Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krukasbout 2,5 TDI hoe vast?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

krukasbout 2,5 TDI hoe vast?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kan iemand me met enige spoed vertellen wlek moment of wat dan ook de krukasbout moet hebben?

het antwoord van de dealer doe ik niet veel mee "zo vast als ie maar kan"

Ik heb inmiddels 3 eigen productie krukasblokkeertools gemold (de laatste met een M20 draadeind dat ik een mooie bocht van 90graden gegeven heb.

De momentsleutel gaat tot 355 Nm, en daar zit ik nu net iets boven, en toen heb ik nog twee tools gemold.....

VW dealer gevraagd om hun blokkeergereedschap te lenen , maar gisteren ging dat niet omdat ze het zelf in gebruik hadden (begrijpelijk) en vandaag moest ik nog maar eens proberen, kreeg een zwamverhaal dat de man die over de tools ging er niet was....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Roger...1e fase 160 nm!!! 2e fase + 180 graden...dus een halve slag.
Dit is voor ALLE 2.5 diesels na '96
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zit ik nu zo rond de 120 graden gok ik... maar vaster krijg ik hem niet zonder onnozel geweld (buis van 2 meter op de sleutel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi Roger,

heb ook de waarde van 160Nm plus een halve omwenteling gevonden in Elsa.

Tevens moet je een nieuwe bout gebruiken, deze rekt namelijk op door de trekspanning. Doe je dit niet dan breekt hij zeker !

Als de nieuwe bout niet vast genoeg zit dan loopt hij na een bepaald aantal km los.

Dit soort ellende krijgje dus vaak bij NIET vw garage's door ondeskundig vastzetten. Er zijn natuurlijk ook goede bij !

Heb zelf gereedschap ervoor geleend van een VW monteur, was zelf gemaakt van een meter lange strip en een momentsleutel van bijna een meter lang en moest nog met m'n voeten afzetten.

Momentsleutel lenen. Tegenhouder kun je maken van een stuk 2 duims gasbuis waar je een 10 cm brede strip op last, in de strip boor je een gat waar de dop doorheen past. In de rand van de bus dan een inkeping maken die overeenkomt met de nok die in de trillingsdemper/poelie. Dit is de beste manier denk ik. Op deze manier belast je geen andere delen van de motor, de kracht rechtstreeks waar die moet komen.

SUCCES dus !
Peter R
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 mei 2007, 23:28
Locatie: Vianen

Bericht door Peter R »

Hoi Roger,

Ik heb een breekijzer gebruikt, deze kon ik mooi klem zetten in de poelie en
op de grond.
en met een lange momentsleutel.
Heb je een centrale bout van 110 mm dan 160 nm + 180 graden
Heb je een centrale bout van 65 mm dan 460 nm
Bouten altijd vernieuwen.
Deze vond ik in de vraagbaak VW transporter.

succes

gr Peter R
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

bout en diamantschijfje vernieuwd (schijfje zat er nieteens)

ben bij diverse metaalbedrijfjes geweest, maar buis met buitendiameter 67 (binnendiameter poelie) heeft niemand (60 en daarna 76)


Ik heb dus een koker genomen die in de poelie past en tegen de nok blokkeerd, daaraan had ik een draadeind M20 gelast

het draadeind is dus gewoon kromgebogen :groteogen

Maar moet er toch nog aan werken, zal eens op zoek gaan naar een cm of tien 2 duimse buis..... dat is toch maar een cm of 5 doorsnee? ik heb 67mm gemeten......moet het niet 2,5 duims zijn?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Kan ook 2,5 duims zijn geweest, weet het niet meer.

Heb een T4 uit 2000, weet niet of dit nog wat uitmaakt.

Had er in ieder geval een lange dop 27 mm voor nodig.

Probeer je wel een foto te mailen, lijkt meer op een koppelstuk voor buis, zou dus een 2 duims koppelstuk kunnen zijn. Deze is net wat dikker, te krijgen bij installateur. De strip is er plat op gelast met een gatr er in voor de dop. Kan dus een hoog draaimoment aan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

goed, ik ga morgen wel eens een kijkje nemen bij een installatiebedrijf.

zo'n tool is nooit weg...

bedankt voor de tips
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie