Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Omvormer

Bericht door Rotor »

Icebox schreef:Maar daarvoor is een 12v aansluiting nodig die naar je hh accu gaat?! Meaning; ik moet nog eens even heeeeel goed gaan kijken :bonk
Je hebt gelijk, maar deze trekt zo weinig stroom dat de accu het niet merkt, en heb je een omvormer naar 230 volt, bedenk dan wel dat 80% van het vermogen aan warmte omgezet word, dus het zijn on economische apparaten.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Omvormer

Bericht door Oskar 725 »

Een omvormer levert naar vraag en alleen een kachel zet 80% van zijn opgenomen energie om naar warmte! :winter :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Rotor, ik begrijp het nu (duurt even... :nuts )
Ik ga morgen kijken en dan verdere stappen ondernemen.. :werkaanT4 :lach
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Sinja,

Even voor de helderheid, zoals Oskar ook al aangeeft. Die 80% die Rotor bedoelt is net andersom. Omvormers hebben een bepaald rendement. Bij een omvormer met een rendement van 80%, wordt 80% van wat ze aan 12V stroom nemen doorgegeven als 230V. Die 20% gebruikt het apparaat om het omvormen te realiseren. Overigens zitten ook hier weer verschillen tussen omvormers. Die van mij heeft een rendement van 85%. Daarom is het veel beter, om als het maar om 1 gebruiker gaat zoals een laptop, hiervoor een 12V voeding te nemen.

Heb je veel verschillende losse gebruikers, wil je niet steeds voor ieder apparaat weer een andere voeding kopen en wil je ook gewone 230V apparaten gebruiken, kun je beter een omvormer installeren.

Vandaar mijn opmerking in de eerste reactie. Je moet eerst weten wat je wilt gebruiken en daar je installatie op afstemmen.

Er wordt vaak veel te moeilijk gedaan over dit soort kortstondige gebruikers. Veelal, als je niet iedere avond uren tv wilt kijken, of een airconditioner hebt, is de grootste verbruiker de koelkast/Koelbox. Die bepaalt de opbouw van je installatie. Hoewel een apparaat als een haarfohn van bv 800W heel wat lijkt, stelt het uiteindelijk niet zo veel voor. Zo'n ding gebruik je maar een paar minuten, terwijl een koelbox de gehele dag verbruikt.

Dus als je al een omvormer hebt, een goede ook nog eens,Waeco, kun je die prima gebruiken voor de kleine verbruikers als een laptop en een oplader van je telefoon, camera enz.

Installeren dat ding en verder geen kosten maken.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 01 jun 2012, 07:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Omvormer

Bericht door Oskar 725 »

Verder heb ik ergens (mijn spullen liggen verdeeld door/in drie huizen.. :bonk ) een waeco omvormer voor de 12v aansluiting die tot 110wat duurbelasting aan kan (zeg ik dat goed..) Deze zou ik dan kunnen gebruiken als ik een 12volt aansluiting in mijn woongedeelte heb/die op de hh accu's zijn aangesloten?
Groetjes,
Sinja :gekte[/quote]

En als ik het goed gelezen heb, heeft Sinja dus al een omvormer. Ook handig om b.v de batterijen of accu van film/foto camera op te laden, I-pods, enz.enz. enz. :jumpklap Zoals Geert dus ook al aangeeft :bonk
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Omvormer

Bericht door Rotor »

Mickel Moen schreef:Sinja,

Even voor de helderheid, zoals Oskar ook al aangeeft. Die 80% die Rotor bedoelt is net andersom.

.
Klopt zoals je zegt :bonk :bonk
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Oke. Zoals mijn dokter zou zeggen: Akkoord. :nuts

Ik laad mijn telefoon (die tevens fungeert als camera) en de tablet op via de usb uitgang op mijn cd-speler. Deze hoef ik dus in principe niet op te laden via de omvormer/12v aansluiting.

Zaak nu is; de 12v aansluiting in mijn woongedeelte lokaliseren. Als die er zit hé... sla ik mijzelf voor/tegen/aan mijn kop (hoofd..) :bonk :knipoog

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Zo. Ik heb koppijn! (maw, de 12v zit inderdaad WEL in mijn woongedeelte)

Nu nog eens checken of het werkt.

Dankjewel *blooooooos*
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer

Bericht door Multivan Generation »

checken kun je heel eenvoudig door er even een telefoonoplader met lampje in te prikken,
gaat het lampje aan, dan komt er 12 volt uit :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Omvormer

Bericht door Oskar 725 »

Icebox schreef:Zo. Ik heb koppijn! (maw, de 12v zit inderdaad WEL in mijn woongedeelte)

Nu nog eens checken of het werkt.

Dankjewel *blooooooos*
:toppie :jumpklap Scheelt mij weer werk :bifun :bifun
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

@@Oskar, :bifun

@Multivan, thanks voor de tip. Eens zo'n lader zoeken.

Vandaag weer lekker naar huis met motor, wat inhoudt dat de bus hier blijft staan, dus ik kijk volgende week weer ernaar.
Lang leve het mooie weer. En lang leve thuis!

Groetjes,
Sinja :peace
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Omvormer

Bericht door harry t5 191 »

Ik zag nu in de folder van de Kijkshop (geen aandelen) een omvormer van 300 watt voor €34.99
Met usb poort,art.nr 12 54 26.
Misschien is dat wat je zoekt?

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Omvormer

Bericht door Icebox »

Dankje voor de tip. Ik heb echter al een omvormer, ben die alleen even kwijt.. :muur

Groetjes,
Sinja :toppie
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Omvormer

Bericht door Bert B »

harry t5 191 schreef:Ik zag nu in de folder van de Kijkshop (geen aandelen) een omvormer van 300 watt voor €34.99
Met usb poort,art.nr 12 54 26.
Misschien is dat wat je zoekt?

:T54LIFE :wjw :toppie
Lidl, dacht 30,=

maar blijf wel achter de rest staan wat betreft energie verbruik, spanning eerst van 12 omhoog gooien met omvormer naar 220 en dan met je adapter van je laptop weer omlaag naar 12, 15 of 19Volt.... kost klauwen vol energie voor niks. Ik zou ook gaan voor een 12V adapter voor je laptop, alleen dingen die niet op een spanning van ongeveer die hoogte werken via omvormer 220V aanbieden als je niet aan de paal staat..
succes
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Omvormer

Bericht door Tinus »

Ik heb vorig jaar een laptoplader gehaald bij de "onderdelen handelaar" werkt prima..
Laad netjes van ± 12 v naar 19 v...
Kosten zo rond de 30 euro..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie