Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Omvormer

Bericht door Icebox »

Hoi allen,

is er iemand die mij kan vertellen hoeveel het kost om een omvormer te laten inbouwen, zodat ik gebruik kan maken van het stopcontact als ik niet aan de paal sta? Ik hoorde van iemand onderweg dat het bij hen 600 euro had gekost (zij hadden een Ford) en ook zat er een redelijk groot kastje bij (de opmvormer zelf?), die ik moeilijk kwijt zou kunnen.

Kortom; hoe zit dat bij onze busjes?

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Omvormer

Bericht door matje86 »

zoek een oude caravan waar er nog een in zit en hoppa
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Sinja,

Het is eerst zaak, om je af te vragen waar je deze omvormer voor wilt gebruiken, i.v.m. het vermogen van dat ding.

Als het alleen gaat om het opladen van bv een laptop, mobieltjes enz kun je volstaan met een van bv 150 Watt. Wil je er ook een lichte haarföhn op gebruiken, dan heb je al gauw een van 1000 Watt nodig.

Aansluiten is niet zo moeilijk. Meestal zitten er kabels bij die je op de accu kunt aansluiten. Gebruik bij een zware omvormer wel mooie dikke kabels. Aan de uitgang kun je rechtstreeks een verbruiker aansluiten. Als je hem uit het zicht inbouwt kan er een stekkerdoos op aangesloten worden, of natuurlijk een inbouwstopcontact. Dan is het zaak daar een handig plekje voor te vinden. Heb je die al, dan kan de omvormer daarvoor geplaatst worden.

Eventueel wil ik je wel helpen.

Tip: Neem wel een omvormer met geïntegreerde netvoorrangsschakeling. Deze schakelt zodra je aan de paal gaat over naar het doorlaten van de paalstroom. Dit scheelt een hoop stekkers wisselen. enz.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Hi Geert!

Ik heb zou de omvormer enkel nodig hebben voor het opladen van mijn laptop. Eventueel als ik deze in gebruik heb (dan vraagt hij meer watt toch?). Een inbouwstopcontact heb ik nu, is dat wat je bedoelt? Deze kan ik gebruiken als ik aan de paal sta. Ik geloof niet echt dat hierachter veel ruimte is om iets te bouwen. Althans... hoe groot is een omvormer doorgaands?

Ik zou je heel dankbaar zijn als je me kan helpen met de aansluiting! Dankzij Oskar heb ik nu al een beter beeld van de bedrading en denk ik dat ik de kabel wel kan trekken van de accu, achter het keukenblok door naar het geintegreerde stopcontact. Vanaf daar houdt mijn kennis op :)

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Die zou dan via de startaccu gaan? Of begrijp ik dat verkeerd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Heb je in het campergedeelte ook een 12v inbouwstopcontact? Deze is dan zeker aangesloten op de HH-accu.

En anders is dit eenvoudig te realiseren. 12v inbouwstopcontact kopen, inbouwen op een geschikt plekje en via een zwevende zekering aansluiten op de HH-accu.

Een 12v voeding voor je laptop is vele malen goedkoper en je hebt uiteindelijk ook een beter rendement, aangezien het omvormen door de omvormer ook energie kost.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

@Jan, inderdaad, via de startaccu zag ik ook niet zitten, ik dacht dat de enige oplossing dan was om een omvormer te gebruiken. Maar, als ik het goed begrijp, is het dus gemakkelijker om een 12v-ding in te bouwen die aangesloten is op de hh accu.

@Geert, je bent me kwijt bij zwevende zekering. Ik weet niet wat dat is of waar die zou moeten zitten.

Ik heb dus geen 12volt aansluiting/stopcontact die aangesloten is op mijn hh accu's.
Verder heb ik ergens (mijn spullen liggen verdeeld door/in drie huizen.. :bonk ) een waeco omvormer voor de 12v aansluiting die tot 110wat duurbelasting aan kan (zeg ik dat goed..) Deze zou ik dan kunnen gebruiken als ik een 12volt aansluiting in mijn woongedeelte heb/die op de hh accu's zijn aangesloten?

Ik geloof, dat ik het begrijp :)

Groetjes,
Sinja :gekte
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Omvormer

Bericht door Oskar 725 »

Sinja die waeco omvormer die je noemt voldoet als lader voor laptop,mobieltje e.d.
Er zit naast je keukenblok een 12V aansluiting (in dat paneel wat we er al tig.keer uit gehad hebben :bifun ) :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Weet je zeker dat dat er zit? Ik dacht echt alleen een 230v stopcontact.. :bonk
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Omvormer

Bericht door Oskar 725 »

Er hoort er een in te zitten, en anders kan ik er zo een in maken voor je.(uiteraard origineel VW) :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Sinja,

Nou dat dan nog even dat stopcontact localiseren en je omvormer opzoeken en je bent klaar. Helemaal voor noppes.

:yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Aaaaaah, jullie zijn lief! :yes

Ik ga morgen meteen kijken en dan horen jullie het (waarschijnlijk na het weekend, want ik mag weer werken!!!! :jump )

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Omvormer

Bericht door Rotor »

jan2009 schreef:Als je hem alleen nodig hebt voor je laptop ga dan op zoek naar een 12V voeding voor je laptop , lijkt mij heel wat goedkoper.
En minder geneuzel met bedrading .
Als je alleen maar je laptop wil laden , dan zou ik geen omvormer gaan gebruiken, dan is dit wel een stuk goedkoper, en werkt prima, heb er zelf ook eentje... http://www.ebay.nl/itm/Universal-12V-Ca ... 208wt_1164" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Multivan Generation »

zo iets gebruik ik ook en werkt al jaren prima :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Maar daarvoor is een 12v aansluiting nodig die naar je hh accu gaat?! Meaning; ik moet nog eens even heeeeel goed gaan kijken :bonk
Plaats reactie