Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hij doet raar...en vreemde stukjes gevonden

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

hij doet raar...en vreemde stukjes gevonden

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gisteren op weg naar huis vond ik al dat er soms bij stationair toerental een extra doffe ratel te horen was.

Vanochtend trok ie niet echt meer tot pakweg 1500 toeren en de ratel wat duidelijker hoorbaar, bij hogere toerentallen klinkt ie minder apart (wel nog beetje geluid alsof de uitlaat goed lekt)

Ik kan niets zien aan de uitlaat, maar zonder brug is dat toch al wat moeilijker, ben goede zaklamp nu aan het opladen :knipoog

Onder de krukaspoelie lagen op de mulieu-plaat brokjes rubber, vrij hard rubber, geen vezels zichtbaar.

Zag wel dat de multiriem een stukje los had zitten, deze verwijderd, gestart, nog steeds ratelgeluid en ook voor mijn gevoel goed hoorbaar aan distributie kant. Dus dan maar even bovenste kapje er vanaf gehaald :ie

op de buitenkant van de distributieriem plakt een taaie donkergrijs/zwartige rubberachtige substantie, erg kleverig spul. Voor zover ik kan zien zitten alle tanden nog op de riem,

vlak boven het voorste geleide rolletje (is dit de waterpomp?) zit een nokje daarop lag het zelfde rubbergruis dat ik ook op de milieuplaat vond,

Aan de slangen van de stuurpomp zag ik tevens groenige aanslag (koelwater) en ik mis iets water in het reservoir...

Fijn dat je mensen zo goed kunt vertrouwen... de vorige eigenaar verzekerde me dat nu nog geen 25.000 km geleden de distributie vervangen is inclusief waterpomp....

Ik ga er na dit gezien te hebben maar vanuit dat dit NIET waar is en zal in ELK geval de distributie aan de rechterkant vervangen....

Als de pompriem zou breken is dat vervelend en jammer maar dan gaat er niets stuk, kan ik doen als ik meer tijd heb.


Heeft iemand enig idee wat er nu aan de hand is? kan lekke uitlaatronk niet rijmen met distributieprobleem.

Ik heb een 102pk TDI uit 96, gechipped naar 120pk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Heb ik ook gehad, de krukaspoelie zit in rubber gegoten. Bij mij was het rubber tot op 2 cm na helemaal doorgescheurd. Niet mee blijven rijden maar snel laten vervangen !

Heb je toevallig een automaat?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

handgeschakeld.

poelie is zo niets aan te zien, maar las al eerder verhalen hier over defecte trillingsdempers op krukaspoelies, dus het had al mijn aandacht, in elk geval bedankt voor de tip
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Dit is de een kapotte trillingsdemper.
Heb dit in 2 weken tijd 2x op het werk meegemaakt (Wel 2x een LT)
Had ook de tandriem volzitten met gesmolten rubber.
Bij deze hebben we toen de tandriem en spanrol meevangen en tevens de krukas kering en de waterpomp.
Dit laatste omdat het onder bij de krukas zo heet is geworden dat de rubber van de kering en waterpomp gesmolten is.
Dus de kering zal uitharden met het gevolg dat deze gaat lekken, zelfde geldt voor de waterpomp.

Bij de eerste hadden we dit namelijk niet vervangen en stong na 2 dagen op de stoep met een aanzienlijke olie lekkage.

De riem zou best vervangen kunnen zijn 25.000 km geleden hebben ze alleen de trillingsdemper niet goed nagekeken.
Bij de 2de bus hadden ze de riem ook 5000 km geleden vervangen (bij de Ford dealer). Die kregen hem na het vervangen van de riem en het maken van de olie lekkage ook niet meer aan de gang. Is toen bij de dealer de pompriem afgesteld (Andere vestiging van ons bedrijf).

Dus advies om te vervangen :

- Distributie Riem en spanrol
- waterpomp
- Trillingsdemper incl. Bout en diamantschijf
- Krukaskering
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Trillingsdemper was wel een beetje kapot ja.......denk dat er nog 1/3 van het rubber in zat.... en met beetje trekken maakte ik er twee delen van....


demper moet ik van de week gaan halen dus (kost me dat ongeveer?)

riem, waterpomp (lekte door foute montage (vuil achter pomp tussen O-ring en behuizing waar pomp tegenaan gebout is)) spanrollen etc is vervangen.

Moet alleen nog demper terugplaatsen.

Bout moet dus ook vervangen worden?? en wat is die diamantschijf?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
De Bakkertjes 562
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
Locatie: Uithuizermeeden

Bericht door De Bakkertjes 562 »

ik had 22-05-2007 het zelfde onderweg dus kon niet naar mijn eigen garage
de totale kosten waren voor mij 668,72 incl arbeidsloon . :huilen
voor 2jaar terug was de trillingsdemper ook al vervangen maar de "diamantring "is toen niet geplaatst :ie
met als gevolg ,na 30.000km de 4 imbus bouten los van de demper door trillingen we hebben ze toen nog vast gezet met loktite maar 130 km weer los .Daarna hebben ze in beilen de boel vervangen
wat er toen zichtbaar was is dat de poelie van de getanderiem ingeslagen was waardoor de demper de ruimte kreeg om de boel nog verder in te slaan :bonk
de poelie kost €152
maar nu draait hij weer als trein :happy
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

poelie kostte 180 incl btw

inmiddels alles erop maar geluiden zijn nog allemaal aanwezig.... probleem was dus niet de poelie (als was die wel ECHT op (3/4 van het rubber gewoon WEG))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie