Vanochtend trok ie niet echt meer tot pakweg 1500 toeren en de ratel wat duidelijker hoorbaar, bij hogere toerentallen klinkt ie minder apart (wel nog beetje geluid alsof de uitlaat goed lekt)
Ik kan niets zien aan de uitlaat, maar zonder brug is dat toch al wat moeilijker, ben goede zaklamp nu aan het opladen

Onder de krukaspoelie lagen op de mulieu-plaat brokjes rubber, vrij hard rubber, geen vezels zichtbaar.
Zag wel dat de multiriem een stukje los had zitten, deze verwijderd, gestart, nog steeds ratelgeluid en ook voor mijn gevoel goed hoorbaar aan distributie kant. Dus dan maar even bovenste kapje er vanaf gehaald

op de buitenkant van de distributieriem plakt een taaie donkergrijs/zwartige rubberachtige substantie, erg kleverig spul. Voor zover ik kan zien zitten alle tanden nog op de riem,
vlak boven het voorste geleide rolletje (is dit de waterpomp?) zit een nokje daarop lag het zelfde rubbergruis dat ik ook op de milieuplaat vond,
Aan de slangen van de stuurpomp zag ik tevens groenige aanslag (koelwater) en ik mis iets water in het reservoir...
Fijn dat je mensen zo goed kunt vertrouwen... de vorige eigenaar verzekerde me dat nu nog geen 25.000 km geleden de distributie vervangen is inclusief waterpomp....
Ik ga er na dit gezien te hebben maar vanuit dat dit NIET waar is en zal in ELK geval de distributie aan de rechterkant vervangen....
Als de pompriem zou breken is dat vervelend en jammer maar dan gaat er niets stuk, kan ik doen als ik meer tijd heb.
Heeft iemand enig idee wat er nu aan de hand is? kan lekke uitlaatronk niet rijmen met distributieprobleem.
Ik heb een 102pk TDI uit 96, gechipped naar 120pk