto's?

Ik heb zelf een california 2011 DSG 180 pk en zit aan tuning te denken, heb dit topic gelezen en ben natuurlijk benieuwd naar de ervaringen die er nu zijn een hele tijd later......

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gebruik even de zoekfunctie , en zoek dan even op overmatig olieverbruik van de 180PK versies ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mettesboy »

dat overmatig olieverbruik heeft zelfs niets met tuning te maken,

dat doet ie zo ook al ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie